Galoppombyte

O

Olymphia

Kanske dumförklarar mig själv nu, men har funderat på detta ett tag och det e lika bra jag frågar nu än senare^^

Hur gör ni galoppbyten på era galoppörer?? och hur lär ni åringarna att byta galopp? De hästar jag ridigt byter av sig själva om jag rider på rundbana och ibland även på rakbana.

Eftersom man inte sitter i själva sadeln när man rider galoppörer så kan man inte direkt göra galoppbyte/galoppfattning som man gör med ridhästar.
Frågade en kille förut hur han gjorde och fick till svar: "det e bara å knycka till" ?!

Red en liten knepig sto förut som bara ville gå i vänster galopp och hon vägrade byta till höger. För att få henne byta galopp så var jag tvungen att sakta av till trav och sen fatta höger galopp. Så hur byter ni galopp "mitt i farten"? Och hur tränar ni era unghästar till att lära sig byta galopp på "komando"?

Detta sto bytte dock galopp av sig själv när jag på vinten kunde rida snabbjobb på isen(som gav mig en fin lång rakbana) men antagligen gjorde hon väll det för hon blev tröttare i vänster. Annars tränades hon på några fält och på mjuka vägar ute men då kunde jag inte få henne byta galopp utan att behöva sakta av till trav och ställa henne åt vänster.

Man ska väll träna hästarna så dom blir lika starka i bägge sidor...
Låter ni hästarna byta galopp själva under träning eller "säger ni åt dom" att byta?


Kanske blev lite flummigt detta,men jag hoppas ni förstår hur jag menar:angel:
 
Sv: Galoppombyte

Det är bara att knycka till!:angel:

De flesta hästar byter gärna efter 400 meter och då bara stör man deras balans lite och då byter dom. Det är inte särskilt komplicerat, det är viktig att dom börjar på rätt ben, alltså ytterbenet, då funkar det för det mesta av sig själv om hästen inte har ont någonstans. Och vi använder våra ben på unghästarna, det är inte många som rider kort på dom - särskilt länge i alla fall..:devil:
 
Sv: Galoppombyte

ETT mycket lätt sätt (naturligt) sätt att lära åringarna att byta galopp är att du cantrar i normalcanter(inte hackar)med jämnt tryck i båda tyglarna,på vänsterben(om du går i höger varv på banan)när du går in i kurvan tar du lite i båda tyglarna samtidigt som du trampar du ner hälarna lite och går tillbaks en aning med axlarna samtidigt som du tar dem med din rygg(var stark och stadig i ryggen genom HELA proceduren) så exakt i det ögonblicket då hästen är på bakbenet för du fram innerhanden så byter hästen direkt (handen skall gå längs halsen så att hästen känner knogarna mot halsen).Fullständigt okomplicerat.:cool:
 
Sv: Galoppombyte

Tack för era svar ! :)

Får träna på detta :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 141
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 491
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 197
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp