Gammelkatt som skriker på nätterna

Oregano

Trådstartare
Min 13-åriga katt har i perioder jamat/skrikit på nätterna, men nu verkar det som att det blivit ett permanent tillstånd. Tidigare har man kunnat ropat på henne och då har hon kommit och lagt sig i sängen och blivit tyst. Nu måste nån av oss gå upp och hämta henne och bära henne till sängen. Har vi tur stannar hon kvar och är tyst, men likgärna kan hon gå upp igen och fortsätta skrika.

Har förstått att det är ett ganska vanligt beteende bland äldre katter. Är det någon här som kanske har hittat en lösning på problemet?
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Har inget svar. Ville bara skriva att vi har en nittonårig kastrerad hane som gör typ lika. Fast det är på morgonen och i ett speciellt rum, det innersta i huset.. Vi har aldrig fattat varför.

Sen har jag en hona på 6 år som då och då på nätterna skriker. Nu provade jag att avmaska och om det är en slump eller inte vet jag inte men hon har blivit tyst.

Skulle alltså precis som du vara intresserad om ngn har ngr ideèr.
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Kolla sköldkörtelvärdena. Hypertyreos hos katt (överproduktion av sköldkörtelhormon) kan bla orsaka ökad gapande och oro hos katt. Andra symptom som kan förekomma är avmagring, ökad törst mm.

Såvida hon nu inte är okastrerad och löper??
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Hon är kasterad sen många år tillbaka och det är definitivt inte sammma typ av skrik utan detta är mer klagande. Ska googla hypertyreos och se vad det är. Hon har varit på seniorhälsokontroll och de borde ju ha kollat upp det då.
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Äldre hundar kan ju bli senila och göra sånt som de inte gjort tidigare, som att vakna på nätterna, gå runt och gnälla osv. kanske kan det bli detsamma för äldre katter?
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Troligen är det väl början till något sånt. Nu har det iaf varit lugnt några nätter, tack och lov!
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Det gjorde min gammla katt också. Men nattlampa löste problemt hos oss.
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

Hon kanske har börjar höra sämre?
Det var i alla fall det som orsakade att vår katt började skrika, det blev bara värre och värre ju sämre han hörde. Antagligen var han väl senil också så det är väl klart att det är en oro.
Men bara en tanke ;)
 
Sv: Gammelkatt som skriker på nätterna

delvis kl

Jag tycker inte att man ska släta över dessa symptom med att katten är "senil" eller har fått någon annan ålderskrämpa som sämre syn eller hörsel. Senilitet på en 13-årig katt är inte särskilt troligt, dålig syn - jo, men det brukar inte yttra sig som nattligt vrål. En katt med nedsatt hörsel har i de allra flesta fall en långt gången otit med påverka på innerörat. Kanske polyper.

En katt som drabbas av avvikande beteende eller mäkliga symptom ska alltid utredas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 232
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp