gammla hästar

O

Osis

någon som har några bra tips hur man sköter om en gammal häst (31år) på det allra bästa sättet! :confused:
 
Se till att den får mat som det kan tugga! Gärna uppblött så att det blir mjukt och krossad mat. Får den i sig höt? Kan vara läge att ge den hackat strå tex från Krafft.
 
Kolla tänderna varje halvår, öka SRP/MJ-kvoten och öka även energin lite om de har lätt att falla ur. Hjälp dem gärna med värmen (täcke) kalla dagar och så RÖRELSE, håll igång dem med skritt och trav (eller rid som vanligt, beror på hur fräsch hästen är). de åldras FORT om de bara går.

Är tänderna dåligt så se till att ge lättuggad mat, gärna lucern (för proteinets skull)

I övrigt behandla som en ung häst.

Jag & ponnyn gjorde ridlägerdebut och vann avslutande hoppning när han var 31 =) När han var 32 så motionskördes han bara i skritt och trav med lätt sulky.

Han fick problem med tänderna på slutet och hade då fri tillgång på mjukt ängshö, lucern, krafft groov, havre och betfor. Lucernet och kraftfodret åt han uppblött.

Han blev 33 år, men den vintern blev hans sista. Han var frisk och så, men han började bli trött och strax efter nyår slocknade gnistan, han tyckte inte det var roligt längre då, så han fick sluta sina dagar i hagen och är begravd där.
 
tack för tipsen..
jag ska ge ägaren dessa så att hon kan prova dom..
ge gärna mera tips.
 
Täcken, mkt mat, proteinrikt foder (lucern är bra!!), skicklig skoning, regelbunden maskning och koll av tänderna,
låt den röra på sig (rid eller promenera) och MKT kärlek och omvårdnad!! :)
 
Jag gav min gamling ett specialfoder från England under hans sista levnadsår:

"SIXTEEN PLUS. Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhandahåller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst".

Han fick även extra lucernpellets och ängshö samt kollades tänder på 2-3ggr/år. Allt kraftfoder blöttes till 'gröt' och gavs fördelat på 4 utfodringar/dygn :d

Täcke ville han ha.. värmande på vintern & tunt mot regn och insekter på sommaren, och nåt han riktigt njöt av var massage emellanåt!
 
Enligt min hästtandläkare som också är veterinär SAMT har en gammal häst (27 år i höstas). Är det jättebra att ge 1-3 dl soya om dagen i hästens foder.

Vi ger det till vårat gamla russ (f 72) och det ger han en litet extra kickstart!

Våran gamling får också 1 dl rapsolja i fodret samt glucosamin för lederna (om vintern).

/Kung Tulle
 
finns det att köpa i vanliga ridsportaffärer eller måste man beställa??
 
Jag gav min gamling ett specialfoder från England under hans sista levnadsår:

"SIXTEEN PLUS. Undersökningar indikerar att äldre hästar och ponnier behöver mer protein och fosfor och dessutom ett foder som kan smältas lätt. Sixteen Plus tillhandahåller näringsämnen från smältbara fibrer och oljor med reducerade mängder stärkelse. Proteinkällor av god kvalitet, typ soja och lucern garanterar att nödvändiga aminosyror tillförs och fodret har tillskott av stärkande medel med optimala nivåer av vitaminer, mineraler och örter som passar en äldre häst".

Han fick även extra lucernpellets och ängshö samt kollades tänder på 2-3ggr/år. Allt kraftfoder blöttes till 'gröt' och gavs fördelat på 4 utfodringar/dygn :d

Täcke ville han ha.. värmande på vintern & tunt mot regn och insekter på sommaren, och nåt han riktigt njöt av var massage emellanåt!


vart finns det fodret att få tag på?
 
Sixteen Plus (Dodson & Horrell) säljs hos många återförsäljare (kolla lista HÄR, hoppas det finns nära dig :)
 
Rapsolja i mataffären.... säljes tex på Konsum (ca 10 :-/liter). Soya på foderfirman tex Granngården. Sist jag köpte soya kostade det 4.39/kg plus moms (i 30 kgs säck) (12 januari), men jag köper av en privat foderfirma Granngården är antagligen litet dyrare på det..

/KT
 
Tänkte på en sak till..

Hur kan man underlätta pälsfällningen för honom? Jag har hört att det kan vara jobbigt att fälla päls när man är gammal, men det är kanske inte sant...
 
Olja som någon skrev gav jag ju också, för att smörja tarmarna lite mer.

Pälsen KAN vara ett problem hos gamlingar, som inte fäller vinterpälsen i tid utan dras med den hela sommaren. En del hjälper en vitamincoctail (enklast att be vet spruta), andra får man helt enkelt klippa för att hjälpa på traven och ytterligare andra fäller aldrig av hela vinterpälsen.

Jag brukar dock ha is i magen med gamlingarna och pälsen och inte göra något åt det förrän om det passerat midsommar och de inte fällt klart. Men de kan vara seeeena med fällningen och se rejält raggiga ut, men betet gör UNDERVERK och av åker vinterpälsen.

De behöver helt enkelt pälsen för värme, och så KAN de ha problem att hitta 'ork' att fälla den. Men JAG gjorde som sagt var inget förrän midsommar passerat (bor så att betessäsongen börjar kring 1 juni, det är ju olika i olika delar av landet) och det var bara EN gångs om vet fick spruta Ultrasan och Beviplex för att få igång det.
 
tack jag ska se om han kommer att tappa pälsen. annars så följer jag ditt råd..
 
16+ är ett underbart foder för gamla hästar själv så ger jag det till mina gamlingar de är 20, 23, 24, och 29 år gamla. Jag märkte att efter ca 1 månad så var den äldsta inte så stel i lederna längre och hon satte för första gången på flera år en ordentlig vinterpäls och ser flera år yngre ut än innan jag började med det här fodret. Jag har hört efter vilka örter som ingår i fodret. Dessa går även att köpa separat och heter Mobility. Så jag ger min tävlingshäst en dos av detta varje dag och hon är mycket smidigar än innan.

Dessa örter är nämligen inflamationshämmande för både muskler OCH skelett. Innan gav jag min tävlingshäst ett tillskott av glucosamin och var nöjd med det men det här medlet hjälper mer än lederna.

så jag kan VARMT rekomendera dig att använda detta foder till din häst.
 
16+ är ett underbart foder för gamla hästar
Visst är 'sixteen plus' underbart, och det allra bästa är ju att man slipper köpa in en massa annat (olja, soja, fosforbalans, mm) för att försöka 'pytsa ihop' en balans själv till gamlingarna.. vilket ='skitsvårt' & ofta blir dyrare :)
 
Lånar bara en knapp här... När börjar ni räkna hästarna som gamla? Har sett "veteranfoder" som är anpassat från 15/16 år, har ni börjat ge dem såpass tidigt?
Jag har en häst som är 15 (-89:a) och har bara hållit på med unghästar förut :crazy: Jag har inte märkt av något åldrande, men å andra sidan så träffar jag henne varje dag så det ska nog ske stora förändringar för att jag ska upptäcka dem...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
475
Senast: Stålvilja
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 194
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
333
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp