galop(problem)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lill_flesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 345
L

lill_flesky

Nu på senaste tiden, när jag har börjat arbeta med pållans galopp, både ute och på banan har jag vi stött på ngt riktigt märkligt. Vi tränar bara galoppfattningar (åtminstone på banan) mest för styrkans skull och för att jag ska kunna lära mig att koordinera mig ordetntligt i galoppfattningen och avsaktningen.
I alla fall, igår på lektionen, så vart Wielita riktigt överambtiös och precis i fattningen så kände jag hur ryggen lyftes bra mycket och det gick mer uppåt än framåt. Försökte lägga på lite skänkel men då vart hon sur för att det vart för jobbigt :smirk: smart häst... det resulterade iaf att hon gjorde ett vackert bocksprång i protest. Vi provade igen, samma sak, ryggen åkte upp men jag fick till några få steg i en riktigt, riktigt samlad galopp.
Min tränare vart alldeles chokad, så mkt har min häst aldrig samlat sig förut, nämligen.
Till följd av hennes försök så åkte jag framåt i många av galoppfattningarna och vart riktigt obalanserad eftersom jag inte alls är van vid den ryggaktiviten.
Iaf, visst är det ju jättebra att hon försöker så mkt, men grejen är att jag 70 % av mina fattningar resulterar i att jag faller fram med överlivet och hon antingen drar iväg i trav, eller gör ett vackert bocksprång. De gånger vi får till det så blir det i princip perfekt, men jag vill inte att hon försöker för mkt, hon är inte beredd för så samlad galopp som hon försöker med.
I och med att hon är arab så har hon ju relativt raka ben och jag har haft svårt med att få en rund galopp på henne, men nu när hon verkligen försöker och inte blir så rak i bena längre så får jag knappt till fattningarna.

har samma problem ute. Hon bara går mer och mer upp tills hon "säger ifrån". Eller så blir fattningen bara kalopps och hon kör en fin slängtrav :crazy: det känns som jag inte kan hitta en jämnvikt, dvs att hon gör en ok fattning men inte överdriver men att hon verkligen fattar galoppen när jag ber henne.
Vill ha massor av tips på saker jag kan göra för att få till lite bättre fattningar.

Antagligen protesterar hon för att det blir för jobbigt. träna upp bakdelen på henne med olika övningar till exempel backträning. ta det försiktigt med träningen av galoppen så att det inte blir så jobbigt att hon inte vill alls. Sakta men säkert så kommer det nog ordna sig tillslut.
Lycka till!!! :D

Tipsar också om mycket klättrning.
Om du hoppar henne ibland kan du ´prova komma in i trav på hindret och sedan landa och galoppera. Hur blir det då?

Vänta med att träna galoppfattningar om det inte känns bra.
Du kan alltid gå tillbaka längre fram när ni känner er redo igen. ;)

Tror du är på rätt spår så det är bara att fortsätta. Träning träning så blir hon starkare och då protesterar hon inte.
Lycak till :D

Svårt när det protesterar genom att gå emot skänkeln (i ditt fall bockar). Bäst är nog att förtsätta med era fattningar, berömma när de blir bra och "strunta" i avsaktningarn/avbrott tills hon blir starkare och orkar fortsätta. Bättre än att börja bråka att hon ska fram, då kanske hon tappar nöjet att göra bra fattningar..

Men när ni rider ute och du vill galoppera längre för den sortens träning så gör en "slarvigare" fattning, dvs har inte stenkoll innna och kräv att den ska blir perfekt eftersom du då inte verkar få fram henne? Låt henen bara falla in i galopp och låt henen rulla på. Vet inte om du vill galoppera längre stärckor, vill du ha bärighet först så låt det bara bli fattningar men vill du ha kondis o så så låt fattningarna bli "slappare" emellan åt med vikt på framåtbjudning. Kan ju lära in ett röstkomando för att slippa få "fel" signaler på galopphjälperna (gå fram ist för bär)

så tyckte min tränare också, fortsätt med fattningarna, samlar hon sig så mmkt får hon skylla sig själv typ :crazy:

När vi är ute så brukar jag variera, mkt fattningar men så får hon sträcka ut emellan åt också.
Det som händer om jag inte försöker ordentligt med fattningen är att hon drar iväg i sin ökade trav, och ber man om galopp från den traven så får man till 99,9 % säkerthet en råtaskig galopp på bogarna och massa kilon i händerna.
Jag brukar iofs säga "galopp" när jag tömkör, men det skulle nog bli lite fel om jag använde det ute. För jag vill ju att hon ska bära sig även på töm.
tack för tipsen :)

klättrar gör jag, men jag brukar bar klättra i skritt.
Jag hoppar inte så ofta, sadelbrist :( men jag hoppar ibland, och eftersom varken jag är lr hon är bra på hoppning så travhoppar vi bara, eftersom det blir lättare med avstånden då.
alltså, grejen med fattningarna är att dom blir FÖR bra (känns nästan som ett lyxproblem ;))
tack för tipsen :)

Prova att bli tydligare i din eftergift när fattningen är gjord. Det är inte så ovanligt att hästen har så jobbigt att bära sig, att minsta lilla känning av tygeln i munnen blir droppen som får bägaren att rinna över. Det är ju helt rätt att hon ska samla sig, men eftersom hon i detta läge gör det för mycket, måste du mycket tydligt visa henne att hon ska framåt också. Lägg fram handen så långt du bara når (längre än du tror att du kan), så att tygeln slackar ordentligt, fäst blicken långt framåt och rid tydligt framåt med sätet utan att förändra takten. Det brukar inte vara någon fara med styrningen eller att de drar iväg, de orkar oftast inte göra något mer än bära sig. När hon kommit iväg, galopperar du inte så länge att hon tappar ryggen och faller igenom utan bryter av före. Jfr att klättra uppför en mycket brant backe, även där kan minsta tygelkontakt vara förödande för hästens möjlighet att fortsätta ta sig uppåt. Lycka till!/ Å

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag... 2
Svar
21
· Visningar
3 253
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon... 2
Svar
28
· Visningar
3 363
Senast: Elzaa
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka