Galoppera ute under vintern? Rädd att halka?

Jag pratade med ägaren, men det verkar inte som att hästen ska varken skos och broddas eller ha snösulor utan att det mer var filosofin att "de dagar det är för halt behöver du inte rida". Så får nog göra så att jag rider de dagar det är lite mer barmark, och skippar snö-dagar 😅
Att inte ha brodd i snö när hästen är skodd är LIVSFARLIGT. Skorna blir som ett par skridskor och hästen riskerar svåra skador bara av att gå till hagen. Det här gäller edan från ett par- tre millimeters tjocklek på snötäcket. Tänker inte ägaren halkskydda sin häst skulle jag rekommendera dig att sluta hålla på med den hästen då ägaren är en oansvarig idiot som skiter i både din och hästens säkerhet. Ska man sko hästar får man allt se till att de åtminstone har traktbrodd för att skydda deras liv.

Ja det var det jag tänkte också, att jag var så rädd för att det skulle vara halt under snön. Har fått tips innan att "rid i kramsnön i mitten av vägen och inte i däckspåren" för att det inte ska vara lika halt. Och ja visst att det är halt i däckspåren, men känns rimligtvis som att det bör vara lika halt i mitten fast det är "dolt" 🤔 Efter att ha läst alla era svar om broddar och snösulor, och vetskapen om att min medryttarhäst antagligen inte kommer att broddas så får jag nog vara beredd på en vinter med ganska många färre ridpass. Det fanns eventuellt möjlighet att följa med tjejerna som rider vid granngården till ett ridhus "någon gång ibland" så får satsa på att få kontakt med dem!
Att rida i mitten på vägen i kramsnön kan hjälpa beroende på vad som finns under snön. Det var så jag tog min häst från hagen när snön kom och brodden inte hunnit på. När hon envisades att avvika från den orörda snön så höll hon på att slå ihjäl sig. Nu har hon givetvis brodd.

EDIT insåg inte att den var barfota. Då är det en annan sak och enbart is som är ett problem
 
Senast ändrad:
Tusen tack för alla svar! 🥰

Jag pratade med ägaren, men det verkar inte som att hästen ska varken skos och broddas eller ha snösulor utan att det mer var filosofin att "de dagar det är för halt behöver du inte rida". Så får nog göra så att jag rider de dagar det är lite mer barmark, och skippar snö-dagar 😅

Ja det var det jag tänkte också, att jag var så rädd för att det skulle vara halt under snön. Har fått tips innan att "rid i kramsnön i mitten av vägen och inte i däckspåren" för att det inte ska vara lika halt. Och ja visst att det är halt i däckspåren, men känns rimligtvis som att det bör vara lika halt i mitten fast det är "dolt" 🤔 Efter att ha läst alla era svar om broddar och snösulor, och vetskapen om att min medryttarhäst antagligen inte kommer att broddas så får jag nog vara beredd på en vinter med ganska många färre ridpass. Det fanns eventuellt möjlighet att följa med tjejerna som rider vid granngården till ett ridhus "någon gång ibland" så får satsa på att få kontakt med dem!
Är den alltså barfota? De klarar sig bättre barfota än med skor utan brodd 😊
 
Där jag bor har vi generellt snö från november och en bit in i april. Så ja, jag travar och galopperar ute på snö och is (även sjöis om tillfälle ges).

Jag har haft en aktiv travhäst jag tränat efter byvägarna, han hade 4 broddar fram och 6 bak och inga snösulor för då flög skorna hejvilt.
Men ridhästarna har alltid snösulor och 4 st 10 mm brodd per hov.
 
Att inte ha brodd i snö när hästen är skodd är LIVSFARLIGT. Skorna blir som ett par skridskor och hästen riskerar svåra skador bara av att gå till hagen. Det här gäller edan från ett par- tre millimeters tjocklek på snötäcket. Tänker inte ägaren halkskydda sin häst skulle jag rekommendera dig att sluta hålla på med den hästen då ägaren är en oansvarig idiot som skiter i både din och hästens säkerhet. Ska man sko hästar får man allt se till att de åtminstone har traktbrodd för att skydda deras liv.


Att rida i mitten på vägen i kramsnön kan hjälpa beroende på vad som finns under snön. Det var så jag tog min häst från hagen när snön kom och brodden inte hunnit på. När hon envisades att avvika från den orörda snön så höll hon på att slå ihjäl sig. Nu har hon givetvis brodd.

EDIT insåg inte att den var barfota. Då är det en annan sak och enbart is som är ett problem
Är den alltså barfota? De klarar sig bättre barfota än med skor utan brodd 😊

Ja, hon är helt barfota! :) Okej skönt att det i alla fall är lite bättre än obroddad med skor, får hålla mig borta från is så kanske jag inte behöver vara så rädd då.
 
Ja, hon är helt barfota! :) Okej skönt att det i alla fall är lite bättre än obroddad med skor, får hålla mig borta från is så kanske jag inte behöver vara så rädd då.
Testa lite försiktigt så kommer du märka vad som funkar och inte. Det märks ju redan när man leder hästen - halkar den eller inte? Får den styltor eller inte?
Börja med skritt, verkar hästen få bra fäste så prova lite försiktig trav. Det är troligen bättre i skogen och liknande jämfört med plogade vägar (kan bli väldigt halt med packad snö).
 
Testa lite försiktigt så kommer du märka vad som funkar och inte. Det märks ju redan när man leder hästen - halkar den eller inte? Får den styltor eller inte?
Börja med skritt, verkar hästen få bra fäste så prova lite försiktig trav. Det är troligen bättre i skogen och liknande jämfört med plogade vägar (kan bli väldigt halt med packad snö).
Ah du skrev det redan, blev tvåa på den bollen.
 
Det är ju inte alla som ser det som lyx att bara skritta ute på vintern ;)
Det jag menar är lyx är att jag kan välja själv. Om jag inte vill trava och galoppera ute för att jag tycker att det är för hårt, knöligt eller halt, så kan jag välja att göra det inne istället.
 
Beror på säger jag. Min donna får styltor även i högre gångarter men då har hon haft SMÅ hovar. Hoppas på att det blir bättre nu när hon plötsligt i somras breddade fötterna 0,5cm under en skoperiod (nej jag vet det ska inte gå men hon gjorde det och hovslagaren kliade sig i huvudet och undrade hur det gick till.)
Ja, det är skillnad på olika hovar, helt klart! Nu har jag/vi islandshästar och de har ju såklart mindre hovar än en stor ridhäst, men märker att valacken med lite större, flatare hovar nästan aldrig får styltor, och så har vi en som är "mittemellan" och hingsten med väldigt djupa lite trånga hovar får jättelätt styltor men går nu med hela sulor fram vilket nästan eliminerar problemet.
 
Även om det skulle gå att trava o galoppera utan sulor så tar jag mig ju inte av gården i skritt utan och då är ju risken för benbrott stor 🙈
Litar inte 100% på mina polarpads heller så är alltid lite rädd att det ska släppa när vi börjar trava, ifall det blivit låga styltor som inte riktigt känns uppifrån.
Du kan alltid leda hästen under uppvärmningen.

I trav/galopp så slås snö och is loss från hoven. Testa att slå med en sten/ hammare på hoven så ser du hur lätt snöstyltan lossnar.

Fast åker polarpadden av så kan den bli svår att hitta.
 
Du kan alltid leda hästen under uppvärmningen.

I trav/galopp så slås snö och is loss från hoven. Testa att slå med en sten/ hammare på hoven så ser du hur lätt snöstyltan lossnar.

Fast åker polarpadden av så kan den bli svår att hitta.
Alltså styltorna blir ju lika höga även om jag inte sitter på. Och slår jag ut styltorna är de tillbaka på 5 steg.
Jag har heller inga vägar där jag kan trava/galoppera så långt utan måste skritta emellanåt.
Men polarpadsen fungerar bra, men jag litar inte 100 på dem men snön släpper nästan direkt men det kan ju räcka med få steg för att halka när inte brodden fäster i backen.
Men jag rider nästan som vanligt med polarpadsen men lite obehagligt är det när vi går från djupare snö ut på en väg tex. Men oftast går det alldeles utmärkt.

Nästa skoning blir med snösulor👍🏻
 
Alltså styltorna blir ju lika höga även om jag inte sitter på. Och slår jag ut styltorna är de tillbaka på 5 steg.
Jag har heller inga vägar där jag kan trava/galoppera så långt utan måste skritta emellanåt.
Men polarpadsen fungerar bra, men jag litar inte 100 på dem men snön släpper nästan direkt men det kan ju räcka med få steg för att halka när inte brodden fäster i backen.
Men jag rider nästan som vanligt med polarpadsen men lite obehagligt är det när vi går från djupare snö ut på en väg tex. Men oftast går det alldeles utmärkt.

Nästa skoning blir med snösulor👍🏻
Fördelen att gå bredvid är att man ser och kan göra något åt styltorna och så har hästen det lättare att balansera utan att släpa på en ryttare.
 
Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen återupptagit ridningen igen efter många års paus så räknas väl fortfarande som lite nybörjare, och har nu min första vinter med min medryttarhäst. Men inser att jag inte helt vet hur jag ska rida nu när det börjar bli isigt och halt, hur rider ni? Har inte tillgång till ridhus, och hon ska helst inte gå så mycket på bana även om det finns tillgång till paddock. Så blir mycket skogsturer, men grusas eller saltas inte på vägarna på väg till skogen liksom så idag när vi skulle rida var det glashalt. Vilket ju gör att jag är rädd att hon ska halka och skada sig. Jag ledde henne sakta och försiktigt i väggrenen hela vägen till skogsturen ”börjar” liksom men tyckte även i skogen att det var lite halt, travade väldigt försiktigt ett par steg typ på de ställen där det var lite tjockare snö (och inte is liksom) men vågade inte mer och vågade mig absolut inte på någon galopp och var hela tiden livrädd att hon skulle trampa någonstans där det är halt under snön liksom. Det gick bra och hon verkade inte besvärad av halkan men jag är så rädd att hon ska råka kliva på en isfläck och halka till. Hur gör ni? :confused:
Du måste ha brodd (åtminstone 4) samt snösulor för att rida säkert på vintern. Det blir även en lättnad i hagen för hästen när den har fäste och kan röra sig helt fritt. Jag har större brodd i trakten och lägre i tån.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp