Galoppfattningar!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare madelenforsgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 310
M

madelenforsgren

Skulle vilja veta hur ni gör era galoppfattningar. Tycker att detta är intressant. Givetvis ska det vara westernfattningar:)
Skriv gärna så utförligt som möjligt och det spelar ingen roll om ni rider shettisar eller quarter, allt är intressant;)

Sv: Galoppfattningar!

ojoj det var ju inte så lätt... det beror ju på i vilken situation jag är i och vilken häst jag rider.

Är det min märr så bara TÄNKER jag galopp och så sitter jag lixom till lite med höger sittben om det skall vara vänster galopp och skall det vara höger galopp så sitter jag till på vänster sittben.

Rider jag bland kor skiter jag i vilken galopp det blir, då får hästen bestämma själv.

mvh Eva

Jag skänkelviker åt höger eller gör en sluta åt vänster innan jag fattar vänster galopp. Det gör jag för att riktigt få in ytter bak samt för att förbereda för bytena. Själva galopppfattningen innebär bara att jag sänker fram inner höft, om hon är olydigare en dag kan jag behöva trycka till med ytter skänkel.

Sänker innerhöften.
Menar du då att du "sitter till" på inner sittben?

mvh Eva

Nja, liksom skjuter fram den lite. En väldigt förfinad version av ridskolans "fram med inner o bak med ytter". För i samband med att man roterar fram inner höft så åker ju ytter höft bak lite.

jag gör alltså extremt små rörelser...

jag samlar ihop, gör en sluta (bara något steg), och sänker innerhöft lite framåt-neråt (som är själva galoppfattningen). om det behövs lägger jag till ett pussljud och/eller ytterskänkel lite bak.

ganska likt sasucatu altså!

hmm till ida och sasucatu då...

Ni sitter alltså till på inre sittbenen?

Som man lärde sig på ridskolan som barn, typ. Fast inte så grovhugget utan mera förfinat.

mvh Eva

Ähh jag är nog lite dum i huvet...

Vilket sittben sitter du på då? I fattningen.

mvh Eva

Vi säger att jag ska fatta höger galopp med min egen häst. Då travar jag i lagomt tempo på halvlånga tyglar, flyttar in hennes rumpa ett ministeg, höjer höger hand lite grann samtidigt som jag trycker till med höger ben aningens längre fram och vänster ben aningens bak.

Jag gör någe liknande som dig i galoppfattningen.. gör också extremt små rörelser..:)

Jag gör väl som några andra här oxå. fast jag tänker inte på det så och förklarar inte heller det på det sättet..:D

Jag gör ju som jag gjorde i engelsk ridning, för fram inner och för bak ytter.
Fast det har liksom blivit en förfining, så när jag rider så tänker jag bara "vrid bäckenet utåt" " knip och sitt-till med höger skinka"
Ja detta då när jag fattar vänster galopp.
Och så ett puss ljud! *puss puss*

Ibland, beroende på situation och häst så överdriver man ju hjälperna lite och klämmer till mera med benen, men jag tänker alltid detta med höger skinka och vrida bäckenet, så att det alltid finns där när dem andra hjälperna blir mindre och mindre. Och så händer det att jag gör lite sluta för att få in det yttre bakbenet och hjälpa till lite extra.

Ja så göra jag det iaf. :D

Superkul att höra hur ni gör. Det är nämligen väldigt intressant att höra hur olika det går att göra en sak fast än man får ut samma sak av den:bump:
Fortsätt gärna svara :rofl:
Det är, om ni inte förstått det redan, bara för att detta intresserar mig som jag drog igång tråden. Har inga problem eller så.

Vrider lite vid höfterna, inner höft något framåt, ytter något bakåt, ytterskänkel något bakåt, pussljud. Oftast någon form av tygelkontakt, hästen ska vara beredd på att nu kommer det något. Sitter jag på något sittben så skulle jag gissa på ytter.

Övertydliga varianten: ytterskänkel flyttar in rumpan till en sluta, lyfter innerhanden, pussljud.

Jag fattar inte galopp om inte hästen är samlad och lugn. Antingen från en samlad långsam trav eller en lugn och avslappnad jog, eller en aktiv skritt, alternativt uppmärksamt stillastående.

Ungefär.

/Ida

_Eva_ skrev:
Ähh jag är nog lite dum i huvet...

Vilket sittben sitter du på då? I fattningen.

mvh Eva

Försöker att sitta på båda sittbenen, men i en sämre fattning så satt jag mer åt inner kände jag idag när jag red.

Vill du vete hur man gör det i träning (i början) eller när man/häst är redan utbildad?

Jag tar det som man vill utbilda t ex. en ung häst. Eller en häst som tar fel galopp ofta.

Vi säger att jag ska fatta vänster galopp. Vid travet så gör jag så… i dessa ordning för att hästen ska kommer ihåg vad kommer hända näst. Då senare behöver man inte så stor rörelse än att krama hästen med t ex. höger vad.

1. Tryck in höger vad (skänkla) .
2. streckar jag fram vänster arm och lyfta tygglar upåt lite, som man ska peka över öronen.
3. Streckar jag höger arm bak och ”smiska” hästen på rumpan med min hand bara. Att göra så, så vrida du din kropp (höften sitter i rätt plats och du automatisk sitter på rätt sätt benen) och att du lutar lite bakåt (hjälper hästen med vikten att lyfta fram delen), gör det att hästen kan och vill fatta rätt galopp lättare.

Om hästen inte fatta galopp så börjar jag om från steg 1. Det kan tar ett par gånger för en ung häst. När jag börjar om från steg 1 och kommer till steg 3 och hästen fortfarande inte ta galopp så göra om det och när jag kommer till steg 3 igen så ”smiska” jag lite hårdare osv. Att göra det med handen också hjälper att vi inte ”smiska” för hård, för fort. Om du förstår vad jag menar. Det ska vara lugnt och följesamt. Om hästen gör fel, låt det händer och sakta ner och då börja jag om igen. Och att alltid börjar om från börja stärka du dina signaler. Efter en stund så kommer hästen lära sig, att ta galopp vid steg 1. Och ingen kommer ser du göra detta när du rider. Och vi lära oss hur vi ska sitta för att fatta dessa galopp fattningar.

Hoppas att det hjälpte nånting med din fråga

Senast ändrad av en moderator:

Men gu' så smart, alltså, jag förvånas att man inte tänkt på det sättet tidigare.

Jag har en annan övning, ja den handlar inte om galopp eller så, men just tänkandet är det samma. Gå tillbaka till steg 1 och börja om och blir lite mer bestämd men på ett lugnt sätt.
Och efter mycket upprepning så kan hästen göra det man vill när han känner att jag är på väg till att göra steg 1.

:D

Athina skrev:
Men gu' så smart, alltså, jag förvånas att man inte tänkt på det sättet tidigare.

Jag har en annan övning, ja den handlar inte om galopp eller så, men just tänkandet är det samma. Gå tillbaka till steg 1 och börja om och blir lite mer bestämd men på ett lugnt sätt.
Och efter mycket upprepning så kan hästen göra det man vill när han känner att jag är på väg till att göra steg 1.

:D

Yepp. Och det handlar med alla sorts träning. Vi har väldigt lätt som människor att, om det inte fungera (NU!), prova nåt annat eller hårdare innan vi äntligen har frågat för ett steg eller att dem har förstot det eller att de har en chans att svara med rätt steg. (did that sound right?:crazy: )

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 184
Senast: Lady_S
·
Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
523
Senast: Scata
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
584
Senast: Elo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka