Bukefalos 28 år!

Gammal senskada...

Sv: Gammal senskada...

Gick han galopp efter skadan (som min gjort) så är det nog inga problem vad gäller hållbarheten på senan. :laugh: Det frestar på mer än något annat.

Men jag skulle ända vara uppmärksam och särskilt vara försiktig med att den inte ska halka och att den ska ridas i balans osv, och aldrig gå för fort fram i träning. Men jag tror den håller utmärkt :bow:
 
Sv: Gammal senskada...

Han ägdes av en veterinär innan mig som för övrigt även behandlade hans senskada, så jag tror nog att han är väl sköt på ett korrekt och riktigt sätt under sin sjukdomsperiod och efter, :)
 
Sv: Gammal senskada...

Är du osäker så ultraljuda senan, då kan du få svar från veterinär om statusen och hållbarheten.

en utläkt senskada beroende på hur "stor" förstås, behöver inte alls påverka hästens framtid, särskilt inte om den nu inte löper utan ska användas som ridhäst. Min kompis köpte ett fullblod som haft en senskada när han löpte, hon lät ultraljuda senan innan köp trots att han redan var igång som ridhäst osv. Veterinären gjorde diagnosen att han håller för allt ridmässigt utom svår fälttävlan. Hästen är fullt igång sen 2 år tillbaks som ridhäst och har inga problem alls.
Som löphäst är belastningen på varje framben, i varje språng i landningen ekvivalent med att landa efter ett 1.60 hinder. Då förstår man skillnaden i belastning och varför många håller helt utan problem som ridhäst istället. Men som sagt, ultraljuda senan om du är osäker, och framför allt om det gäller KÖP av hästen.
 
Sv: Gammal senskada...

Jag tycker det låter konstigt att en vet kan säga något sådant då alla vet jag pratat med menar att man kan inte diagnosera hållbarheten på senan för det är inget man vet, det kan gå bra och det kan gå dåligt.
då har min gjort 2 ultraljud på olika stora kliniker.
det som dock är så gott som säkert är att går samma skada upp igen så är det liten chans att det läker en gång till.
men men alla har olika åsikter och det är ju bra
 
Sv: Gammal senskada...

Jag tycker det låter konstigt att en vet kan säga något sådant då alla vet jag pratat med menar att man kan inte diagnosera hållbarheten på senan för det är inget man vet, det kan gå bra och det kan gå dåligt.
då har min gjort 2 ultraljud på olika stora kliniker.
det som dock är så gott som säkert är att går samma skada upp igen så är det liten chans att det läker en gång till.
men men alla har olika åsikter och det är ju bra

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Hästen var redan igång och skada utläkt, och ultraljudet visade att det verkligen var så. dessutom hade hästen en mkt liten blödning i senan som utgångsläge, så skadan ansågs marginell, dock förödande för en löphäst men inte som ridhäst.
vet man inte om att denna häst haft en blödning i senan kan man inte känna det när man undersöker benet, så liten är den.
 
Sv: Gammal senskada...

men en blödning är en blödning och inte en ren skada. Då är det ju annorlunda dock kan konvaliecenten vara det samma.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Gnägg Hej! Jag ville höra lite tankar.. jag ska ev ta en 5 åring på foder som inte är mkt mer än inriden och gått i alla gångarter. planen...
2
Svar
22
· Visningar
3 519
Senast: Andromedae
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 937
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp