Gäller TR vid klubbtävlingar?

Sv: Gäller TR vid klubbtävlingar?

Det är nog upp till klubben, men kan tänka mig att de flesta följer TR i största möjliga utsträckning

Kan klubben tvinga en att följa TR... Typ avvisa en från tävlingsplatsen eller nåt om man bryter mot nåt... :angel:

det är ju ändå "bara" en klubbtävling och jag vill inte tränsa min häst i transporten helt enkelt...

Mom 120 i TR, finns på förbundets hemsida. Är klubben ansluten till förbundet gäller TR.

Alla moment i TR som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o dyl gäller även på klubbtävling.

Övriga regler är upp till klubben om de ska gälla eller inte.

Tränsa i transporten har med säkerhet att göra så den regeln kommer du inte undan.

För min del är det säkrare att tränsa utanför transporten då min häst inte är helt okej med att åka transport och vi tränar fortfarande på det...

Men i så fall tränsar jag hemma för det är klart jag gör det om jag måste...
Men det vore ju bättre om folk lärde sig hantera sina hästar istället :angel: Men det är ju min åsikt..

Måste grimskaft vara fastsatt i bettet när man lastar ur?

När du kommer till tävlingsplatsen kan du ju fråga om det är ok att du lastar ut i grimma då hästen inte är så lastvan. Eller så kan du ju ringe innan och fråga.
Vi var ett gäng som åkte till tävling i en hyrd lastbil förra året där det var så lågt i tak att flera av hästarna fick lite halvpanik när vi skulle ta av och på träns. Vi frågade snällt om vi kunde lasta i grimma och det var inget problem.

Men åh! Hur enkelt var inte det där tipset då, har jag inte ens haft en tanke på, tack tack :bow:

ja det var så jag mena. tränsa hemma och sen åka med grimman över... men måste grimskaftet sitta fast i bettet på hästen vid urlastning eller går det bra om man har det i grimman??

Ha det i grimman du, det har jag svårt att tro att någon skulle bråka om. Tar du bara av grimman direkt du lastat av så...

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 150
Senast: Lady_S
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: fio
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 829
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mark up-versionerna av gemensamma TR I, TR II i dressyr och TR III i hoppning, som gäller från och med 1 januari 2025, finns nu publicerade.
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022