Galopp fattningar, galopp fattningar…

Sannanil

Trådstartare
Hejj!
Jag har ridit i ca 4 är men är fortfarande usel på galopp fattningar, jag tar en kort förhållning, tar bak skänkel och smackar på men det blir bara galopp 4/10 ggr. Jag vet inte vad det är jag gör fel och försöker varje gång. Min ridlärare brukar bara säga att jag ska smacka på mer och använda benen men känner att dom ”tipsen” inte riktigt fungerar.
Hur brukar ni göra när ni fattar galopp? Har ni något tips? 😊
 
Hästen ska vara uppmärksam först. Driv fram den i föregående gångart så att du verkligen känner att den är aktiv och med på att det händer något. Är du noga med att se till så att hästen verkligen är med och alert?

Tygeln ska vara jämn.

Jag fattar genom att flytta fram inner höft, inte bak med ytter skänkel. Mina hästar är lärda att det ska räcka så, men är det en häst som av någon anledning behöver en tydligare hjälp så trycker jag till med skänkeln. Klämmer inte, utan trycker till och tar bort skänkeln igen. Skulle det inte funka direkt ger jag ett tydligare tryck, eller lägger på spöet.
 
Hejj!
Jag har ridit i ca 4 är men är fortfarande usel på galopp fattningar, jag tar en kort förhållning, tar bak skänkel och smackar på men det blir bara galopp 4/10 ggr. Jag vet inte vad det är jag gör fel och försöker varje gång. Min ridlärare brukar bara säga att jag ska smacka på mer och använda benen men känner att dom ”tipsen” inte riktigt fungerar.
Hur brukar ni göra när ni fattar galopp? Har ni något tips? 😊

Kan det vara så att du hamnat i en ond cirkel med galoppfattningar? Det är lätt att man själv spänner sig i kroppen om man ska göra något som man vet inte går bra så ofta. Kanske är det så att du tar i för mycket för att du vill att det ska bli galopp och använder för hårda hjälper. Spänd ryttare resulterar i spänd häst och då blir det svårare att fatta galopp. Försök känna efter nästa gång du ska fatta galopp om du är avslappnad och sitter rakt över hästen och ger tillräckligt mycket eftergift. Att tänka på sin andning och andas ut i gsloppfattningen kan göra så att man slappnar av lättare. Bara fundering från min sida.
 
Ge inte upp om du inte får galopp direkt. Fullfölj hjälpen och acceptera att det kanske inte blir en så snygg fattning. Om du ger upp när galoppen inte kommer direkt så brukar hästen rätt snabbt lära sig att den inte behöver galoppera heller.

Du måste hålla i tyglarna hela fattningen, väldigt vanligt att ryttaren släpper helt för att en vill att den ska gå framåt. Försök hitta ett sug fram i tygeln innan du fattar galoppen.

Massa pepp och jobba på!
 
När både jag och min dotter behövde jobba på våra galoppfattningar då vi red nya hästar som inte alltid förstod våra hjälper så hade vi stor hjälp av ett par videos på systrarna Elfstrands youtubekanal. Deras tips var faktiskt superbra. Titta gärna på filmerna, men de tipsen som vi använt oss mest av är följande:
  • Inför galoppfattningen, tänk att du höjer den inre axeln något (för att hindra att du viker dig inåt och faller framåt vilket är lätt hänt annars).
  • Vinkla det inre knät (och tån) lite utåt. Då kommer skänkeln automatiskt litegrann framåt och intill hästen.
  • Du kan även titta lite utåt, för då kommer den inre höften lite fram av sig själv.
  • Att flytta bak den yttre skänkeln är här det sista momentet men beroende på häst kanske det knappt behövs. Och så glöm inte att mjukna på innertygeln!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 178
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 581
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 545
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIII
  • Påskmat
  • Sladdlös stavmixer

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp