Galopphjälp.

Evergreen

Trådstartare
Har, och har i princip ända sedan jag köpte pållan i sommras, haft lite problem med galoppen.
Mycket handlar det om att hon inte är riktigt så stark att hon orkar bära sig i den längre sträckor, och det brukar jag inte heller kräva, utan tränar mest galoppfattningar, och/eller galopperar en sträcka så jag känner att hon arbetar på, och när jag känner att hon inte riktigt orkar utan hamnar på bogarna så bryter jag av.

Rakt fram går det bra, likaså om jag galopperar på volt, förut kunde hon göra så att hon "tjuvbröt av", men det gör hon knappt längre, men till problemet.

Galopperar jag på t.ex stora mittvolten något varv, så kan hon gå bra där, men om jag går ut i spåret och t.ex ska vända snett igenom så blir hon okoncentrerad direkt. Galoppen blir obalanserad, och oftast drar hon upp huvudet, eller hamnar något grovt på bogarna, och/eller bryter av.

Inget bra, och jag vet inte hur jag ska träna för att få henne att fortsätta att koncentrera sig och jobba på, även om vi kommer ut på spåret igen. Jag försöker att fortsätta jobba med henne likadant som på volten, o driva på ordentligt, men det funkar inte alltid så bra.

Detta är ett rätt stort problem för mej, speciellt då vi någongång har eller ska tävla. (dressyr)
Galoppen är våran svaga punkt helt enkelt.

Jag rider redan för instruktör i en grupp, men ska försöka få tag i någon som kan träna oss mer "privat" inom en snar framtid då jag känner att vi inte får riktigt all hjälp vi behöver som vi har det nu, men tills dess skulle jag vilja ha lite tips på hur jag ska göra och vad vi kan träna på. :)

Hoppas någon orkade läsa igenom, och kan komma med lite tips... Behöver verkligen hjälp. :p

Inte konstigt qtt det blir svårt för henne vid tex. snett igenom, då har hon ju inget att hänga upp sig på tex. ett staket eller irdhusvägg, det gör mer än vad man tror.

Jag skulle nog försöka rida mer innanför spåret, börja med 1 - 1 ½ m, börja med skrittjobbet, sedan trav och sist galoppen. Och bara korta bitar itaget.

Prova att fatta galoppen i början av snettigenom. Och låt henen gallopera en bit efter saknta av och rid snett igenom i galoppen igen.

Annars prova att galoppera på stora mittvolten. Gå ut på spåret ta ett varv där. Gör en avsaktning trava/skritta

bara små tips som jag nog sklle testa några setg fatta igen och rid snett igenom strax efter så. Då märker du att hon lyssnar iaf.

Hon vet inte om det :crazy: för när jag rider lektion så rider vi mest på volterna i galoppen, och där brukar det inte vara några problem, annat än att det går FORT när hon inte orkar längre, men så länge brukar jag inte hålla på, utan jag kör på så länge hon går bra, o märker jag att hon börjar springa iväg bryter jag av, travar lite o fattar galopp på nytt.

Ja, jag antar att det är det jag får göra. Bara det att fattningar i skogen är ROLIGT. ;) (har ingen paddock hemma, så vi tränar till 99% i skogen) Och för varje fattning blir hon piggare och piggare och till slut flyger hon en halvmeter upp i luften vid varje. :p :)

Det verkar som om hästen har problem med bärigheten..

När hon drar i väg ute..sätt stopp..fatta nytt och be henne stanna i det tempo du vill.Sakta av igen och fatta nytt..kom i håg att fatta både höger och vänster så det blir liksidigt :)
Galoppfattningar är ju oxå bra för dig som ryttare så att du kan förfina dina hjälper.Försök att göra så lugna fina fattningar som möjligt ,och att hon gör dem precis när du ger hjälpen för galopp..inte före och inte efter..
Problemet verkrar vara i både lydnad och bärighet..lydnade då menar jag att hon/han verkar springa i från dig när det blir jobbigt..och för att av hjälpa det så är fattningar bra och avsaktningar...Tänk mycket på din sitts i dessa övningar för att underlätta så mycket som möjligt för hästen.. att du är stadig i din sitts och att du inte tippar frammåt i fattningen eller drar upp din häl.. :)Och att du inte blir bromsande i handen de första sprången utan låter dom vara fria så att ryggen får lov att komma upp..Jag har själv ridit mycket i skog och mark ..Men det går lika bra det :DJag brukar ta rikt märke på olika saker ute i naturen ..så att jag redan har förutbestämt vart jag ska göra olika övningar t.e.x vid ett visst träd ska jag fatta Vä galopp och vid den stenen ska jag sakta av..då får man lite mer mål med sin ridning :)
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp :)

Tack tack. :)

Jag tränar både höger och vänster, typ lika mycket. Brukar fatta varannan gång ungefär. (Höger galopp, galoppera ett par språng, sakta av tills hon går balanserat, fatta vänster... o.sv)

Ja, ens brister kommer verkligen fram i fattningarna, och det jag har mest problem med är att jag omedvetet tippar lite framåt om jag inte tänker på det. Men det är ju en lätt sak att återgärda; bara att luta sig bakåt ;)

Jag kan reglera tempot till viss del, men det går i princip inte att samla henne, bara att få henen att gå liiite långsammare korta bitar, men det är ju alltid en början. :)

Klättra mkt och som sagt gör många fattningar för att stärka henne. Kanske är hon stelare i någon sida? Värm upp med attt flytta henne längs med spåret så du petar in alla ben och har kontrollen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 465
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka