Sv: Galla?!

Låter mer som gallor av vanlig art.

Är de hårda eller mjuka?

Är de hårda är det ofta ett symptom på ledinflammation. KAN bero på lösa benbitar.

Lösa benbitar upptäcker man inte när hästen är 12 år gammal... om de syns eller märks överhuvudtaget kommer dom på unghästar, när de håller på att växa! ;)

måste bara fråga du verkar veta..

lösa benbitar, vad uppkommer det av och det är bara unghästar som drabbas eller?

min häst hade gallor både fram och bak i sommras men mest bak, ganska mkt med men sålänge de e mjuka och lika stora på alla benen(bak eller fram eller alla 4) så skall det inte vara nåt farligt men de e bäst att ha uppsikt för gallor är ju alltid tecken på att något är fel.

jag tror min häst hade mkt gallor eftersom det var så varmt på sommaren och han reds hårt, därför sköljde jag av benen efter varje ridtur.
sen hade han väldigt långa hovar fram(blivit gångartsskodd mot min vilja)
men det är nu fixat och hittils(han har fått vintervila 2 månader med) har han inga gallor att tala om det lilla han har är obetydligt kanske 1millimeters liten mjukhet.
tror knappt det är gallor då.
han har korta fina hovar nu.

men efter ett hårt pass brukar jag smörja på med arnika GEL, UTAN omslag bara direkt på benen och så ut i hagen igen(lösdrift).
att de får röra på sig är det allra bästa, gallor brukar dessutom gå ner efter att de rört på sig tex vid träning.

jag vet inte allt om gallor men vill gärna lära mig mer.

Lösa benbitar upptäcker man inte när hästen är 12 år gammal... om de syns eller märks överhuvudtaget kommer dom på unghästar, när de håller på att växa! ;)

De kan börja röra på sig.o hästen får då obehag av dessa på äldre da´r.
Vet flera äldre hästar som opererats.

måste bara fråga du verkar veta..

lösa benbitar, vad uppkommer det av och det är bara unghästar som drabbas eller?

Det uppkommer när hästen växer , vissa växer så fort att skelettet hinner inte med, det kan vara ärftligt om stoet eller hingsten har det utan att man har upptäckt det, och det kan bero på dåligt foder/ protein när hästen växer. Vissa påstår även att de kan uppkomma om unghästen inte har fått leka och stärka skelettet när den är i till växt perioden. (detta sistnämda är något jag inte är säker på)
Ja de kommer när hästen är ung de kan inte uppkomma när den är äldre för då har de ju växt färdigt Därimot kan det vara så att man inte har upptäckt de lösa benbitarn för hästen har inte haft några problem med dem.. då kanske problemen kan uppkomma när den är äldre men jag tycker inte det varkar vara en förklaring.. Har faktist alldrig hört talas om det.
/Katarina

Visst kan det vara fodergallor.
Ger du något annat foder, förutom hösilage? Mitt ena sto fick perfekta ben sedan jag slutade ge kraftfoder.

Immer

vad var det för kraftfoder du gav då?.

jag tror min häst har reagerat på havre nu när jag tänker efter.

för i sommaras var det dels varm men så gav jag några dl havre med.
+ 1kg lusern pellets uppblött och mineraler. sen gick han på jättesnålt bete för att bantas + 1-2kg hö/dag(det var under betessäsongen alltså)
+ reds 6 dagar/vecka tränades ganska hårt inför tävling.

han fick sen en vila på 2 månader i höstas, den verkar ha gjort mkt både psykiskt och fysiskt tror att ev påbörjade skador läktes då med.
sen satte jag igång han jättelungt under flera månader.

nu börjar han tränas hårt igen efter 2 månader av uppbyggnad.
han får nu återigen 1kg lusern men hack denna gången/dag och mineraler + 2dl musli kraft blå.

kände idag och han e så gallfri som man kan bli helt underbara hårda "seniga" ben nu jättefina och torra....

och nu rids/tränas han endå 4-6dagar/vecka så han börjar komma upp i träning.

han har aldrig varit halt i hela sitt liv och han är en 8årig islandshäst.
uppfödd i hingsflock på stora beten ute dygnet runt året runt.
fick fri tillgång på mineraler och hösilage inget mer.

men såna däringa lösa benbitar, varför hör man aldrig om det på islandshäst?
finns det ens på islandshästar?

men jag förstår inte riktigt, uppkommer de om hästen växer FÖR fort? då borde ju mkt protein vara dåligt eller? kan de inte råka växa för fort om de får för mkt tillsattsar, kraftfoder och massa protein eller det är när proteinet brister som det uppkommer.

men protein är ju mestadels muskeluppbyggande, lösa benbitar har ju med skelettet att göra alltså fosfor och kalcium m.m eller?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 127
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023