escodobe

Trådstartare
Brutus fyller nio i december. Och jag funderar lite över honom. Han har lugn! Inte när det händer något som lek med andra hundar, lösspringande och sådant - då är det full kareta som vanligt, men på våra vanliga rastningar så händer det att han bara lunkar jag tycker han rör sig lite stelare/svängigare då med. Är det action på gång så syns det inte. Sen har han blivit mer ointresserad av att träna lydnad.

Han har varit oförskämt frisk, bortsett från några godartade tumörer och en smärre prostatainfektion(botades med antibiotika och kasteringchip el spruta) för ett par år sedan, dvs till höstas.Han gjorde en seniorkontroll som var perfekt men det visade det sig atthan hade lite ont i ryggen och byggt muskler fel, han fick massage och sjukgymnastik.
Sen i febuari åkte han på en riktigt stygg prostatainfektion och medföljande förstoppning. Han var riktigt sjuk. Han lades in med dropp och kastrerades, vetten trodde att det kunde ha bidragit till det ryggonda.
I maj så blev han oförklarigt superhalt, han hade sträckt någon muskel i frambågen de första dagarna hade han väldigt ont och fick starka smärtstillande men det gick över på nån vecka. Borrelia prov var negativt.
I mitten på sommaren började han droppa, det visade sig att han blivit inkontinent av kastreringen och han fick medicin mot det som han fortfarande får. Ingen infektion och alla prover var finfina.

Men han är alltså lugn och känns lite gammal. Inte om vi gör något, utan här hemma och på rastturerna.
Det känns jättemärkligt och jag vet inte om jag ska oroa mig :? Eller ja, jag oroar mig lite. Men han är snart nio år och kastreringen kanske bidrar? Eller ska man boka tid och kolla upp det? Har faktiskt aldrig haft en gammal hund. Tiken var 11 när hon dog, och även om hon var kärring i halva sitt liv så sprang hon ändå över en mil och var sugen på mer ett par veckor innan hon lämnade in...
 
Sv: Gammal?!

jag hade nog åkt in. 9 år är ju inte jättegammalt. min är ett halvår äldre än din, och hade han börjat bli slö utan förklaring så hade jag blivit orolig. men å andra sidan så blir vissa hundar gamla tidigt utan att det egentligen är något fel på dem. minina har varit lite lat och slö på promenaderna länge nu (en del kan förklaras av att hon var äldre än jag trodde, men inte allt) men när vi åker ner till stranden är det fullt ös medvetslös. hon är kärnfrisk men bränner helt enkelt inget krut i onödan.
 
Sv: Gammal?!

jag hade nog åkt in. 9 år är ju inte jättegammalt. min är ett halvår äldre än din, och hade han börjat bli slö utan förklaring så hade jag blivit orolig. men å andra sidan så blir vissa hundar gamla tidigt utan att det egentligen är något fel på dem. minina har varit lite lat och slö på promenaderna länge nu (en del kan förklaras av att hon var äldre än jag trodde, men inte allt) men när vi åker ner till stranden är det fullt ös medvetslös. hon är kärnfrisk men bränner helt enkelt inget krut i onödan.

Slö är han absolut inte. Då hade jag åkt in på stuts.
Bara inte fullt ös medvetslös, mer som en normal väluppfostrad hund.
 
Sv: Gammal?!

Brutus fyller nio i december. Och jag funderar lite över honom. Han har lugn! Inte när det händer något som lek med andra hundar, lösspringande och sådant - då är det full kareta som vanligt, men på våra vanliga rastningar så händer det att han bara lunkar jag tycker han rör sig lite stelare/svängigare då med. Är det action på gång så syns det inte. Sen har han blivit mer ointresserad av att träna lydnad.

Min hund gick sakta från fullt ös medvetslös till lugn på något år. Jag trodde att det var åldern som tog ut sin rätt. Men efter att hon helt plötsligt började bli halt för två år sedan så konstaterades det att hon hade artros i ena karpalleden. Efter rehab, seraquin och antiinflammatoriskt så blev hon både fräschare och piggare än hon varit på länge. Jag tycker med andra ord att det kan löna sig att kolla upp om han kan ha artros som gör att han tar det lugnare.
 
Sv: Gammal?!

Min hund gick sakta från fullt ös medvetslös till lugn på något år. Jag trodde att det var åldern som tog ut sin rätt. Men efter att hon helt plötsligt började bli halt för två år sedan så konstaterades det att hon hade artros i ena karpalleden. Efter rehab, seraquin och antiinflammatoriskt så blev hon både fräschare och piggare än hon varit på länge. Jag tycker med andra ord att det kan löna sig att kolla upp om han kan ha artros som gör att han tar det lugnare.

Han har det i alla fall inte i framdelen, det kollades upp när han blev så halt i sommras. De var helt inne på att det måste vara atros och var rätt paffa när alla det inte fanns minsta pålagring.
Men du har en poäng, jag har ett par provpåsar med joint aid och ska köra på det nån månad eller två.

Pratade med veterinären om hans medicin och då sa de att så länge han inte verkar sjuk så är det troligen bara en effekt av kastreringen och åldern. Men jag ska definitivt ha ögonen på honom.
 
Sv: Gammal?!

Sedan kan jag tycka att man kan ge extra omega 3 och gluciosamin till en gammal hund fast den inte har artros. En gammal hund blir stelare ändå, och producerar glucosamin sämre med åren så ge lite i maten varje dag ändå du :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 951
Senast: mackan
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp