Gamla skulder, vart vända sej?

jerseyko

Trådstartare
Mitt ex har börjat kriga om gamla skulder igen, att han betalar de på vårt gemensamma lån och jag "åker räkmacka" i princip.
Att jag betalat över 100.000kr till kronofogden, och varje månad betalar på andra gemensamma skulder, det har tydligen inte med saken att göra.

Nu har jag begärt ut från kronofogden allt jag betalat. Och jag har alla fakturor kvar på "allt annat".

Det hade ju vart enkelt om man bara kunde lägga upp 2 separata lån och splitta på allt men de är ju svårt iom betalningsanmärkningar.


Kan banken, kanske kronofogden? Hjälpa till att räkna ut vem som betalat vad och vem som ska betala vad framåt. Och sen få någon form av "kontrakt" mellan oss som är giltigt i rätten om någon skulle bryta det.

Mitt råd jag fick från kronofogden förut när jag ville dela på allt var att de gick inte, utan att när jag betalat allt så kan jag kräva honom på hälften.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Ni är antagligen solidariskt betalningsansvariga. Skulden är er, vem som betalar stuntar de i.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Det skulle ni gjort vid en bodelning, kolla upp om ni kan göra en nu
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Om jag nu fattar rätt så har du och ditt ex skulder kvar från ert gemensamma förhållande.

Jag får hålla med KF där faktiskt. De lån som är tagna i ditt namn är du ansvarig för och vice versa. Om ni tog ett lån i ditt namn men pengarna nyttjades av ditt ex så spelar det inte så stor roll, det är dig banken (eller KF) har en fodring på. Större gemensamma lån brukar en stå som sökare och en som medsökande, vilket jag alltid har tänkt det som att den förstnämnda har det största ansvaret men att vid ex en utmättning så gäller det som båda äger.

Så ni får nog betala vad som står i ert namn och eventuellet göra upp sins emellan själva.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

De skulder du står på betalar du.
De skulder han står på betalar han.
De skulder ni har i bådas namn ska betalas av båda.

Det är ju inte så att han kan kräva att du ska betala skulder som står i hans namn och vice versa. Så funkar det inte tack och lov utan man är personligen betalningsansvarig för det som finns i ens eget namn enbart.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Man lär sej av sina misstag, allt på huset stod på mej.

Det KF menade var att när jag ex. betalat skulden för obetalda elräkningar kan jag kräva honom på halva beloppet eftersom han ägde halva huset och vi var gifta då.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Så han köpte inte ut dig när du flyttade?

Har gått igenom samma och tyvärr går det inte att få någon annan att bli betalningsansvarig på enskilda skulder och absolut inte om ingen bouppteckning finns där det avtalats om hur skulderna ska fördelas, vem som ska betala vad etc. och jag misstänker att en sådan får du inte till i efterhand med ditt ex.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Nej vi sålde huset tillsammans, fick dela 50/50 på vinsten, mitt gick ju då till KF och hans del in på hans bankkonto.

Det är inte lån som gått till fogden, utan obetalda räkningar.

(Men lite lustigt är det ju när vi vart överens i över ett år att han ska börja kriga om det igen nu, man börjar ju misstänka att han inte är nöjd med sin skatteåterbäring)
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Men vänta nu, nu hänger jag inte med.

Ni delar vinsten 50/50, han får pengar i handen och du hamnar hos KF? Vad exakt har han att gnälla över? På vilket sätt är det en räkmacka? Hade det varit lite heder i honom så hade han tagit sin vinst och betalat hälften av driftkostnaderna
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Jag säger som tidigare - vänta lite nu! Om du ägde huset och hade lån på detsamma - då är det väl du som får hela försäljningsbeloppet? Och använder det för att betala av skulderna på huset? Jag kanske missförstod ngt.

Om du äger ett hus och har skulder på detta för 900 000, och säljer det för 1 000 000kr, så ska du givetvis använda 900 000 för att betala av lånet. De 100 000 kr som blir kvar gör du vad du vill med. Vill du betala hälften till exet, dvs 50 000 kr, så gör du ju som du själv önskar.

Om du däremot bara får 800 000 kr för huset, ja då går alla dessa till att betala skulden. Tyvärr blir det ju sedan en blankoskuld om 100 000 kr, och den äger tyvärr bara du.

Tror jag! Jag har alltid trott att det är så det funkar när man är sambos (var ni det, eller var ni gifta?). Och är man gifta så dras ändå skulderna bort innan man delar. Och delningen bör väl ske efter husförsäljningen - dvs man delar på vinst eller förlust efter att lånet är betalt.

Kanske ot, men jag blir osäker på om jag förstått det hela rätt.
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Nej vi sålde huset tillsammans, fick dela 50/50 på vinsten, mitt gick ju då till KF och hans del in på hans bankkonto.

Det är inte lån som gått till fogden, utan obetalda räkningar.

Så huset stod på er båda, men alla räkningar på dig? Därför hamnade du hos fogden men inte han när ni slutade betala räkningarna?

Vad är det för gemensamt lån han betalar på då?

Har ni ett gemensamt lån kvar för något annat än huset, plus att du har gemensamma obetalda räkningar som stod på dig, och nu gått till fogden? Och du betalar därför inte på det gemensamma lånet, eftersom dina pengar går till fogden, medan han får pynta det gemensamma lånet?
 
Sv: Gamla skulder, vart vända sej?

Så huset stod på er båda, men alla räkningar på dig? Därför hamnade du hos fogden men inte han när ni slutade betala räkningarna?

Vad är det för gemensamt lån han betalar på då?

Har ni ett gemensamt lån kvar för något annat än huset, plus att du har gemensamma obetalda räkningar som stod på dig, och nu gått till fogden? Och du betalar därför inte på det gemensamma lånet, eftersom dina pengar går till fogden, medan han får pynta det gemensamma lånet?

Och summan på det gemensamma lånet han betalar av på, är det likställt med summan av de gemensamma förfallna räkningarna du betalar av på?

Du får helt enkelt räkna ihop summan för era gemensamma lån och gemensamma skulder från den tid när ni skildes. Och så räkna hur mycket du har betalat och hur mycket han har betalat samt hur mycket du har kvar att betala och hur mycket han har kvar att betala, för han har väl själv hamnat på att betala på ert gemensamma lån när du inte betalar in nåt där?

Ni skall ju stå för hälften av skulderna var och ni måste ju själva komma överrens er emellan vem som betalar vad.

Om han betalar själv på det gemensamma lånet och han kanske inte vet hur mycket du har betalat av och betalar vidare av på de gemensamma gamla räkningarna så måste ju han få veta om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp