Gammal hopphäst hoppar över hagen!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Osis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 361
O

Osis

Min kompis har sitt 31-åriga :eek: halvblod som sällskap till min häst. Men nu när gräset är grönare på andra sidan så hoppar han bara över!! Han är ju inte i kondition för något sådant men han hoppar endå!
Staketet är säkert 1,30 :angel: vi har höjt det till ca 1,60 men han försöker hoppa endå!!

Vad kan man göra? vi har gett honom en stöt på rumpan så att han inte ska gå i närheten, me jag vet att han kommer att försöka!

En sak till! Det har inte växt upp så mkt gräs ännu så att det kan stå i en sådan hage, vi har heller inte vant de vid gräset änn heller..

HJÄLP!! :bow:

finns det så mkt mer att göra än att höja det tills han inte kommer över? :confused:... är dock väldigt impad över att det är så mkt krut i "gubben" än, 31år o fortfarande storhoppare! :eek: :smirk: :)

Ja men han hoppar ju endå! försöker iallafall.. men men nu ahr han hållt sig inne i 2 dagar *peppar peppar ta i trä*..

Sånt är jobbigt!! Kul i alla fall att han fortfarade är så pass piss att han orkar ta sig över.

Hade en kompis med en hbl valack på 30 år som hade gått ganska höga klasser i hoppning på unga dagar (hästen var född 1968!) och när min kompis hade honom på foder 96-99 hoppade han över det mesta. Vi höjde å höjde stängslet när vi kom upp på 165, då gav han sig och höll sig innan för staketet. Sista året kunde vi ha honom innanför "vanligt" staket utan att han hoppade över.

Håller tummarna för att han stannar där han ska!!

Så gjorde mitt förra halvblodssto också, fast hon var "bara" 23 då... Fast det gjorde inte så mycket, hon gick in i boxen och kollade om det fanns nån havre i krubban eller käkade upp blommorna i stallägarens frus rabatt :o Förslag på hur du ska göra har jag inget, läskigt om det skulle gå illa ju :(

Ja jag tror att denna häst har gått i ganska höga klasser jag med. vad jag vet så tävlade han när han var yngre men blev skadad (gaffelbandet tror jag) så de slutade att tävla med honom. Men det hindrar honom ej att hoppa.
Jag kan medela att han nu inte föröker hoppa över längre. Han ahr hållt sig inne nu :)

Hehe, min granne för en herrans massa år sedan hade en liten ganstershettis (hingst, kan jag ju tillägga...). Han tyckte inte ALLS att det var nåt kul i hagen, även fast han fick gå med mitt sto (hon var 1,65, så det kunde han ju försöka med...). Så han kröp, han ålade och han gjorde allt möjligt, och stallägaren blev klurigare och klurigare, och till slut mötte han ett staket med jättetäta brädor och en jordvall nertill. Men man ska inte underskatta shettisar! Okej för att stakeetet inte var högt, men nog trodde vi väl att 1,10 skulle räcka för att stänga in en shettis! Det gjorde det inte. Han hoppade ut och travade ner till oss där han kliade sig på fågelbordet så det ramlade ner fågelmat som han kunde äta upp. Ägaren skrattade åt honom och tyckte att han gjort sig förtjänt av att gå lös, så det fick han göra!

Vilken super shettis!! ja jag vet att man inte ska underskatta de så liven!

Tja mitt råd är att släppa dom i hagen iaf 3 timmar om dagen för att just vänja. då får han iaf gå några timmar där.Sen är det bara att slänga in massa gott hö i hagen han går i annars!!

Påtal och shettisar som rymmer har vi en i stallet som inte bryr sig ett dugg och stöm och linor. Han springer genom allt. Vi har oxå försökt allt. Men så länge han rymde och stannade på gården gick de väl nästan ann att han rymde men en dag försvann han. När hon ringde polisen efter många timmars letande så visade det sig att han stuckit över åkern till en granne som oxå har hästar och krypit in i deras hage på någon vänster och stod där och betade i lugn och ro. Mannen i familjen hade blivit lite förvirrad när han komit hem och det varit en häst extra i hagen. :crazy:
Men den shettisen hade bara för lite att göra i hagen. Han tyckte attd et var tråkigt att gå med dom andra stora hästarna. :D

ja det ska vi prova! men han har hållt sig inne några dar nu så han har kanske fått andra tankar att hålla sig inne nu?

Hm haha ja du shettisar är för goa=) provade ni med järnstaket?? en liten shettis kan ju inte hoppa allt för högt=)
Min bro hade sin shettis lös på gården så det skulel beta av lite gräs. fast dom har hela gården inhängnat=)

hm.. vi har en valack i vårt stall.. när han var 2 år hoppa han över ett staket på 160 cm?! :eek: och han är inte särskillt stor, nu e han under 160 cm och 4 år. förra sommaren hoppa han över sommarhagsstaketet på 130 cm ner för slänten över shettisstaketet+diket och över ett till staket på 130-140 cm till de andra hästarna. Han trivdes väl inte med sina vänner i stora hagen... :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 463
Senast: MattiZ
·
N
Träning Det började med att hästen köptes till barnen närdom var små. Barnen växte upp och hästen stod i hagen. Inget intresse fanns alls. Till... 2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: LillTihra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka