Gamla Dimma...

Tassetass

Trådstartare
Jag är lite i valet och kvalet med hur jag ska göra med gamla Dimma.

När jag skaffade henne hade hennes ålder uppskattats till ungefär 2 år, men ganska snart insåg jag - och många kattkunniga höll med mig - om att hennes riktiga ålder nog är det femdubbla.

När jag fick henne var hon i väldigt dåligt hull och var fruktansvärt rädd. Numer är hon i bra hull (nästan lite överhull) och är inte rädd för något förutom dammsugaren. För ett par månader sedan började hon till och med busa och hon verkade må bättre än någonsin.

Sista veckorna har det dock gått åt andra hållet. Hon är tröttare, sover nästan hela tiden och inte fullt lika uppmärksamhetssökande som hon varit förut. Däremot sover hon numer alltid i mitt sovrum, vilket hon inte gjort tidigare.

Hon verkar bli väldigt stel när hon legat ett tag och det syns att det tar emot både när hon hoppar upp på och ner från saker. Dessutom har hon blivit mer sur mot Isola än tidigare, dock har Dimma aldrig varit särskilt förtjust i sin rumskompis.

Jag ska ta Dimma till veterinären snart för en allmän koll och lite extra koll på hennes tänder då hon fått tillbaka sin dåliga andedräkt som hon hade i början. Då ska jag givetvis ta upp mina funderingar, men undrar också hur ni tänker.

Hon är gammal, varit hemlös och levt ett riktigt hårt liv. Nu har hon fått vara frisk, mätt och varm i 1,5 år och mått riktigt gott. Hur mycket åtgärder ska man vidta för att hon ska kunna leva vidare? Och med leva vidare menar jag givetvis ett fullgott liv. Jag vet ju inte hur mycket stryk hennes kropp tagit av att t.ex. få kattungar mer eller mindre konstant under en lång period (hon hade ungar när hon fångades in, garanterat inte hennes första kull), av att bo ute osv. Ingenting sades när hon kastrerades, men något säger mig att de inte gjorde någon större invärtes undersökning under operationen då fokuset låg på att hålla henne nedsövd så få sekunder som möjligt.

Hur hade ni gjort?

Hjälp.

:crazy:

//Jenny
 
Sv: Gamla Dimma...

Försök att inte tänka för mycket innan du varit hos veterinären och fått henne undersökt ordentligt tycker jag. De kan väl kolla igenom henne och ta blodprover för att se så inre organ fungerar bra och dylikt.

I övrigt låter det iaf inte på din beskrivning som att det är så farligt?
Det är ju svårt att fundera kring vilka åtgärder som är rimliga att vidta när man inte varit hos veterinären än? Annars tycker jag att man ska ha samma sunda förnuft som med alla andra djur, göra allt man kan för dem, men när gnistan är borta och lidandet för stort är det bättre att få somna in. Att hon haft det svårt tidigare i livet påverkar väl inte hur hon ska behandlas som gammal, eller hur menar du? Om Dimmas organ på nåt sätt fungerar sämre borde veterinären upptäcka detta tycker man.

Hoppas det går bra hos veterinären! :bow:
Eller att du blir klokare iaf, kanske är det nån mindre åkomma som påverkat henne, kanske är det ålderns höst, men det är ju skönt att få katten ordentligt kollad så att man vet.
 
Sv: Gamla Dimma...

Ja, det är väl det där med gnistan som gör att jag faktiskt börjar fundera på om slutet närmar sig, det känns som att den börjar försvinna. Det är inte samma gnista när maten kommer, hon tvättar sig inte lika mycket... Men det kan vara inbillning.

Att hon haft det tufft tidigare gör väl egentligen varken till eller från vad man gör med henne nu, eller så gör det det? Jag vet faktiskt inte riktigt. Det känns liksom i magen att hennes tröskel för vad hon skulle klara i veterinärvårdsväg är mycket, mycket lägre än för hennes betydligt yngre rumskamrat, och ju lägre tröskeln blir desto svårare tycker jag det är att veta var gränsen går.

Hon är bra försäkrad eftersom hennes uppskattade ålder är gjord av veterinär och den är ju rätt låg, försäkringsbolaget ser henne inte som en gammal skrutt, så ekonomin för att göra insatser finns ju.

Usch... Sånt här är så svårt. Jag har alltid varit och kommer alltid vara restriktiv att utsätta djur för en massa behandlingar när de börjar uppnå en viss ålder, har dock tacksamt nog aldrig behövt fundera så mycket då de djur jag haft som blivit gamla alltid uppvisat så enormt tydliga tecken på att det börjar bli dags.

Tack för ditt svar, veronican.

Tar tacksamt emot fler svar och tankar... :)
 
Sv: Gamla Dimma...

Att hon sover mycket behöver inte betyda att hon mår dåligt. Lite stelhet brukar man kunna hjälpa på traven med lite glukosamin, kan även rekomendera att du köper en Back on Track-filt som hon kan sova på om hon vill, det brukar hjälpa. Annars låter det inte som om hon skulle må så dåligt av att vara gammal men det vet ju du bäst själv som ser henne varje dag:)
 
Sv: Gamla Dimma...

När jag läser det jag skriver låter det inte alls illa, men när jag tittar på henne... Jag vet inte...

Hon är en sucker för värme, så en BoT-filt skulle inte vara dumt! Just nu sover hon på ett ihopvikt täcke under ett element. :p

Tack för tipsen!
 
Sv: Gamla Dimma...

Kan inte säga så mycket mer än dom andra. Du har gett henne ett underbart liv oavsett. Glukosamin är ett bra tips om hon är stel, mina föräldrars katt med artros i höfterna äter det till och från och man märker stor skillnad på henne. Finns tabletter som heter Seraquin, det är jästtabletter med glukosamin i och dom flesta katterna älskar jästtabletter. Tänkte ge det till Abbie, men det slutade med att Abbie vägrade och Yoga (som inte har några ledproblem alls) åt dom glatt :crazy:
Kolla sådana. Men som nån skrev, ge inte upp än. Kolla henne hos veterinären, testa glukosamin eller om veterinären vill skriva ut nått annat. Kanske har hon ont, då är det jobbigt för dom, men det är ju oftast lätt att ta bort och man kan köpa sig lite mer tid.

Oavsett vad du bestämmer dig för, massor av stöttande kramar!
 
Sv: Gamla Dimma...

Jag tycker att dagsformen på katterna kan variera ganska mycket.

jag har två huskatter födda -00 och -02. De har verkligen perioder när de bara ligger och sover men även perioder när de är ute och jagar och stökar runt. Det känns som om vårvintern alltid är litet extra trögt.

Den ena katten var med om ngt i somras som vi fortfarande inte vad det var, hon tappade styrsel i bakkroppen, den har hon fått tillbaka men inte lika bra som förut, men varken vi eller veterinären kan säga vad som hände henne. Ont verkar hon dock inte ha. Hon går numera passgång och har svårt att sitta ner, rumpan kommer liksom inte ner i backen och när hon galopperar så slänger bakdelen litet hit och dit. Men hon går rent i traven. Jag vet inte riktigt vad man skall göra, men hon är fin i pälsen och allmänt väldigt glad (ett tag gick hon i barndom!).

Hur som helst, Dimma har haft en bra liv med dig.
 
Sv: Gamla Dimma...

Tack för era svar, Fideli och cirkus.

Jag ska försöka att inte fundera så mycket mer på vad som kan bli, utan jag ska ta henne till veterinären så de får kolla på henne, en BoT-filt ska införskaffas och kanske glukosamin om veterinären tycker det.

Jag vill bara inte att hon ska börja få ont och känna sig risig, jag vill på något sätt förekomma henne så att hon aldrig mer behöver må dåligt. Hon har gjort det alldeles tillräckligt i sitt liv.
 
Sv: Gamla Dimma...

Har själv en katt som är 12 nu i sommar, i vissa stunder så är hon väldigt gammal. För att sedan bli sitt vanliga pigga jag.
Så jag tror att det kan svänga igen, nu vet jag ju inte hur hon är, men en del individer kan ju reagera på att de ska börja fälla osv.
 
Sv: Gamla Dimma...

Du har redan fått jättebra tips så jag skickar tröstkramar och hoppas
att det är något övergående för lilla Dimma.
En tanke som slog mig och jag undrar över, kan katter bli deprimerade i perioder?
Ungefär som en människa kan få vårdepp eller höstdepp.
Annars tycker jag att blodprov låter bra, så man kan utesluta
brist på något ämne i kroppen.
 
Sv: Gamla Dimma...

Du har ju fått tips på BoT-pad, och BoT-pad gjorde underverk med vår gammlemisse medans hon ännu var i livet. Utan den hoppade hon inte upp i sängen, men så fort hon sovit på BoT-padden så klarade hon av att hoppa upp, så någon verkan måste den ha gjort. Henne lät vi somna in när hon var runt 18-19 år.

En annan tanke, har upplevet det som att katter brukar bli lite sega -re- under senvintern innan våren kommer ordentligt. Så det kan ju bara vara att hon är lite vinterseg bara :)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 373
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 038
Senast: Dimmoln
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 933
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp