Gamla sadlar

Oliven

Trådstartare
Vad kan man göra med sina gamla sadlar som bara ligger och skräpar?

Har två sadlar som just nu mest bara är i vägen. Känns inte som att någon av dem har nått större värde för försäljning. Jag har väldigt svårt för att slänga saker så då är min fråga:

Finns det något kul man kan göra med dem?

Eller är det bara att kasta sk*ten?

Sv: Gamla sadlar

finns alltid ngn stackare som tex jag som inte vill slänga ut en förmögenhet på en 2:a sadel eller sadel till unghäst som väcer ut osv...Nu beror det ju på skick på sadlarna och så men som jag skulle jätte gärna vilja ha en dressyrsadel till en vettig peng..men svårt..Tycker nog att du kan be en sadelmakare kolla genom dem och sen sälja för en billig peng..

Man plockar isär dom!
Jätte intressant:laugh: Jag har hitills plockat isär 2 och spanar regelbundet på tradera för att köpa jättebilliga sadlar och sprätta sönder.

så man kan se hur dom är gjorda o uppbyggda etc :) eller för att använda för typ delar till nåt annat/lagning etc.

ptjaa...jag sålde mina :angel:
hade en fin sadel till salu, och hade två andra som låg hemma och skräpade.. så jag annonserade ut alla tre..
skräpsadlarna var verkligen SKRÄP, en med trasig bom men i övrigt fräsch och fin. den andra var snesutten, trasig i nån söm osv.. båda jättegamla syntetsadlar.

skräpsadlarna blev sålda för en tusing + frakt (som gick på minst lika mycket :eek: ) till någon som skulle ha sadlarna som skräckexempel i en föreläsning :D

Om sadlarna garanterat är ok kan du sälja dem annars skulle jag elda upp dem och kanske skona ett par hästryggar...

Skänk dem till nån förskola/fritids som kan ha dem på en trähäst eller nåt!!:D Har tänkt tanken flera gånger till ställen där jag vet att det finns hästintresserad personal!!:banana:

Jag har en relaterad undran - kan man återvinna sadlar? Jag menar, om man tar med sig den gamla sadeln till återvinningsstationen, vet de vad man skall göra med den då? Eller skall man obducera den först på egen hand och lägga läder för sig och metall för sig? :idea:

försök sälj...finns jätte många som inte har råd med dyra sadlar och då är det jättetacksamt.:idea:
Jag är en av fattiglapparna och va jättenöjd när jag hittade en passande sadel för 500 kr

I en hotellbar i London hade de sadlar som barstolar. De gick också att snurra. Fram på småtimmarna hade vi listat ut vilka som var pigga och vilka som var lata och behövde mer "foder".

Jag har en relaterad undran - kan man återvinna sadlar? Jag menar, om man tar med sig den gamla sadeln till återvinningsstationen, vet de vad man skall göra med den då? Eller skall man obducera den först på egen hand och lägga läder för sig och metall för sig? :idea:

sadlar återvinns som möbler..

Finns alltid någon som inte har så gott om pengar som är intresserad, Jag fyndade och köpte en gammal men helt fungerade dressyrsadel för en billig peng! Super att ha medans jag sparar till en ny flashig :laugh:

Vi räddade några sadlar som skulle slängas - har dem (och en massa andra "hästgrejor") på landet som "dekoration" i vår "saloon".

Jag skänkte min till ett hembygdsmuseum, sadeln ifråga var fin rent utseendemässigt men med bommen helt av. Museet var intresserade av att ha lite hästsaker i stallet för att ge lite inbodd hästkänsla. Fick en liten fin lapp bredvid sadeln, "skänkt av xxx". Skulle inte kunna leva med att ha sålt en trasig sadel till en hästrygg.

N

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka