Bukefalos 28 år!

Galoppfattningar

Sv: Galoppfattningar

Min häst fattar inte galopp på dubbla spår, jag pratade generellt om man fattade för mycket med ytterskänkeln. Blir du för stark där flyttar ju hästen automatiskt in bakdelen eftersom det blir det du ber den om. Ser det mycket under mina lektioner.

Jag har inte tänkt på Blick utåt grejen ur den vinkeln, men nu när du säger det blir det ju sälvklart
 
Sv: Galoppfattningar

Det upplever jag också funkar! Stöd på ytter, och eftergift på inner. Vill hästen inte ta rätt galopp brukar jag ställa något utåt :)
 
Sv: Galoppfattningar

Galoppen börjar väl ändå i ytter bakben? ytter bak - inner bak & ytter fram - inner fram.
En korrekt galoppfattning beror väl lite på hur hästen är skolan? Min häst fattar för ytterskänkeln (tillbakadragen) och inte innerskänkeln, eftersom att man vill påverka ytter bak där galoppen börjar.
Hoppas att jag inte gör helt galet :crazy: Jag har även lärt mig att för att hjälpa hästen att fatta rätt kan man ställa den något utåt (?) Rätta mig gärna om jag har fel :)


Du har så rätt så. Hästen börjar normalt med att förlägga vikten till ytter bak (ursäkta att jag svamlade tidigare, trött) och förlägger därmed balansen/sin vikt till den yttre sidan. För att sen enkelt kunna flytta sitt inre bakben underlättar det att man har vikten (inte hela sina 70 kg, utan en mindre del) på det yttre sittbenet (där den som sagt har sin balans förlagd).
Det finns också hästar som gör lite annorlunda när de fattar galopp från trav. De förlägger vikten till det inre frambenet och börjar galoppera genom att studsa uppåt med rumpan, medan det önskvärda är att de som jag skrivit ovan, förlägger vikten till ytter bak och sen sänker rumpan och höjer framdelen.
Jag har också lärt mig att ställa lite utåt, det kan hjälpa vissa hästar. Man kan också rida på en volt, öka volten och sen precis när man rakställer på långsidan göra en galoppfattning.
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har inte tänkt på Blick utåt grejen ur den vinkeln, men nu när du säger det blir det ju sälvklart
[/QUOTE]
Att titta snett utåt är bra för inner sidan i fattningen. Den inre sidans sittben får man automatiskt lite längre fram då och man ser dessutom till att inte vika sig i inre sidan. Så blicken är viktig.
 
Sv: Galoppfattningar

Man ska inte förlägga vikten inåt. Endast sänka sitt inte knä och flytta fram inre sittbenet något. Just för att frigöra den inre sidan mera samtidigt som hästen får signal att det är det inre benparet som hästen ska ta för sig med.
 
Sv: Galoppfattningar

Man ska inte förlägga vikten inåt. Endast sänka sitt inte knä och flytta fram inre sittbenet något. Just för att frigöra den inre sidan mera samtidigt som hästen får signal att det är det inre benparet som hästen ska ta för sig med.

Kul att nån håller med mig angående vikten.
Vad gör du med din ytterskänkel i fattningen?
 
Sv: Galoppfattningar

Hi, Hi! En av mina gamla ridskolechefer sa alltid att "man kan lära en häst fatta galopp genom att dra den i ena örat, bara man är konsekvent." (men att det kanske inte känns som den mest naturliga hjälpen)
Hon och din mamma kanske hade haft samma instruktör från början?
Men hur som helst tycker jag de har helt rätt!

Det där har jag hört många gånger det kommer nog från nån kändis som sen många andra tagit efter. Det finns i varianter också¨.
 
Sv: Galoppfattningar

En lagom mix av allt viktigt i en fattning är nog bra, alla individer är ju olika. Hästarna alltså, liksom vi ryttare;). Att man ber framförallt nybörjare, men även kunniga med ovanor/problematik, att titta lite utåt beror oftast på vikten. Men oftast för att man av ren vilja att få hästen att öka tempot, som nybörjare alltså, per automatik gärna faller framåt/inåt. För att balansera upp det här faller gärna hästen in i fel galopp. Alltså inget den vane som sitter rakt över hästen behöver göra. Många unghästar blir hjälpta att fatta rätt galopp om man en bit före högersväng lättar på innertygeln. Rent psykologiskt fattar de ju gärna rätt när man longerar, och inte sitter på och "stör". Lättandet på tygeln förenklar fattningen rent fysiskt, titta på en häst i det fria som faller in i galopp;). Allt det här tillsammans med alla viktiga hjälper som ingår i en galoppfattning. Lycka till.
 
Sv: Galoppfattningar

Ingenting. Jag vill inte ha en häst som fattar för ytter skänkeln.
Före fattningen kan jag engagera ytter bak mera om jag behöver, men inte i själva fattningsögonblicket.
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har lärt mig fatta galopp på följande sätt: halvhalt, för fram inre sittbenet något och sänk inre knäet.
Nu rider jag på ridskola och kan ju säga att 50% av hästarna svarar inte på denna lite diskreta fattning ;), då blir det ju kanske mer fram med inner skänkel och något längre bak med ytter för att komma igång.:angel:
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har lärt mig på följande vis, bildligt talat, något överdrivet:
Vikten på ytterskinka, ytterskänkel bak-för att trycka igång ytter bakben- innerskänkel snarare framåt, utåt, ifrån hästen-om inte den måste hjälpa till att trycka ut hästen i hörn tex,men nu handlade det ju om själva fattningen, inner hand högre för att lyfta innerbog, lätt stöd med yttertygel, blicken uppåt.
 
Sv: Galoppfattningar

Jag har lärt mig på följande vis, bildligt talat, något överdrivet:
Vikten på ytterskinka, ytterskänkel bak-för att trycka igång ytter bakben- innerskänkel snarare framåt, utåt, ifrån hästen-om inte den måste hjälpa till att trycka ut hästen i hörn tex,men nu handlade det ju om själva fattningen, inner hand högre för att lyfta innerbog, lätt stöd med yttertygel, blicken uppåt.

Vad har du haft för tränare? Gammal militär eller yngre person? Inriktning vanlig modern dressyr, western, klassisk dressyr? Låter som det sistnämnda...
 
Sv: Galoppfattningar

Western,instruktör över 45 år hurså, låter det konstigt?
 
Sv: Galoppfattningar

Galoppen börjar väl ändå i ytter bakben? ytter bak - inner bak & ytter fram - inner fram.
En korrekt galoppfattning beror väl lite på hur hästen är skolan? Min häst fattar för ytterskänkeln (tillbakadragen) och inte innerskänkeln, eftersom att man vill påverka ytter bak där galoppen börjar.
Hoppas att jag inte gör helt galet :crazy: Jag har även lärt mig att för att hjälpa hästen att fatta rätt kan man ställa den något utåt (?) Rätta mig gärna om jag har fel :)

Jag har lärt sig som hillevie och basic lisa (också utbildad av kavalerist) men i förlängningen när hjälperna förfinas räcker det med att trampa ner lite i inre stigbygel (sänka knät) flytta fram inner höft och lägga till ytterskänkeln. Inte flytta bak den för mycket. Helst ha kvar den vid sadelgjorden. Inte glömma at stödja på yttertygeln och mjukna på innertygeln.
 
Sv: Galoppfattningar

Western,instruktör över 45 år hurså, låter det konstigt?

Nä, inte alls, men det är ju inte många som rider modern dressyr idag som fattar galopp på detta sätt, så jag var ganska övertygad om att du hade en annan bakgrund. Och jag fattar också galopp som du gör (nästan exakt faktiskt) man jag har aldrig ridit western dock utan har annan bakgrund.
 
Sv: Galoppfattningar

När jag gick i skolan fick jag lära mig detta: Fatta för inner skänkel, byt för ytter. Själv försöker jag att inte krångla till det så mycket alls med skänklar hit eller dit utan jobbar mer för att få hästen ordentligt förberedd och i balans innan fattningen. Om den är det brukar det som regel inte vara svårt att fatta galopp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 577
Senast: sorbifolia
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
1 007
Senast: tanten
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 081
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 223
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp