Gammal häst som sjunker i rang

Milene

Trådstartare
Ja, älskade damen är ju snart 29 år och börjar bli gammal. Trots detta är hon frisk och fin, tänderna kollas regelbundet och fixas lite, allt annat är ok.
Men det märks ju att hon inte har samma ”driv” som förut. Hon har alltid varit drottning i hagen och kört bort de andra vid matning osv. Nu har hon helt släppt det och äter t ex från samma hötapp som sin 16-åriga dotter, vilket aldrig hänt förr.

Undrar hur ni andra upplevt liknande med era gamla hästar? Har de verkat vara nöjda med att slippa vara flockens överhuvud, eller är det det sista som de släpper ifrån sig för att de inte orkar bossa över andra längre..?

Vad upplever ni händer med gamlingar? Inte minst mentalt?

Milene
 
Hästar "bossar" inte över varandra. Hästar har olika uppgifter i flocken och övriga hästar följer den som ger fördelar, inte den som beter sig illa mot övriga. Det är bara människor med vår krigiska inställning som tror att en häst skulle följa någon som är elak mot dem för att människan följer av hot och rädsla. Den som kan hitta mat och vatten följer hästarna när de vill ha mat och vatten. Den som är bra på att ha koll följer de när den hästen signalerar fara. Att en äldre häst blir sämre på att utföra sin uppgift och någon annan som är bättre på uppgiften tar över dess uppgift gör att övriga slutar följa den första hästen. Man bör som människa vara uppmärksam när sådant händer i flocken, hästar märker före oss om något inte är helt bra.
 
Min gamling blev 30 år och var frisk och fräsch in i det sista. Han reds bla lektioner etc. Inget mjölksyrejobb liksom. Så fysiskt var han fräsch. Men han backade ur att ta konflikter mer. Från att ha varit rätt istadig även i hagen mot polarna backade han alltid.
Han fick gå med kompisar som inte utnyttjade att han börjat försöka slippa tjafs Tex genom att sno mat. Han fick vara gammal farbror och ha milda eller kloka vänner.
Min unghäst kunde vara lite väl på. Den lät han hållas på ett sätt som inte skulle skett för några år innan. Men när gamlingen verkligen fick nog var det ingen som inte köpte det och lade av.
Det jag började märka på honom var att han fick korta stunder då han blev senil. Och i de stunderna blev han orolig(vilket var ett av skälen för avlivning). Han verkade inte må dåligt av att inte ta alla beslut åt gruppen mer. Han trivdes fint bara han hade hagkompisar som var som de vi hade.
 
Min gamling blev 30 år och var frisk och fräsch in i det sista. Han reds bla lektioner etc. Inget mjölksyrejobb liksom. Så fysiskt var han fräsch. Men han backade ur att ta konflikter mer. Från att ha varit rätt istadig även i hagen mot polarna backade han alltid.
Han fick gå med kompisar som inte utnyttjade att han börjat försöka slippa tjafs Tex genom att sno mat. Han fick vara gammal farbror och ha milda eller kloka vänner.
Min unghäst kunde vara lite väl på. Den lät han hållas på ett sätt som inte skulle skett för några år innan. Men när gamlingen verkligen fick nog var det ingen som inte köpte det och lade av.
Det jag började märka på honom var att han fick korta stunder då han blev senil. Och i de stunderna blev han orolig(vilket var ett av skälen för avlivning). Han verkade inte må dåligt av att inte ta alla beslut åt gruppen mer. Han trivdes fint bara han hade hagkompisar som var som de vi hade.
Min gammeltant har styrt över de andra med små medel; ett bakåtstruket öra, ett litet kast med huvudet etc. Nu bryr hon sig inte. Hoppas verkligen hon är ok med det!!

Hur märkte du att han blev senil?
 
Min gammeltant har styrt över de andra med små medel; ett bakåtstruket öra, ett litet kast med huvudet etc. Nu bryr hon sig inte. Hoppas verkligen hon är ok med det!!

Hur märkte du att han blev senil?

Bla så låg jag på hans rygg medan han åt i boxen någon kall vinterdag då jag frös. Det brukade jag göra och han var stencool i det. Men den här gången blev han efter ca 20 min livrädd över att det var ngt på ryggen. Kastade sig och panikade tills jag pratade. Då släppte han allt direkt och åt igen.

Man kunde se ibland att han inte var där i blicken/kontakten jämt.
Det var många små saker som jag märkte iom att vi haft 20 år ihop och en extremt nära relation.
Det handlade om någon sek oftast. Och han kom tillbaks sas mentalt hyfsat fort.
Men jag ville inte att det skulle bli mer och mer och längre och längre.

Jag har inte mött någon senil häst före eller efter.
Men haft några hundar som blivit det. De blev dock inte oroliga/rädda då de inte hängde med.
 
Bla så låg jag på hans rygg medan han åt i boxen någon kall vinterdag då jag frös. Det brukade jag göra och han var stencool i det. Men den här gången blev han efter ca 20 min livrädd över att det var ngt på ryggen. Kastade sig och panikade tills jag pratade. Då släppte han allt direkt och åt igen.

Man kunde se ibland att han inte var där i blicken/kontakten jämt.
Det var många små saker som jag märkte iom att vi haft 20 år ihop och en extremt nära relation.
Det handlade om någon sek oftast. Och han kom tillbaks sas mentalt hyfsat fort.
Men jag ville inte att det skulle bli mer och mer och längre och längre.

Jag har inte mött någon senil häst före eller efter.
Men haft några hundar som blivit det. De blev dock inte oroliga/rädda då de inte hängde med.
Oj, ja det verkade ju inte riktigt ”normalt”. Vet inte om det eg är så vanligt att hästar ”hinner bli” senila, man tar väl oftast bort dom av annan anledning.
Idag rök tanterna iaf ihop vid maten. Så lustigt att man kan bli glad över en sån grej, att hon fortfarande visar sin skärpa..!
 
Min gammelman (blev 31 år) sjönk i rang runt 24-25 år.
Blev rejält mobbad av andra hästar, och andra som var hans kompisar.
Blev rejält rädd för fuxar, sedan han blev skadad av en fux
Sista åren gick han i egen hage på vintern, bredvid de andra hagarna. På sommaren bara med kompisar
 
Min gammelman (blev 31 år) sjönk i rang runt 24-25 år.
Blev rejält mobbad av andra hästar, och andra som var hans kompisar.
Blev rejält rädd för fuxar, sedan han blev skadad av en fux
Sista åren gick han i egen hage på vintern, bredvid de andra hagarna. På sommaren bara med kompisar
Så hemskt det måste varit för honom!:cry: Skönt med kompisarna på sommaren iaf :heart
 
De allra flesta gamla jag haft har lugnt tagit ett steg tillbaka och låtit andra ta över uppgifterna. Inte blivit mobbade (det beror isf på att andra hästar i flocken är dåliga på hästspråk) utan ”pensionerat sig” från att hålla uppsikt, leda osv. Resten av flocken har brukat både ta över och ”ta hand om” gamlingen. Oavsett om ”flocken” varit en kompis eller femton.

När äldsta ponnyn jag hade när jag var liten började kliva tillbaka som 30+ och även började få dålig syn så började den yngre att vid insläpp stilla komma gåendes istället för att springa - och gå ”långa vägen” runt över bron istället för att hoppa diket. För att äldsta ponnyn inte vågade hoppa diket och inte såg. Vid bron brukade yngsta stanna och vänta in gamlingen. Sen gick han mitt på bron, och i sådan takt att äldre ponnyn kunde ha sin mule i hans svans. (Och därmed veta att han kunde gå säkert mitt på bron)

Sista vintern gick den yngre aldrig längre än 5 m från den gamla. Höll mycket tydligt koll på gammelfarbrorn och var väl medveten om att orken var på upphällningen och att han inte skulle klara sig själv vid fara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp