Gammal senskada...

Zaida

Trådstartare
Hej,
jag skulle vilja höra vad ni har för råd att ge mig...

jag ska ev. ta en häst "på foder". han är 9 år gammal, fullblod gått på galoppbanan, har en gammal senskada sen 2004 som han är helt friskförklarad från inga reservationer i försäkringen. han har gått 110 i hoppning tränad 1.20 och är utbildad lätt A i dressyr.

jag letar efter en häst som jag kan tävla/träna med i både hoppning och dressyr till en början på lokalnivå.

tror ni att det här är en häst man kan göra det med trots den tidigare senskadan? vad skulle ni ha gjort? det hör även till saken att ägaren är min syster och betalar halva kostnaden för att hon så gärna vill att jag ska ta hand om honom.

Sv: Gammal senskada...

Om senan är ultraljudad och skadan bedömd som utläkt så har du ju inte något att förlora på att ge hästen en chans. Bra deal din syster ger dig. En utläkt
senskada gör ju dessutom oftast så att den senan blir starkare än vad den var
innan. Kolla med er vet vad dennes åsikt är. Lycka till :)!

Om senan är ultraljudad och skadan bedömd som utläkt så har du ju inte något att förlora på att ge hästen en chans. Bra deal din syster ger dig. En utläkt
senskada gör ju dessutom oftast så att den senan blir starkare än vad den var
innan. Kolla med er vet vad dennes åsikt är. Lycka till :)!

Starkare? Är du säker på det? Runt en senskada bildas ju som regel bindväv mer el mindre som i sig ju gör senan mindre elastiskt. Min erfarenhet är att en häst med en senskada även i utläkt form som regel inte går att använda som innan. Det förstås beror väl på vilken form av senskada hästen har haft! Och förstås vad man ska ha hästen till.......

Det finns många ridhästar som haft senskador och kommit tillbaka till svårklass igen, tex inom fälttävlan. Jag vet inte hur det är inom trav o galopp, men inom ridsporten brukar hästarna ha en bra chans att komma tillbaka, men det tar tid.

Hejsan. är skadan utläkt så ska det inte vara något problem, jag har en häst hemma som har en sen skada, hon blev sparkad för några år sedan och senan gick av.. Hästen har inga problem med benet, min häst är i dags läget 21 år och pigg och fräsch. Hade vet här ntligen för att göra en koll av hennes ben, men hon reagerade inte på böjprovet på det benet,

så finns det papper på att den är fräsch så tycker jag att du ska ge hästen en chans :)

LYCKA TILL

Ifall hästen kommer att hålla eller inte går ju inte att svara på förrän man försökt men en senskada med friskförklaring hade inte hindrat mig om jag bara skulle låna hästen. Vid ett ev. köp skulle jag kanske bli mer fundersam beroende på prisklass förstås.

Eftersom din syster även ger dig ett ekonomiskt stöd så ser jag inget som hindrar dig från att försöka. OM hästen inte håller så är det ju tyvärr inte mkt att göra åt. Då vet ni ju det i fortsättningen sedan. Jag tycker dock att det låter som att den har goda förutsättningar eftersom jag får uppfattningen av att hästen är igång och tränar på de nivåer som du vill börja tävla så småning om. Med noggrann träning och skötsel kan det säkert bli jättebra det här. Förutsatt att du trivs med hästen förstås :grin:

Vad har du att förlora?

Mvh Jate Volim

Om jag förstår saken rätt kom skadan under galoppkarriären. Hästen har kommit tillbaka efter skadan och presterat på den nivå som du har tänkt dig i både dressyr och hoppning. Jag skulle inte oroa mig så mycket för just den skadan om hästen passade mig för övrigt. Men det finns aldrig några garantier.

Jo det är säkert så att det beroror på vilken typ av skada det var. Min häst har
en gammal utläkt senskada, han går som vanligt utan problem. Ägaren till stallet
där jag står har ridit svår fälttävlan, det är han som säger att senan oftast blir
starkare av en utläkt senskada. Han är väl påläst när det gäller hästars anatomi
så jag litar på honom :)!

Det stämmer att senan blir starkare om det bildats bindväv som håller ihop den. Dock så minskar elasticiteten i senan vilket gör att den lättare överansträngs/tänjs ut igen. Min ponny gick upp till 1.00 hoppning innan han sa ifrån, mer klarade inte hans ben. Dock var det för sent när vi upptäckte det...

TS: det låter ju inte som att det ska vara några problem eftersom hästen är fullt igång nu..! Ta det bara varsamt och var uppmärksam på om du märker någon ovilja och liknande (som alltid ananrs givetvis :)) Lycka till!

Starkare? Är du säker på det? Runt en senskada bildas ju som regel bindväv mer el mindre som i sig ju gör senan mindre elastiskt. Min erfarenhet är att en häst med en senskada även i utläkt form som regel inte går att använda som innan. Det förstås beror väl på vilken form av senskada hästen har haft! Och förstås vad man ska ha hästen till.......

Ja det stämmer med vad jag också har lärt mej, åtmínstone om skadan varit akut dvs inte en längre tids förslitning. Det är viktigt att veta vad skadan handlade om. Sen är det också viktigt hur den har fått tid att läka samt hur man låtit den läka, för att ärrvävnaden ska vara stark måste den läka under visst arbete/belastning (efter det akuta skedet självklart) annars kommer den att vara hård och oelastisk. Där gör kanske många fel och anstränger den inte, vilket leder till att senan sen inte heller klarar stora påfrestningar.

TS
Jag har haft en sån häst, men det var en ren olycksfallskada på annars mycket bra senor, enligt vet. Det hade fått läka under cirka ett år, sen startades hästen i galopp igen vilket innebär oerhört stora påfrestningar vilket den klarade. Dock hade den tappat lusten att springa fort (helt förståeligt:crazy:) så den såldes som ridhäst. Det var aldrig några som helst problem med hans ben öht under alla åren, totalt levde den hästen (och arbetade, i perioder hårt) i 20 år efter skadan. :idea: Men det var som sagt utifrån den typen av skada. Ren förslitning skulle jag vara mer försiktig med, det är ju en minskad hållbarhet från början ev. där.

Senast ändrad av en moderator:

Då hade nog din ponnys skada inte behandlats rätt under läkningstiden, eller efteråt, det är viktigt att komma ihåg att det tar TID att arbeta upp elasticiteten igen, man måste ha stort tålamod och inte gå för fort fram.
Min var ju redan i träning igen, men trots det hade han då jag köpte en ngt minskad genomtrampning på det benet, och av vet som var expert på senskador på fullblod som behandlat o även besiktigade hästen vid köpet, fick jag råd om upplägg, som tydligen var bra:bow:

ja och att en gammal senskada ska alltid följas upp! min fälttävlanshäst har en gammal senskada på v fram och den kan spöka nu som då, men den är skött i 10 års tid, och hon går svår fälttävlan. rätt ridning och rätt behandling: inga problem med gammal senskada :)

jag skulle vilja veta vilken forskning som finns som styrker denna teori om att senan bilr starkare , för ingestans jag letar finns detta. överallt står det
"En häst som haft en senskada, löper större risk att drabbas igen, eftersom en sena som en gång skadats, aldrig blir lika hållbar som en frisk sena" -agria

*kl*
Jag har fått lära mig att en sena inte är speciellt elastisk den är snarare väldigt stum. Men oerhört stark hade den varit riktigt elastisk så hade den aldrig klarat att hålla upp hästens tyngd.

Vet att det pågår försök att laga skadade senor med hårda "plastsenor" och om jag inte hörde helt fel så gör man även det på människor.

Stallägaren är bortrest och kommer hem imorgon, jag skall fråga honom då.
Återkommer så fort jag kan :)! Kan ev ta några dagar.
Peter Lundin kanske dyker upp på denna tråden innan dess (om man har tur).

jag har oxå "hört" att senan blir starkare efter en senskada men kanske blir den mindre elastisk...

ja precis skadan uppstod när han gick på galoppbanan. min syster köpte honom för två år sedan och med henne har han inte hoppats mkt...just nu är han inte igång på grund av att hon precis fått barn och hade svårt att rida under graviditeten så under vintern har han inte varit igång, men ridits till och från sen i februari. innan hon blev gravid tränade hon honom i dressyr kanske blev ngt enstaka hinder ngn gång ibland...

jag får åka upp till värmlandsskogarna och provrida honom så får vi se, men det blir nog enhel del jobb innan vi kan komma ut på tävlingsbanorna.

tack för alla svar, jag är jätte tacksam!

Eftersom de är min häst kan jag svara på hur han har tränats under min tid. Jag har tränat honom regelbundet för tränare, dressyrträning för tränare 2 ggr/vecka, markarbete med låga hinder upp till 90 cm 1gång/vecka, mest gymnastiskt och kanske 50cm höga hinder då jag inte är så intresserad av hoppning. Han har ridits av mig 5-6 ggr/veckan tills halva min graviditet då jag tyvärr inte kunde fortsätta att rida pga av vissa omständigheter i min graviditet, sedan har han stått ca 3 mån, ridits igång igen
sedan februari, ridits ca 4 ggr/veckan men mest uteridning så han är inte i full träningskondition.

Men innan jag köpte honom tränades han och tävlades lite i hoppning och det hade han gjort mellan 2005-2007 då jag köpte honom. Vid köpet besiktades han av min vet.och gick igenom felfritt vid böjprov på alla fyra och då har han också gått hårt på galoppen, min vet. menade att det är bland det hårdaste man kan gå är som "elitidrotts häst" och att det inte är några problem att ha honom som ridhäst, det var mer ovanligt med f.d galoppörer som inte visade nåt efter böjprov efter en hård karriär på tävlingsbanan.

Men jag är ju som sagt partisk då det är min häst och jag tvivlar inte på att han kommer att hålla, jag skulle inte låna ut honom annars om han riskerade att gå sönder. Men som sagt jätte kul att höra andras åsikter och tips/funderingar. Alltid en chansning att ta en häst och träna och tävlan den i prisklass under 60 000 kr eller vilken häst som helst. Jag tror mer att det har med ryttaren att rider man med hjärnan så fungerar det för det mesta med alla hästar :)

Ja så kan man nog säga, tror jag, men jag kan inte förklara exakt, är inte veterinär:o

Senan är ju uppbyggd av nåt som heter kollagen i fiberbuntar och jag tror att det finns olika typer av kollagen där nån variant mer ger styrkan och nån elasticiteten. Efter en skada hamnar fibrerna som jag har förstått det i ordning, och när det läker ska de bla lägga sig åt samma håll igen, för att det ska bli hållbart. Under den första läkningen bildas mests den typ som ger styrka men inte är elastisk, senare och under flera år byggs det på med kollagentypen som är mer elastisk, det är därför det tar år att få senan elastisk igen, och jo senor är elastiska, men inte som gummisnoddar självklart,:cool: De måste vara elastiska eftersom de utsätts för tänjning hela tiden, mer ju högre krav som ställs.

Jag minns inte så mycket mera nu men nej, egentligen kanske det inte blir starkare än tidigare, det är dock något som sägs ofta, men det kan bli så att hästen fungerar i stort sett som innan, även om man måste hålla koll hela tiden, förstås.

Det viktiga är tiden, dvs att fatta hur lång tid det tar, samt att inte låta hästen bara stå still utan belastning på senan under läkningen, (utom den första akuta fasen) sen är det skrittmotion, och senare öka på belastningen sakta.

Ts häst har väl klarat att komma igen, men det kan ju vara bra att veta graden av skadad sena, samt när det var i tid och hur läkning och igångsättning sköttes.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 610
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition... 2
Svar
20
· Visningar
2 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka