ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

Hon har ont någonstans.
Det visar sig sådär.
Det kan vara t.ex. kissing spine som gör ont en dag och inte en annan dag, eller diskbråck.
Något i ryggen skulle jag tro.

Jag har hållit på med hästar, många hästar, mycket länge och alla hästar som jag har träffat på eller hört talas om som uppfört sig riktigt illa har haft ont någonstans.
Utan ett endaste undantag.
Så jag tror inte att din häst heller är ett undantag.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Om du menar att hoppa upp barbacka kanske hon ogillar att få armbågar i ryggen eller bara har ont där eller rent smärtminne.

Problem med brunsten? Även vi kan bli extra griniga.

Tycker fortfarande ej att det handlar om dominans! Snarare ovilja i vissa lägen.
 
Sv: ledarskapsproblem!

har du inte läst tråden?
vi har kollat upp henne och hon har ej ont.
plus att hon beter sig inte direkt som hon borde ha ont heller.
ALLA som träffat henne säger att det handlar om ledarskapsproblem.
Hon visar starkt att hon inte vill att man ska bestämma över henne.
Men hon har blivit mycket bättre, och med ev hjälp av tränare så löser det nog sig hoppas jag!!:)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Min ponny betedde sig tokigt ett par gånger och vi hade gått igenom henne men veterinärerna (faktiskt) hittade egentligen ingenting.

En dag så fick hon ett rejält "utbrott" och slog sig fri och stack, bockandes. När vi fångat in henne igen så var det ganska tydligt att hon hade besvär i ryggen, långt bak. Hon lyfte inte huvudet normalt etc. Ingenting som hade synts innan.

Tog då hjälp av en annan veterinär som är erkänt petig och i princip känd för att överbehandla. Tanken var att om inte han hittar något så finns det nog ingenting.

Och han hittade, det tog kanske 5-10min för honom att lokalisera problemet som var en irriterad ischiasnerv och lite annat stök i samma område. Det tog ett par månader med sjukgymnastik och akupunktur, sen blev hon frisk.

Efter första utbrottet trodde jag att hon var dum i huvudet och farlig, då hennes morfar hade attackerat uppfödarna någon månad innan. Han avlivades bums och det visade sig sedan att han hade haft ett herpesvirus på hjärnan men det visste vi inte då, jag trodde alltså att det var något genetiskt fel på henne.

Det kunde ha blivit hur tokigt som helst om vi inte hade varit hyfsat lyhörda och studerat henne noggrant :crazy:
 
Sv: ledarskapsproblem!

Men det här har ju skett i samband med ägarbyte och den här hästen är dominant .
 
Sv: ledarskapsproblem!

Även smärtor utlöses av någonting, det kan ske vid lastning, i transport, ihopsläpp osv.
 
Sv: ledarskapsproblem!

har du inte läst tråden?

Jo jag har läst tråden.
Och att en veterinär inte hittar något just där och då betyder inte att hästen inte har ont vid speciella tillfällen.
Det kan vara sadling, uppsittning, hoppning eller någon annan särskild rörelse.

Gjorde ni arbetsprov?
Kissing spine visar sig oftast inte om man inte sitter på hästen, är tillräckligt tung samtidigt som hästen är för trött för att orka lyfta upp ryggen.
Samma sak gäller för diskbråck.

Om ni har otur så kommer det att bli värre och värre för att till slut hända en riktig olycka.
Sedan när allt har gått på tok så hittar man varför.

Har ni t.ex. röntgat sesambenen?
En av mina hästar hade sesambensbrott som gjorde honom galen i vissa speciella situationer.
En annan hade en kotledsskada som inte syntes på röntgen.

Och så där kan jag hålla på och räkna upp problem efter problem.

Hästen har ont någonstans.
Annars så hade den varit snäll.
Hästar är nämligen snälla av naturen om de inte har ont.
De kan vara snälla även om de har ont, men är det alltid om de inte har ont.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Alltså vi har aldrig trott att hennes beteende beror på smärta för det märks starkt att det handlar om ledarskap.
Men för att vara säker innan vi kan börja träna med henne så gjorde vi en vetrinärbesiktning som inte visade ngt fel med böjprov och allt.
Sen så vetrinärbesiktades hon innan jag köpte henne i somras också och inget fel och då gjorde vi spattröntgen oxå.
Vi har haft två olika massören ute 3 ggr som har "behandlat" henne, hon har haft lite spända muskler osv som alla hästar typ har, också har hon ngt problem med SI-leden som tydligen typ 70 % av alla hästar har.
Det har hon troligen inte spec ont av, dom trodde bara att det kanske stramade lite elr ngt och dom trodde inte det gjorde ont.
Massören sa att jag måste vara mer bestämd och säga till ordentligt när hon tex naffsar och biter ( typ genom att "slå" till med handflatan på mulen när hon försöker bitas osv)
dom sa att dom inte kunde hitta ngt som gav henne andledning att bete sig sådär men om jag ville kolla för säkerhets skull kunde jag ju göra en ordentlig vet- besikting och det gjorde jag.
Det låter ju då inte spec troligt att det beror på smärta elr hur? och när det är starka tecken på ledarskap. Plus att det hela började vid ägarbyte.

Isf har hon ont "ibland" vid olika tillfällen när man är lite mindre bestämd elr har låtit henne "vinna" ngn gång elr när man känner sig "svagare" elr när man inte är tillräckligt snabb att tillrättavisa elr när hon har en dålig dag. Det låter ju lite konstigt i så fall :P
och ALLA som träffat henne säger att det beror på LEDARSKAP.

dom där ryggproblemen tror jag knappast att det beror på i det här fallet.
Samma med det andra.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Från början gick allt bra tyckte jag, jag märkte inte inte att hon småtestade mig från början och jag var alldeles för snäll med henne.
hon är dominant mot andra hästar, det är hon som bestämmer.
Men hon har alltid varit världens snällaste häst vad jag vet.ALDRIG NÅGONSIN bitit, sparkat elr gjort ngt annat dumt.
annars hade jag aldrig köpt henne.
Men sen kanske i September började hon bitas, mest vid sadlingen då står hon och hugger för fullt.
men även vid annan hantering.
borstning, ledning, nästan jämt.
hon började även vända baken till mig ibland och tom hota med hoven några ggr har hon gjort.
när man tex ska longera (vilket jag nästa aldrig gör) så kan hon bara dra iväg med longerlinan efter sig. Hon försöker alltid gå iväg eller springa iväg.
eller så protesterar hon bara när jag säger åt henne tex att hon ska springa.
När hon "protesterar" attakerar hon typ marken med framhovarna som en kanin typ och hoppar omkring, svårt att förklara.. men de ser ut som om hon säger "du bestämmer INTE över mig"

Sen började hon tjura, vägrade gå lite då och då, funka bara med pisk då går hon, annars kunde man sitta och skrika och sparka och slå till henne med händerna på rumpan och smacka ( jag har ett jävla humör, men jag har lärt mig kontrollera mig de bättre nu¨haha)
och hon rörde sig inte ett steg, så jävla irreterande..¨
Du måste ju se att det är du som gör ngt fel o det är knappast så att du varit för snäll med tanke på vad du själv skriver.

Det är nog DU som är dominant o stoet gillar inte det. Man ska vara vän med sitt sto. Annars blir det som nu- att du får henne EMOT dig.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Du måste ju se att det är du som gör ngt fel o det är knappast så att du varit för snäll med tanke på vad du själv skriver.

Det är nog DU som är dominant o stoet gillar inte det. Man ska vara vän med sitt sto. Annars blir det som nu- att du får henne EMOT dig.

Där slog du nog huvudet på spiken ;)
 
Sv: ledarskapsproblem!

Alltså vi har aldrig trott att hennes beteende beror på smärta för det märks starkt att det handlar om ledarskap.
Men för att vara säker innan vi kan börja träna med henne så gjorde vi en vetrinärbesiktning som inte visade ngt fel med böjprov och allt.
Sen så vetrinärbesiktades hon innan jag köpte henne i somras också och inget fel och då gjorde vi spattröntgen oxå.
Vi har haft två olika massören ute 3 ggr som har "behandlat" henne, hon har haft lite spända muskler osv som alla hästar typ har, också har hon ngt problem med SI-leden som tydligen typ 70 % av alla hästar har.
Det har hon troligen inte spec ont av, dom trodde bara att det kanske stramade lite elr ngt och dom trodde inte det gjorde ont.
Massören sa att jag måste vara mer bestämd och säga till ordentligt när hon tex naffsar och biter ( typ genom att "slå" till med handflatan på mulen när hon försöker bitas osv)
dom sa att dom inte kunde hitta ngt som gav henne andledning att bete sig sådär men om jag ville kolla för säkerhets skull kunde jag ju göra en ordentlig vet- besikting och det gjorde jag.
Det låter ju då inte spec troligt att det beror på smärta elr hur? och när det är starka tecken på ledarskap. Plus att det hela började vid ägarbyte.

Isf har hon ont "ibland" vid olika tillfällen när man är lite mindre bestämd elr har låtit henne "vinna" ngn gång elr när man känner sig "svagare" elr när man inte är tillräckligt snabb att tillrättavisa elr när hon har en dålig dag. Det låter ju lite konstigt i så fall :P
och ALLA som träffat henne säger att det beror på LEDARSKAP.

dom där ryggproblemen tror jag knappast att det beror på i det här fallet.
Samma med det andra.

Du kanske inte har full koll på vad du själv gör när du är tillsammans med hästen, t.ex. när du sadlar eller borstar henne under magen. Be någon filma dig och titta noga på filmen efter dina reaktioner på hästens mimik och hästens mimik/reaktioner på det du gör. Kolla efter det "finstilta" hästen "säger", öron- och minspel, ögonen, svansen, hållningen.

En häst behöver en ledare som hittar mat, skydd, etc. Har den ingen ledare måste den ta ansvaret och vara det själv. De flesta, både människor och djur, tycker nog att det är bekvämare att ha en ledare som de kan följa i stället för att behöva ta det besväret själva. Din häst kanske inte ser dig som ledare utan som någon som behöver ledas och hindras att göra dumma saker. Hon och du är uppenbarligen inte ense om vad som är bra saker och vad som är dumma saker.

Alla varelser behöver bekräftelse. Om din häst säger till dig att hon inte vill att du rör henne på det sätt du gör måste du, för din egen skull, hitta ett annat sätt som hon accepterar - visa att du förstått henne. Att hon säger ifrån när du vill röra juvret kan vara en reaktion som kommer av instinkt, inte något hon VILL göra. Det är en känslig del av hennes kropp som hon vill skydda. Reaktionen kanske kommer från att hon inte vill bli diad.
.
 
Sv: ledarskapsproblem!

nej men jag ska nog ringa i helgen kanske om det är värt?


Lyssna på Axel - det är din relation med hästen som inte fungerar. Om det nu inte är något fel på den.

Det är inte hästens fel - som jag skrivit tidigare. Den reagerar på instinkt.

Vill du hålla på och fortsätta slå henne så kan jag bara tycka synd om er båda. Vill du börja på nytt och tänka annorlunda så har du fått massor av konkreta tips tidigare i tråden. Eller så ringer du ut hanteringsmänniskan som förhoppningsvis lär dig vad som gör att hästar känner sig lugna och trygga.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Asså gud!!
Snacka om att inte fatta vad jag menar, allihopa!
JAG SLÅR INTE MIN HÄST, JAG ÄR INTE ELAK, JAG SKRIKER ALDRIG OSV OSV!
Jag behandlar henne med respekt, jag berömmer henne hela tiden, jag gör saker hon tycker om, jag älskar henne och jag tror hon tycker om mig hon med.
DET ÄR INTE BARA MIG HON HÅLLER PÅ SÅ MED, HON GÖR SÅ MOT ALLA!!
Om dom inte är bestämd från början så att säga, tex vetrinären så fort hon tänkte naffsa mot han när han höll på så sa han till på en gång och då testade hon inte ngt mer.
Utan beteende sig som en ängel förutom lite buffel på mig.
Hon är en speciell häst som testar gränserna, hon testar allt, olika saker hela tiden. och när hon inte testar är hon helt jävla underbar!
På alla sätt och vis, detta gäller både i ridning och hantering.
Om ni skulle träffa henne skulle ni förstå.
Nu tänker jag nog lämna den här diskussionen för den leder ingen vart.
Det verkar bara finnas nh-människor här som fattar helt fel.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Det där kanske hände ngn gång när jag blev arg och det vet jag var fel men det var efter att stått och smackat och väntat osv i typ en halvtimme.
Och hon gick inte endå så hon blev knappast plågad om det är de du tror.
Asså jag vet väl att man inte ska göra så men herregud tror du att hon tänker på det nu?
Alla gör väl misstag.
Jag var snäll mot henne innan hon började ja, när hon bara småtestade och jag inte anade ngt tex lät jag henne typ dra iväg till grästuvor osv osv.
NEJ JAG ÄR ABSOLUT INTE EN DOMINAT PERSON, MER ÅT DET ANDRA HÅLLET.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Tänkte bara påpeka att hon håller på likadant mot andra hästen, alltså naffsar om han kommer nära osv och jagar bort han och biter han i rumpan om han tar hö före osv.
 
Sv: ledarskapsproblem!

Läser du igen vad du skrev i början att du slogs och grejade så förstår du varför folk lägger vikt vid det och påpekar det ungefär... Jämt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 282
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 590
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp