Gamal skit på träns, vad göra?

hestbak

Trådstartare
Efter att rotat i några lådor hos mina föräldrar hittade jag en hög med gamla (läder) träns och tyglar. Som jag tydligen inte rengjort allt för väl..
Allt är i fint skick, jag vill gärna använda dom igen, men, skiten är så otroligt intorkad att den inte går bort utan våld (provade skrapa med en matkniv, lorten försvann, men det blev visst några fina repor i stället).

Grejerna har legat nerpackade minst 8 år, i lådor i torrt svalt förråd i en lägenhet.
Vad kan jag göra för att få dom fina igen? Tänkte lägga dom i vatten en tag för att se om det hjälper, men lädret kanske inte gillar det?

O allvetande buke - hjälp!

Tillägg, det är alltså inte stora lerkokor jag menar, utan sådant som fästs vid spännen, stroppar osv.

Sv: Gamal skit på träns, vad göra?

Har du provat att blöta ordentligt med ljummet vatten och lädertvål, när du rengör? Läder tål ju att bli blött, så länge det återfettas efteråt (vatten torkar ut).

I svåra fall har jag lagt i blöt en timme och sedan torkat bort skiten. Det kan bli färgtapp, och brunt blir väldigt mörkt. Sedan gäller det att ha något mjukgörande (jag har haft matolja) och torka av när lädret sugit åt sig.

Jag har varit nöjd, bättre än att få göra av med för att det är för skitit...

ljummet / varmt vatten och bra läder såpa. till spännena tar man diskmedel. så blir det förhoppningsvis bra igen. grov svamp och en trubbig skrapa så lossnar det nog. skrapa du med ngt vasst så är risken för djupa repor större.

En bekant fixade till urgamla, skitiga och torkade lädergrimmor med något medel man använder för bl a skinnklädsel i bilar. Tror det beskrevs som "läderschampo". Kanske någon annan här vet vad det heter (?)

Jag skulle annars kleta på vanlig hushållsolja där den värsta smutsen är - låta ligga någon timme, torka bort smutsen med vanlig "mirakeltrasa" och sedan tvätta med lädertvål (den gamla hederliga "på bit").

Sv: Gammal skit på träns, vad göra?

Jag måste erkänna att jag varit för feg för att låta sakerna ligga i vatten - men när jag tänker på det har jag ju varit ute och ridit timvis i spöregn och allt överlevde då.. :angel:

Jag provar det.
Tack!

Skulle kunna tänka mig att ett oljebad skulle kunna göra susen. Lägg dem i en hink med olja i nån vexka eller så och torka och rengör efteråt. Lägger grejer jag inte använder i oljebad då och då, tycker det är ett bra sätt att hantera lädret på flera vis. Lite jobb och bra resultat (tycker jag som hellre har liiite flottigt läder än tvärtom).

Nu är det nog flera som kommer att tro att jag är tokig, men jag säger: tvättmaskin :angel: Allt, och då menar jag allt, i läderväg som jag kan slänga i tvättmaskinen, så åker in dit ett par gånger per år. Sen är det bara att låta det torka lite, och sen smörja in det. Som nytt! :laugh:
Fick två stora lådor med lädersaker av en vän en gång (hon tänkte slänga bort allt), som var totalt täckta med mögel och jättestyva, som jag hade lovat att försöka putsa. Alltså, nu snackar vi läder som har legat i några år i rejält fuktig och dålig miljö! Andra "normala" människor skulle säkert bara slängt bort det, men eftersom jag inte är normal så :D
In i tvättmaskinen, på med tvättmedel (jag använder marseilletvål “le chat”) sen lät jag det torka en stund, och så smorde jag. Som nya igen! ;)
Kan ju berätta att min väninna trodde inte sina ögon då hon fick tillbaka lädersakerna! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp med diarré?
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka