Galoppdirektiv från ridskola, funderingar.

Jag har själv i perioder tyckt att det var lättare att sitta ner i traven utan stigbyglar än med. Det kräver (av mig) en större kroppskontroll att sitta ner i traven och dessutom hålla koll på stigbyglarna än att bara låta benen hänga ner.
Det är nog vanligt! Jag undrar om det inte beror på att man utan stigbyglar eller barbacka ofta lockas till att knipa/klämma med knäna och dra upp benen ngt?
 
Det är nog vanligt! Jag undrar om det inte beror på att man utan stigbyglar eller barbacka ofta lockas till att knipa/klämma med knäna och dra upp benen ngt?

För min del är det nog för att utan stigbyglar så blir det en sak mindre för mig att tänka på. Med stigbyglar måste jag tänka på att få ner hälen och överhuvudtaget se till att jag inte tappar dem. Utan stigbyglar så behöver benen bara hänga där.
 
För min del är det nog för att utan stigbyglar så blir det en sak mindre för mig att tänka på. Med stigbyglar måste jag tänka på att få ner hälen och överhuvudtaget se till att jag inte tappar dem. Utan stigbyglar så behöver benen bara hänga där.
Benen behöver ju egentligen bara hänga där även med stigbyglar. Stigbygeln bara råkar vara där som ett stöd och då får man automatiskt lagom tramp.

Jag tror det är ovanligt att stigbyglarna är ett problem om man faktiskt sitter bra utan. Kan såklart finnas undantag men generellt kanske det känns som att man sitter bättre utan stigbyglar när det egentligen mest inte märks att man inte släpper ner benen.
 
Benen behöver ju egentligen bara hänga där även med stigbyglar. Stigbygeln bara råkar vara där som ett stöd och då får man automatiskt lagom tramp.

Jag tror det är ovanligt att stigbyglarna är ett problem om man faktiskt sitter bra utan. Kan såklart finnas undantag men generellt kanske det känns som att man sitter bättre utan stigbyglar när det egentligen mest inte märks att man inte släpper ner benen.
Exakt! Innan jag lärde mig att sitta bra i traven red jag alltid utan stigbyglar, eftersom jag gärna tappade dem annars eller spände mig i dem och skumpade. När jag sedan hade lärt mig att sitta korrekt i traven var ju stigbyglarna inget problem längre och inget man tänker på. De bara är där skänkeln ändå är liksom. Som ett litet stöd, men inte som något man "trampar ner" i. För börjar man trampa ner för mycket spänner man bara benen och börjar skumpa. Benet ska liksom bara hänga där oavsett om man har stigbyglar eller inte. Det ger sig självt när man lärt sig att sitta bra.
 
Nej, helt sant! Tänker mer att jag vill stötta henne framåt nu, utan att låta henne göra det som känns lättast och utan att pressa henne. Hon har tappat lite gnistan.
Vi övar mycket i barbacka hemma, så balansen vet jag att hon har.
Hon går i någon slags mittemellan grupp på ridskolan, erfaren barngrupp skulle jag väl säga :)
Här är en som hade en låsning kring galoppfattningar! Min låsning var dock lite av rädsla då jag hade ramlat av mycket i just fattningsögonblicket (för jag satt inte "tungt" i sadeln utan var nog rätt ur balans)
Min låsning satt i 3 år, och sedan släppte den inte 100% förrän 3 år senare. För mig hjälpte det jättemycket att jag hade världens bästa ridlärare som förstod läget och pushade i exakt rätt lägen för mig.

Sedan dess har jag lite blivit personen de yngre som får låsningar för galoppen går till på ridskolan, vet inte varför men jag tror ridlärarna nämner mig som exempel eller något :rofl: De kommer och sätter sig brevid mig på läktaren och inleder med typ "Jag tycker det är läskigt att galoppera", sen kan vi diskutera en stund :heart

En grej jag ofta märker hjälper är att man redan när man gör iordning hästen, visualiserar sig själv fatta galopp och rida sin långsida i galopp eller vad det kan vara. Man kan även prata med hästen "i dag ska vi galoppera du och jag, när jag gör x så behöver du bara rulla igång i galopp!", det gör att man mentalt hamnar i ett lite mer bestämt mentalt läge.
Sedan, under ridningen när galoppen börjar närma sig brukar många bli lite spända på galopp, vissa blir spända på ett bra sätt för de tycker det är kul att galoppera. Andra spänner sig för att det är läskigt eller för att de tycker att det är jobbigt att det inte funkar. Där gäller det att släppa den negativa spänningen vad det än beror på. Där finns det ju tusen knep för att släppa den spänningen, antingen att man mentalt går tillbaka till fantasin där man fattar perfekt och sen rullar vidare i galopp helt utan problem, tänker på annat, sjunger lite tyst.
Sen är ridskolehästar rätt svåra att fatta galopp på. De är fantastiska och känner direkt om man får någon liten tanke om att det inte kommer gå eller oj vad läskigt eller liknande. Då blir det ingen galopp. Jag har alltid haft lättare att fatta på privathästar.

Tänker att ni kanske behöver bena ut lite vad som är skillnaderna. Ute vs inne, att man ska fatta vid en specifik punkt på ridskolan men ute med dig gör det inte så mycket att fattningen kommer innan eller efter, kommer det en tanke med ridskolehästarna att "nej det kommer inte gå" som kanske inte kommer på privathästen för att där har hon klarat det så många gånger. Har hon kortare tyglar på ridskolehästarna, vad händer med hennes sits i fattningen där vs privat.
Det är lite i den analysen och sen arbetet med att experimentera hur man löser det på bästa sätt för sig själv som det ligger en oerhörd utveckling. Inte bara i ridsammanhang utan även generellt i livet.

Sist men inte minst, det kommer att lossna :heart Hon ska inte tappa hoppet eller förlora gnistan, det kommer gå. Gick det för mig som var låst i 3 år kommer även hon klara det om hon bara vill! Vill skicka massa pepp till henne.
Kanske kan du prata med ridläraren och be om att hon får rida hästen som är lättast att fatta på ett tag så låsningen kan släppa, och sen avancera till andra hästar som inte är lika lätta att fatta på? Skit samma om den som är lättast att fatta på är en äldre lite stel gubbe som inte kan gå så flådigt längre. Det gäller bara att låsa upp låsningen ett par gånger ju.
Vi hade en sån ponny på min ridskola, ingen gillade honom för han var gammal och ganska seg osv, men så fort det vankades galopp ställde han gärna upp. Han har hjälpt väldigt många över fattnings tröskeln. :)
 
Förr i tiden satt man ner. Ville man fattar höger galopp så förde man höger skänkel lite fram och vänster skänkel lite bak på sidan på hästen. Likadant gör jag på mina medryttarhästar och dem fattar galopp.

Sista gången jag red på Ridskolan kunde jag inte galoppera deras hästar. Helt omöjligt.
 
Förr i tiden satt man ner. Ville man fattar höger galopp så förde man höger skänkel lite fram och vänster skänkel lite bak på sidan på hästen. Likadant gör jag på mina medryttarhästar och dem fattar galopp.

Sista gången jag red på Ridskolan kunde jag inte galoppera deras hästar. Helt omöjligt.
Det är samma som fortfarande lärs ut, ingen skillnad 😊
 
Ja, själva fattningen verkar ha förändrats över tid! Förbered genom att sitta ned, göra halvhalter och föra fram vänster skänkel ( om vänster galopp) (eller enbart sänka vänster knä och föra fram vänster höft och trycka till lite) och lätta lite på vänster tygel för att underlätta. Men när jag lärde mig skulle man vara mycket mer aktiv med yttre skänkeln ( i detta fall höger) genom att föra bak, hålla på plats och trycka till samtidigt som vänster skänkel fördes fram. Så det beror nog lite på vad hästen har lärt sig’

Tips till dotter är att träna på galoppfattning från skritt!
 
Ja, själva fattningen verkar ha förändrats över tid! Förbered genom att sitta ned, göra halvhalter och föra fram vänster skänkel ( om vänster galopp) (eller enbart sänka vänster knä och föra fram vänster höft och trycka till lite) och lätta lite på vänster tygel för att underlätta. Men när jag lärde mig skulle man vara mycket mer aktiv med yttre skänkeln ( i detta fall höger) genom att föra bak, hålla på plats och trycka till samtidigt som vänster skänkel fördes fram. Så det beror nog lite på vad hästen har lärt sig’

Tips till dotter är att träna på galoppfattning från skritt!
Det har nog alltid (eller iaf väldigt länge) varit rätt individuellt exakt hur man fattar galopp. Inner fram och höger lite bak är väl standard men allt eftersom man rider bättre och finslipar mer brukar man också finslipa sina fattningar. Vissa fattar för inner, vissa för ytter 😊
 
Ja, själva fattningen verkar ha förändrats över tid! Förbered genom att sitta ned, göra halvhalter och föra fram vänster skänkel ( om vänster galopp) (eller enbart sänka vänster knä och föra fram vänster höft och trycka till lite) och lätta lite på vänster tygel för att underlätta. Men när jag lärde mig skulle man vara mycket mer aktiv med yttre skänkeln ( i detta fall höger) genom att föra bak, hålla på plats och trycka till samtidigt som vänster skänkel fördes fram. Så det beror nog lite på vad hästen har lärt sig’

Tips till dotter är att träna på galoppfattning från skritt!
Ja jag tycker också att det har ändrats!
Hon har kunnat fatta galopp från skritt innan det började låsa sig.
 
De välridna hästar som jag ridit, som man gjort standard ta bak yttre skänkel osv har istället påbörjat en sluta. På dom får man istället föra fram innerskänkeln lite och dutta till så har de galloperat.... men de hästarna var det länge sedan jag red... så kanske annorlunda ridning nu 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp