• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Emina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 801
E

Emina

Upptäckte i veckan när jag var på ridskolan och red att en av ponnierna fått stora gallor på hö. bak. De satt vid kotan och var rejält stora (dock mjuka). Vad gör man åt dem?? Går det att få bort, hur?? Ponnyn verkade inte besvärad av dem och hon verkade inte påverkad av dem vid ridning heller. Ska man linda, smörja eller bara låta dem vara?

Sv: Gallor!!

Jag är ingen exppert men vad jag har sett så lindar man benen.

så läge gallorna är mjuka är det ingen fara men man kan ta blue lotion och sen linda benen.. rörelse är bra, spilta sämre..

Vad jag tycker är viktigast vad det gäller gallor, är att de får "daglig massage". Inget avancerat, bara att man känner igenom gallan vid den dagliga visitationen. På så sätt hindrar man den från att bli hård.
Sen är ju som sagt liniment och lindor inte helt fel heller!
Skoningen spelar också sin roll. Mitt sto har alltid haft gallor vid kotorna bak men sedan jag tog mitt förnuft till fånga och anlitade en mycket skickligare hovslagare så har gallorna förättrats till minst 50% på kort tid.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka