hanoirocks

Trådstartare
Min ponny får ibland gallor längst ner på "smalbenen" både fram och bak. Det brukar försvinna när hon kommer ut men varför får hon dem och finns det något man kan göra för att förhindra detta? Kan hästar bli besvärade av det? Det är inga stora gallor!

Sv: Gallor

Jag har hört det ska vara bra att hälla i äppelcidervinäger i hästens vatten el. foder.
Ca 30 ml per dag. (helst ekologisk äppelcider vinäger)

Mvh Sandra

tack för tipset. Jag ska prova det men vill hon dricka vattnet då tror du? Tycker dom inte att det är äckligt?

jag tror dom gillar det, det är nog en vanesak. Men det är kanske bättre att hälla det i fodret?
Äppelcidervinäger hjälper mot mycket! innehåller även mycket mineraler. Ska själv börja ge det till mina hästar

Mvh Sandra

Prova att linda stallbandage på natten. Tjocka paddar och fleecelindor (el liknande. INTE elastiska lindor) rätt löst lindade.

M.

jag lindar ALLTID mina hästar till natten. Även fast dom inte har gallor... Men det är mest för att undvika det...

Hej!
En del hästar blir mer galliga än andra.. Kan bero på olika saker foderbyte, för hård ridning m,m
Hur som helst min häst hade mkt gallor när han kom till mej men har fått ner dem genom att linda nattetid.
Samt när jag ridit lite hårdare så spolar jag med kallt vatten då går gallorna ner...Sen som du säger går oftast ner när man rider och de får ökad cirkulation så det är jättebra med regelbunden motion. :)
Lycka till!!!

Min häst är 16 år och får gallor "små" på natten när hon står i box.
Detta började för ca. 2 år sedan och jag tror att det är för att hon helt enkelt står mera stilla under natten än vad hon gör i hagen.
De försvinner efter en liten stund ute i hagen....
Så jag lindar inte dom eller så, tror det går lika bra utan.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 187
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 973
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka