• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare foxy_nico
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 5 113
Sv: Galopp?

Det spelar väl ingen roll vad hästarna hennes gör bara hon kan hantera en telefon!:devil:

J-a danskar, fattar dom inte att vi vill veta hur det har gått? Jag håller tummarna i alla fall!:bow:

Ha det sååå kul idag med hatt? Eller? :grin:

Mm sega är de där på andra sidan sundet, måste vara all öl! :grin:

Japps hatt är inhandlad iaf får väl se hur länge jag står ut med den sen... ;)

Foton på bloggen! :D

Ligger ute på http://malen88.pixbox.se nu ska lägga ut lite fler sedan! Insåg att jag inte hade fått något på hela mig i min kamera men ska se vad de andra har!

Var lite lat med att ta foton denna gången, vi parkerade oss för picknick i gräset med baguette, ost, skinka, jordgubbar, cholkladkaka, kex, champagne.... Så det var mycket skönare att sitta där än att tränga sig fram för att ta foto! :angel:

Men några blev det iaf och Zarkava vann verkligen busenkelt, mycket imponerande!!!!!! :bow:

Det är länge sedan jag red där men då parkerade vi på en liten parkeringsplats som låg kanske 500 meter in på den vägen som går upp till höger ungefär 200 meter innan man kommer in i själva Vomb. Det är om man kommer från Veberöd alltså. Vägen till vänster går ner till ett vattenverk eller nåt sån't.

Vet inte om man fortfarande kan parkera där. Skulle kolla med Malmö Stad först. Vet inte vad Ludde har för rättigheter, skogen tillhör Malmö Stad så vitt jag vet, men jag antar att han sköter de slingor han använder så att kolla med honom är också en god idé. Eller att inte rida där han har harvat, han är inte världens lättaste att ha att göra med.:crazy:

Ludde, svår...? tycker ja inte, jag både rider å kör på hans banor typ hela tiden!

Jag rider på Blommeröds flera gånger i veckan (Blommeröds Galoppskola). Rider inte på banan just nu men bredvid och så finns det en 1000 m sandbana längs stranden. Själva galoppbanan är bra när det inte är så sumpigt. Den är knappt 3000 m och är formad som en åtta. Den änvänds ju bara en gång om året för tävlingar så man behöver inte ställa allt för höga krav.

I England rider dom alla distanser härs och tvärs på gräsbanor. Det finns nåt lopp i Newmarket som är så där 3000 meter rakt fram.
Besökte Newmarket och Champions Day förra året och fick bl a bevittna "The Cesarewitch Handicap" som är hela 3621 m långt. Bara att se 32 vackra fullblod i ledvolten innan löpet gav gåshud, det är rätt häftigt med så stora startfält. Och sedan eftersom "The Rowley Mile" som du skriver nästan går rakt fram innebär det att hästarna får först defilera alla 3621 metrarna till starten innan det är dags att tävla i full fart 3621 meter åt andra hållet igen. Helt klart imponerande!

The Cesarewich. Loppet, som börjar i en kommun och slutar i en annan. Början ser man inte. Det är för långt borta och är gömd bakom kullar. När de svängar in på Rowley Mile, ser man dem rakt framifrån tills de är uppe under läktarna. Yihaa. Vad hände ?
Varken den, eller Summer Course, är bland världens mest spännande att se lopp på, om jag får säga min mening. De är mera gjorda för hästarna än publiken, liksom nästan hela Newmarket är det.
Visst är det en speciell liten stad ? Hela vägar med stallar... och trottoarer för hästar i innersta'n.

Nä, publikmässigt är banan ingen höjdare, större delen av samtliga lopp fick man ju följa på storbildsskärmen för att se något öht. Och ögonblicket senare är hela fältet förbi och man fattar knappt vad som hände, men å andra sidan är jublet från publiken öronbedövande den korta stunden på upploppet så det är en rätt häftig känsla ändå.

Det var mitt första besök i Newmarket och det var en upplevelse. Häst-trottoarerna och häst-övergångsställena är ju en kul inslag. Och alla stall som du säger, kollade upp en adress innan min ankomst och råkade slå över till flygbild i Google Maps och det ligger ju ta mig tusan stall överallt! Hann bl a med ett besök hos en av tränarna, en förmiddag på The National Horseracing Museum och en morgon på Warren Hill. Tyvärr var vi lite sena till Warren Hill så vi fick inte se så många ekipage men vid nästa besök i Newmarket blir det helt klart till att ställa klockan tidigare. Hela staden andas ju häst, en morgon tog vi en frukost på ett café uppe vid The Clock Tower och jag och mitt resesällskap var de enda förutom cafépersonalen som inte hade stall-/ ridkläder på oss. Hemma blir man uttittad om man går ridklädd på stan, i Newmarket kände man sig nästan uttittad om man inte hade ridkläder på sig.

Ryktet har spridit sig. Att du ska börja träningsrida för Janne-P**t!

Då kanske du är där i morgon och jobbar. Min skall kvala.

Jag börjar inte förrän halv nio så jag är säkert kvar till racen börjar. Sen får vi se hurpass matt jag blir. Förutom att jag är en medelålders, blond, hjärnskadad amatörtränare från landet så har jag knappt ridit något alls i vinter. Aj, aj, aj.......:cool:

Jag tycker det är tufft att ta jobbet överhuvudtaget! Man behöver ju inte vara 17 år och trådsmal ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Jägersros trav- och galoppbana står i begrepp att rivas för att bli bostäder. En ny travbana kommer att byggas på fälten intill dagens...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 042
Senast: cili
·
Övr. Hund Den varma säsongen närmar sig med stormsteg och jag behöver skaffa en silverduk. Finns det skillnader i kvalitet och vilken tycker ni...
Svar
13
· Visningar
577
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka