• Western
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 280
L

lundborg

halloj, hur gör ni när ni ska galoppera era westernridna hästar. jag har fått höra olika varianter, en är att man sitter på yttre sittben och tar lite i innertygeln. en annan säger att det är vanlig galoppfattning som i engelsk, och en del kör med kommando.
hur gör ni? :confused:

Sv: galopp

lundborg skrev:
halloj, hur gör ni när ni ska galoppera era westernridna hästar. jag har fått höra olika varianter, en är att man sitter på yttre sittben och tar lite i innertygeln. en annan säger att det är vanlig galoppfattning som i engelsk, och en del kör med kommando.
hur gör ni? :confused:

Jag sänker inner höft framåt en aning o höjer innerhand framåt pytte lite samt vid behov lite ytterskänkel. Alltså dessa hjälper är väldigt små, inget som syns. Jag brukar gå in i en sluta alt. skänkelvika henne lite just innan fattningen.
:)

Tar i inner tygeln? Det kan ju inte funka så bra eller? Det är ju en stoppande tygel i all ridning.... :(

Nä, jag gör som i engelsk, eller som åvan... gör en sluta, rätar ut och fattar galopp, eller fattar i slutan...

Håller innerskänkel på platts lägger till ytter och flyttar fram inner handen... ev. att jag sitter till på yttre sittbenet, kniper med ytter skinkan liksom :D

Jag gör så att jag flyttar bak yttre sittbenet en bit och lyfter upp inneraxeln. Behövs det förtydligas så lyfter jag upp innerhanden.

För att hästen skall få in sitt innre bak ben och lättare fatta galoppen...

Självklart bara när hästen har lite svårare att fatta galopp, jag kanske skulle ha förtydligat mig lite.. :D

Det är många som gör det hela tiden och då blir man ganska irriterad när man rider deras hästar och vill göra en sluta för att mjuka upp och hästen direkt tror att det är galopp som gäller... :(

Halloj! det verkar som att alla gör olika! i engelsk ridning gör man ju på ett sätt. hur kommer det sig att det finns så många olika inom western då??

I regel så fattar jag ungefär som i engelsk, men då han även lärt sig röstkomandon så har jag mer börjat ge "pussljud" så fattar han omgående.

Det är inte så att det förekommer flera sätt inom western ridningen, bara flera sätt rent allmänt innom ALL ridning. Att göra en skänkelvikning eller en sluta är ju bara för att underlätta för hästen och kontrollera för dig själv att hästen kan sätta under yttrebakbenet för att fatta galoppen.

Jag gör som jag alltid gjort i den engelska ridningen, western är ju egentligen inte så annorlunda från den engelska ridningen...

Allt handlar ju bara om att göra hästen mer lyhörd och lyssna på dem minimalaste hjälperna, det strävar man ju efter inom all ridning.

Alla lär ju sig olika oxå.. men att det finns flera sätt inom just western är ju "fel" att säga.

lundborg skrev:
Halloj! det verkar som att alla gör olika! i engelsk ridning gör man ju på ett sätt. hur kommer det sig att det finns så många olika inom western då??

Det där tror jag är ett missförstånd. Man gör det som man i ögonblicket behöver göra för att hjälpa hästen att förstå och utföra det man ber om. Och så är det - eller borde det vara inom alla dicipliner. Om man behöver hjälpa hästens bakben med en förberedande sluta innan fattning så gör man det, behöver man hjälpa hästen att lyfta sin innerbog lite genom att själv lyfta axel eller innertygel så gör man det. Behöver man hjälpa hästen att få fram innerbog så tar man bort trycket från den osv osv. Om man inte behöver göra nåt alls, bara tänka "galopp" så gör man det.

Dalakhay skrev:
Varför gör du en sluta innan?

Sluta el skänkelvikning innan glpftn är ju bra i förberedelsa arbetet inför byten också. Lätt att lära en häst byten om den är van vid tex sluta innan, då ber man bara om sluta i galoppen o så har man ett lätt byte framför sig! En tydligare hjälp än att bara göra tex en halvhalt innan + att det blir lätt att göra på raka spår också! Tycker jag iaf! :)

jag försöker oftast fatta galoppen ur en sluta, där jag ställt bakdelen lite innåt. Sedan behöver jag mest bara tänka galopp men jag lägger även på ytterskänkeln lite.
Har även ett galoppkommando; "pussljudet", men det aktar jag mig för lite för det har han förknippat med rejsa! :rofl:
Brukar dock använda när jag ahr tränat rollbacks! ;)

*knapplån*
Gör som Lina_Olsson + pussljud trots att jag nu är inne på engelsk ridning igen efter en westernavstickare.

Angående lundborgs kommentar om att det verkar skilja mera mellan vilka hjälper som ska användas och hur inom western än inom engelskt så är det min erfarenhet efter att ha ridit för flera westerntränare resp. dressyrtränare. Eller så är det likriktningen från Strömsholm som slår igenom inom engelskt. OBS! Jag påstår inte att det ena är rätt och det andra fel eller tvärtom. Men som

ja, som det verkar är det nog lika många olika sätt som det finns tränare. :idea:
jag har nu tagit reda på lite mer hur dom har ridit min nya pålle. :love:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 616
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18