Galoppskor, bra/dåligt?

tinaiva

Trådstartare
Hade hovis ute igår och fick då syn på s k galoppskor i bilen. Har aldrig träffat nån som använt sådana men fick efter vad hovis berättade ett postivt intryck. Det som jag först fastande för var att de ser ut att ge ett bättre grepp, tänker då t ex på skogsstigar som kan vara rätt hala i bland.
Enligt hovis så ger den lite ökad möjlighet till rörlighet i hoven vilket jag tycker låter synnerligen trevligt. Dom är lättare och har fler sömhål vilket gör att man kan växla var man sätter sömmen om det skulle behövas.
Så var ligger nackdelarna? Slits förmodlilgen fortare men det känns inte som nåt stort problem för mig, räcker nog för det arbete vi håller på med.
Vem har erfarenheter? Bra eller dåliga

Sv: Galoppskor, bra/dåligt?

Ungefär som travarnas lättmetallskor kanske? Med dom har de också bra fäste..

Jo skulle tro det. Frågan är om de funkar för vanlig ridning?

Ingen aning... Men vad jag hört ska man väl inte sko ridtravare med travarskor. Det är bara vad jag hört, vet inte om det är sant,,

jag har då travskor på min ridtravare, 8mm just för att de skall hålla. Ang. galoppskor vet jag inget om, kanske kan du fråga vilket material det är i dom?

Om det är aluminiumskor så slits de jättefort och man får sko väldigt ofta, iaf vad jag hört.

Mitt (rid) fullblod går ibland med "franska järn" som är dom skor som används i galoppen när hästarna inte startar, dom ser ut ungefär som "vanliga" skor fast lite tunnare och smalare. VICTORY skor som är gjorda av aluminium skulle jag inte sätta på en ridhäst, dom håller bara 2-3 veckor vid normal ridning och det kan inte vara ekonomiskt försvarbart att hålla på med!!

Är det nån särskild anledning till att du bara använder dom ibland?

tinaiva skrev:
Är det nån särskild anledning till att du bara använder dom ibland?
Det är min "hovis" som bestämmer det! Hon har lite tunna hovväggar och han tycker att det är mindre risk att hon trampar av "galoppskorna". Mina löphästar går alltid med franska järn utom dagarna innan löp och tills aluminiumskorna är för slitna efter löpet. På vintern blir det "guldskor" på galoppörerna och förhoppningsvis vanliga ridhästskor på ridhästen.............

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 771
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka