galopp byte?

om hästen är trött brukar den byta galopp av sig själv för att "få mer krafter".. :p jag är itne så bra på att förklara :angel:

och sen måste man ju ha hästen i balans också! :cool:
 
Jag håller på och utbildar mig till massör och en fråga på ett prov, handlade om galoppörerna och eftersom jag antog att det alltid är vänster galopp så blev svaret där efter = fel.
Läraren menar på att det ÄR vänster galopp i kurvorna men höger galopp på raksträckorna. Jag förstod det som att man medvetet byter galopp av någon anledning.
Men du menar alltså att det är hästen som bestämmer, efter hur mycket den orkar?
 
nej, eller - jo. njae. hehe, nä men när jag träningsrider brukar vi byta galopp i kurvorna, men oftast byter hästen av sig själv. jag är inte så bra på att förklara :p
 
Jag har fått lära mig att man gör det för att inte enbart slita på en sida av hästen, utan för att utnyttja hästens maximala styrka i hela kroppen. Också för att inte överbelasta ett av benparen.

:banana:
 
Löpen går ju normalt i vänster varv och i vänster varv väljer hästen oftast vänster galopp då den har lättast så med balansen. Jämför med en hopp och dressyrhäst, de väljer också helst vänster galopp på böjt spår i vänster varv.

I vänster galopp använder hästen främst HB för att skjuta ifrån och VF för att häva sig framåt, den kan alltså "vila" benparet VB, HF. Hästen väljer att gå i vänster galopp i kurvorna och på rakorna där det inte spelar någon roll använder den sin andra växel d.v.s den utvilade bendiagonalen.

Som de andra svarade så byter hästen oftast själv när den börjar känna att det är dags. Man kan även se att den byter ben på en raka t.e.x. på upploppet där den verkligen börjar bli trött.

/Shayd
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Galopp är ämnet för dagen - och enkla byten. Fyrkanten på 20 x 20 meter börjar bli bekant, och kanske börjar den ge resultat i träningen?
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
236
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 953
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Breen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp