gammla hästar

Jag skulle nog börja ge det redan nu för att öka livslängden och livskvaliten på min häst. Jag ser bara på mina hur de har förändrats sen jag började med fodret. Innan så var det naturligt att de var stelare än när de var unga och att det tog längre tid att värma upp m.m. Sådana småsaker men nu så är de inte stela på morgonen och hon som är 29 ligger fortfarande ner på natten. Annars har man alltid fått höra att gamla hästar står och sover eftersom de har svårt att resa sig på morgonen.

Idag rids fortfarande den som är 24 och ingen som ser honom tror att han är så gammal utan gissar på 15-16 år. Jag är fortfarande noga med att skritta mycket när jag sätter igång honom så hans uppvärmning tar ca 10 min längre än min unghäst, men det är mest en försiktighets åtgärd.

Annars så är han lika pigg och framåt som när han var ung och fortfarnade så kan han lätta upp stämningen genom att bocka då och då.

Men om du är osäker varför inte prova i 2 mån och se om du märker någon skillnad.
 
Jag har aldrig gett veteranfoder. När jag räknar dem som gamla är individuellt. När de börjar känna av åldern helt enkelt, endera genom att de blir stelare, får svårare att hålla hullet etc, eller när de börjar få problem med tänderna.

WM-ponnyn var som sagt på ridläger när han var 31 ;) Stod då på fri tillgång på hö samt 1 kg Krafft Rider (motsvaras av Krafft Grund idag). Åt pelletsena torra och hade inga problem med det. ENDA tecknet på att han inte var ung var svankryggen.

Andra kan det börja märkas på när de är yngre.

Men som sagt, jag ger INTE veteranfoder utan jag lägger på de foder som passar foderstaten, och ev ledsmörjande tillskott ger jag vid sidan.
 
...När börjar ni räkna hästarna som gamla? Har sett "veteranfoder" som är anpassat från 15/16 år, har ni börjat ge dem såpass tidigt?
Vid 18 - 22 år ungefär har jag börjat ge 16+, men man får ju se 'med ögat' hur hästen mår.. t.ex om den börjar tappa hull & muskler - problem med päls-/sättning & fällning - stel gång - allmän trötthet etc, etc. Viktigt är att kolla tänderna extra noggrant på gamlingarna, oftast börjar problemen med ned-/och eller snedslitna tänder!
 
Har haft en häst som blev 25 år. han var väldigt trött och deppig i och med fällningen. Han hade jobbigt med den och fällde väldigt länge. Fick tips av en veterinär att ge honom en spruta med B-vitamin på våren och det funkade jättebra. Han var mycket piggare och gladare. Att ge vitamin i fodret gjorde ingen skillnad, men sprutan ger en mer koncentrerad dos. Fråga din veterinär!
 
Lånar bara en knapp här... När börjar ni räkna hästarna som gamla?

Jag skulle nog räkna tex ett engelskt fullblod gammal fr ca 15 år, en halvblodshäst fr 20 år, en nordsvensk fr 20 år, en shettis fr 25 år ett russ från ca 20....


Min welshponny som fyller 26 i år räknar jag fortfarande inte som gammal.

Det hela ska ju också relateras till individen....en sliten tävlingshäst eller lektionshäst som jobbat hårt hela livet kanske blir gamla tidigare än en "pamered pet" som mest gått i hagen och blivit klappad på av samma ras.

/KT
 
Haha, då blir inte min häst gammal än på 10 år :D Bortskämd så till den milda grad, väldigt sparsamt tagen, har gått ett år på ridskola i övrigt lättare träning/tävling.
Nej, men jag tycker att det är först nu hon börjar bli "bra", är väldigt mjuk och trevlig att rida och har satt rejält med muskler. Så förhoppningsvis dröjer det innan jag behöver börja tänka på henne som gammal.
 
Jag skulle nog räkna tex ett engelskt fullblod gammal fr ca 15 år, en halvblodshäst fr 20 år, en nordsvensk fr 20 år, en shettis fr 25 år ett russ från ca 20....
Ja, visst har du rätt i att det ofta är olika 'gammelålder' beroende av ras mm, själv har jag araber och min första hingst blev 31,5 år.. löpte på galoppen som 11 & 12-åring, tävlad i hoppning & dressyr samt använts i ridverksamhet.. de sista 10 levnadsåren endast i aveln.

Nu har jag hans sonson (34 löp, mm) på station (foto: 24 år 2003).. nu 25 år och mår kanonbra, har också ett sto på 23 år (15 föl).. också jättefräsch, rörliga & friska är de båda två :)
 
Du har fått en del tips om foder och jag vill betona att det är väldigt individuellt. Min 26-åring som jag håller igång med nogon dags vila i veckan går utan kraftfoder om möjligt, men nu när det är kallt behöver hon extra energi och får då Krafft Sport samt Lusern för proteinets skull.
Vad gäller fällningen så skulle jag föreslå att du börjar ge B-vitamin i fodret när det börjar bli varmare. Om det går segt så be veterinären skriva ut Beviplex som du sprutar i halsmuskeln (är effektivare än att ge i fodret då mkt går förlorat "på vägen"). Hjälp hästen så fort som möjligt om det blir varmt, det blir jobbigt för kroppen att göra sig av med överskottsvärmen, ffa om hästen dessutom motioneras.
 
Högt enerigi samt proteinbehov..ja ungefär som en unghäst behöver. Se bara på äldre människor, dom har svårare att tillgodose sig näringsämnena...så gäller även för äldre djur. Jag har använt Sixteen Plus...vet inte om det var bättre än egen komponerad foderstat...men som sagt, ska det vara FÖR äldre hästar så borde det ha ett syfte. Dyrt kg pris är det. Kommer ej i håg exakt nu, men gott och väl över 6:-/kg. När jag köpte så var det ju Broogarden som var återförsäljare i Sverige. Jag frågade min foderaffär om dom kanske inte kunde ta hem detta foder...det var inga problem. Fråga din foderföräljare om dom kan göra det, det kanske dom kan göra...Äldre djur ska INTE ställas av om dom nu är felfri i ben/leder osv...för då åldras dom i förtid....Tro mig, ställ av en häst pga av ålder och den blir hux flux jääätttegammal och klen...Håll i gång inom rimliga gränser....då håller sig allt smidigt...
 
mina tips:

*kolla tänderna
*ge uppblött mat
*dåliga tänder,kanske nästan inga kvar? = hackad strå
*se till att den den inte fryser,de har svårare för om att hålla värmen när dom blir äldre
*yllelindor är superbra!
*håll lederna mjuka
*försök hålla kondisen uppe
*kan behöva extra fodertillskott
*kan låta den ha hink istället för vattenkopp
*låta den gå med bästisen,så att den typ inte skulle bli jagad i hagen (kanske??)
*ta dit veterinär iaf varje år (minst) och köra rutinkoll,
även tänderna då.
japp det var "lite" men att ha en gammal häst det värsta man kan göra är att låta den stå!!!
och försöka rida varje dag (om den orkar )
annars att gå ut och gå,tömkör, ev köra den,ja det finns en massa saker.

smile
/me & bellis :bump: :bump: :bump:
 
tack för tipsen!
ska han ha yllelindorna när han står inne??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
475
Senast: Stålvilja
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 194
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
333
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp