För det första. KAN din häst hjälperna för galoppfattning? Det är ju A & O så att säga.
Om vi nu förutsätter att den kan det (för det gör den väl?) så tror jag att det mesta av problemet sitter hos dig. Det är lätt hänt att man "vill för mycket" när man ska fatta galopp. Det leder lätt till att man ger för stora och yviga hjälper och till att man släpper allt i tyglarna och lutar sig fram en aning. Det är även valigt att man vill så mycket att man "överfaller" hästen när man ger hjälpen. (Jag har själv haft det problemet med att fatta galopp i min ungdom

)
När du ska fatta galopp så är det viktigaste att du förbereder hästen. Se till att ni travar (eller för all del skrittar) lugnt och i en fin och avspänd form.
Förbered hästen genom att ta en halvhalt innan du gör fattningen.
Hjälperna:
Tänk på att även om du inte ställer hästen utåt så ska du i alla fall ha kvar stöd på yttertygeln och ge en liten eftergift med inner tygel (så att hästen kan ges frihet att "ta för sig" med inner sida så att säga)
Var noga med att sitta ner i sadeln och INTE luta dig framåt. När du ska fatta galopp så trampa ner i inner stigbygel så att höften skjuts fram.
Själva galopphjälpen ger du med skänklarna (även om man när hästen blir mer lyhörd kan fatta galopp bara genom att "tänka galopp" och sitta till lite).
Gennerellt kan man säga att innerskänkeln ska ligga kvar eller fyttas fram en liten aning, viktigt är att INTE flytta fram innerskänkeln för mycket. Man behöver INTE vara framme och peta med tån på hästens armbåge.

Yttre skänkeln är något tillbakaflyttad.
Här går sen meningarna isär om man ska fatta främst för inner eller ytter. En del menar att man påverkar hästens bakben bättre genom att fatta för ytter, medan andra tycker att men inte ska fatta för ytter då hästen lätt kan börja flytta in bakdelen i fattingen.
Men det är väl en individuell sak antar jag.. man får prova sig fram.
Nu blev jag ganska flummig här, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.
Det viktigaste är ändå att du inte låter din häst "rusa" in i galoppen. Fattningen ska ske lugnt och sansat..
I från det tillfälle du ger signalen för fattning så ska INTE hästen fortsätta trava i tio steg, utan fattingen ska komma direkt du ger signal. Om det ska funka är det superviktigt att du förbereder hästen och själv ska du bara sitta still och "tänka" att du ger signalen.
Om du har problem med att hästen sätter av i slängrtav före fattingen (vilket den INTE får göra) så kan du öva fattningar från skritt och se till att det funkar först.
Lycka till.