• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare favvo_tjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 828
F

favvo_tjejen

Min häst har galla på ena bakbenet!? vad ska jag göra!? jag får panik!!!?? :cry: :crazy: är det farligt!? går det aldrig bort?! vad har jag gjort för fel!? :( :crazy:

tack för svar! :) men kan det vara en ideé att plocka bort det fodret helt över sommaren? (dvs.havre+ grund kraft) så hon endast får äta av betet?

det beror ju på hur mycket bete det finns,hur mycket hon tränas m.m
vänta ngn dag och se, är det mycket gallor eller bara tendens?

Så länge man håller gallan mjuk så är det ingen fara.
Ta bort havren t.x. Själv ger jag mina hästar grov och hö även på betet.även om det är 1/3 av givan vid hårdare träning.
om du är m.k.t orolig kan du väl begränsa betesgången under en period för att se om den försvinner.
Själv skulle jag nog ta in hästen under natten,vid hetta kanske på dagen.
Har gjort så med ena ponnyn som blev gallig i hasen ,nu är den borta (gallan).
Efter midsommar ung. brukar våra beten bli klenare.
Stally :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 261
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 269
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka