• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare supergladis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 750
S

supergladis

Hjälp mig vad är detta? Min häst har fått en galla på insidan höger fram. Strax nedanför knäet, mellen skenan och djupa bösenan.
Denna är stor som en ärta mjuk, varm och ömmar inte.
Vad är detta? Varför kan han ha fått den? Är detta farligt?

Sv: Gallor

Hur gammal är din häst? Hade något hänt, eller så? Var det när du red eller tog hästen från hagen?

Muppe00 skrev:
Hur gammal är din häst? Hade något hänt, eller så? Var det när du red eller tog hästen från hagen?

Det är ett 14 årit halvblod som tävlat ganska hårt så väl hopp som dressyr. Han är ganska gallig i största allmänhet. Själva gallan har kommit smygande.

Det är ju svårt att säga vad det kan vara, men om hästen visar hälta och har ont bör du nog kontakta veterinär. Om den är ohalt kan du väl kanske låta den vila och se om gallan försvinner.... och om den i så fall kommer tillbaka vid arbete. Vid 14 års ålder kan ju en del skavanker komma utan att det behöver vara någon större fara.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för....

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 271
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 190
Senast: Mint
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka