Gammal gerbil som blir ensam

H

Holida

Hej!

Jag skulle behöva tips och råd från er som har/har haft gerbiler. Jag har två stycken hanar men tyvärr kommer den ena att få somna in pga en tumör i örat :( Det innebär ju att den andra blir ensam kvar vilket inte känns så bra. Har ju möjlighet att skaffa en eller två unga hanar som sällskap (vilket jag tänkt från början) men eftersom jag kommer resa/flytta en del framöver så funderar jag lite på andra alternativ.

* Alternativ 1: Att låta båda somna in. Han är 3 år gammal (född i juni -08) så han är ju ingen ungdom direkt. Men han är pigg och fullt frisk så det tar emot att avliva honom också även om det inte är något han lider av egentligen.

* Alternativ 2: Att försöka omplacera honom till någon som har en ensam gerbil. Men vad jag har förstått så brukar det inte fungera att sätta ihop två äldre gerbiler? Annars hade ju detta varit ett bra alternativ. Han är ju inte fertil längre så om det är lättare med en hona så skulle ju det kunna funka.

* Alternativ 3: Har fått rådet att låta honom vara ensam och se om han verkar må dåligt av det och sedan fatta beslut men det känns väl egentligen inte så bra. Gerbiler är ju flockdjur så det känns inte riktigt rätt att låta honom vara ensam även om han kanske inte har så lång tid kvar.

Funderar fram och tillbaka hela tiden. Hur skulle ni göra/hur har ni gjort?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 601
Senast: alicegard
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 766
Senast: Lingon
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp