Går det att sälja nu?

ylvaaskersund

Trådstartare
Vi har kommit till det läget att vi inte kan bo kvar på vår gård, vi behöver något som är mindre och inte lika dyrt. Men frågan är om det överhuvudtaget går att sälja hästgårdar nu?

Vi bor sju mil från Örebro så det ligger inte mitt ute i ödemarken!:D

Det borde väl finnas hästfolk som vill ha en gård även nu när det är lite hårda tider? Det är ett bra stall och stora välskötta hagar och bra rid och körvägar omkring och underbara hjälpsamma grannar!

Sv: Går det att sälja nu?

Hade vi haft möjlighet hade vi köpt den :D
Var utanför Örebro bor ni?
Skulle gärna sälja vårat trista kedjehus och skaffa hästgård istället

Det hänger nog till viss del på hur mycket ni begär för det.

Ta ut flera mäklare och få det värderat och prova att sälja det. Det kanske dyker upp rätt köpare, det kanske inte kommer någon, men då vet ni och har provat iaf.

Lycka till!

Jodå, det går att sälja hästgårdar. Men man får vara specifik och tänka på vilka det är som har 15% i kontantinsats och rikta sig till dem.

Och numer måste husen vara renoverade och fina. Det är få köpare som har råd att spara undan 15% av lånet samt ha pengar över till renoveringar.

Så tänk igenom vilka era köpare är.

Sen tycker jag att ni ska tänka till ifall ni trivs. Har ni för mycket mark som är jobbigt att sköta går det ju att stycka av och sälja mark. Men är det bara huset som är för stort och för dyrt så blir det ju en annan femma. Men vill man bo kvar brukar det finnas sätt att kunna bo kvar även om ekonomin tryter.

Åh är det bara 15%. Jag trodde det var 20. Då behöver jag bara spara 400000:crazy: för att kunna flytta ut på landet. Kan ju ta några år trots att både jag och maken har bra inkomster. Bostadsmarknaden kommer bara vara till för dem som har vunnit eller fått ett arv. Det är en avkylning som heter duga, ingen risk för överhettning överhuvudtaget.
Eller det är kanke bara jag som är oekonomisk, har dålig koll på hur mycket folk har på kistbotten.
Enda fördelen är väl att Sverige kommer översvämmas av hyresobjekt i stället. Trist bara för den som vill sälja och söker en mer permanent lösning.

Huset är alldeles för stort, det är på 170 kvadrat, fyra stora rum och ett stort kök, vi använder inte ens hälften av utrymmet! Det är dyrt att hålla varmt trots att vi inte har värmen på i alla rum vintertid!

Funderar på att hyra ett litet ställe i stället, frågan är hur svårt det är att hitta ett ställe att hyra?

Investera 100tusen i ett vedpannesystem så kan ni värma upp hela huset och ändå blir elräkningen skrattretande liten ;)

Vi hade tur, vi sålde vårat hus med stall/hage månaden innan lagen om lånetak kom. Där var bara en intressent med häst, trots att det var en färdig 'hästgård' till väldigt bra pengar. Och våran nya gård var det inte ens budgivning på, bara vi efter ett halvårs forsaljning!

Det är trögt, men med rätt köpare så går det. Lycka till!

Investera 100tusen i ett vedpannesystem så kan ni värma upp hela huset och ändå blir elräkningen skrattretande liten ;)

Vi hade tur, vi sålde vårat hus med stall/hage månaden innan lagen om lånetak kom. Där var bara en intressent med häst, trots att det var en färdig 'hästgård' till väldigt bra pengar. Och våran nya gård var det inte ens budgivning på, bara vi efter ett halvårs forsaljning!

Det är trögt, men med rätt köpare så går det. Lycka till!

Lägg på 50 000 till för ett solarvärmesystem som värmer varmvattnet från aprill till september.
Koppla in varmvatten till tvättmaskin (över termostat)så kan du använda det billiga självproducerade vattnet istället för att värma med el.
Och naturligtvis inte att förglömma...badtunnan.

En liten back ved och tunnan är klar att använda även om det är 20 grader kallt där den står ute.

Åh är det bara 15%. Jag trodde det var 20. Då behöver jag bara spara 400000:crazy: för att kunna flytta ut på landet. Kan ju ta några år trots att både jag och maken har bra inkomster. Bostadsmarknaden kommer bara vara till för dem som har vunnit eller fått ett arv. Det är en avkylning som heter duga, ingen risk för överhettning överhuvudtaget.
Eller det är kanke bara jag som är oekonomisk, har dålig koll på hur mycket folk har på kistbotten.
Enda fördelen är väl att Sverige kommer översvämmas av hyresobjekt i stället. Trist bara för den som vill sälja och söker en mer permanent lösning.

"Tur" det finns blancolån då... :p Kan vara saftigt att betala av men det är ju en bedömning var och en får göra. Så det är ju inte omöjligt för alla oss som inte har en fet VD-lön/arv att köpa hus, bara lite dyrare i längden...

Klart att det går att sälja, men jag upplever marknaden som svår...

Vi har haft vår gård ute till föräljning förra sommaren/hösten hos en mäklare. En spekulant, som inte hade pengar. Under vintern var inte gården ute till försäljning. I våras bytte vi mäklare, gick ner kraftigt i pris och la ut till försäljning igen. En spekulant som i sin tur hade gård att sälja, mitt i allt skulle de separera och det blev inget med den eventuella köparen.

Vår gård ligger i Skåne, 30 minuter till Lund, ännu närmre mindre stad. Lätt att ta sig. Både hus och stall är hyfsat nytt, ridbana, 12 hektar mark, liten lösdrift, underbart läge. Stort hus men jordvärme, så inte dyrare än en normalstor villa att värma upp.

Vi har nu bestämt oss för att bo kvar några år minst nu och hoppas på att marknaden lättar. Vi behöver också ett mindre ställe, då barnen flyttat och vi inte har så många hästar längre. Känns trist att det ska stå så stilla att det inte finns möjlighet att byta boende, och också med tanke på att människor (med normala inkomster) som bor i lägenhet har svårt att få råd till ett hus.

Hoppas det löser sig för er!

Rätt prissatta hästgårdar går som smör i solsken.

Det största problemet är väl att folk tror att man ska kunna få flera miljoner för ett ruckel (säger inte att ditt hus är det).

Jag och min sambo är själva ute efter en gård, vi är intresserade av allt dels mark och bygga nytt eller hus med mark men stall måste byggas eller färdig hästgård alt renoveringsobjekt.
Men ska man ha ett renoveringsobjekt ja då måste man ju tänka på vad totalnotan hamnar på.
Här där jag bor så verkar mäklarna ha en lite skev syn på värdet ibland och då blir det inte sålt.
För det är inte rimligt att betala tex 2milj för en gård som behöver renoveras för ytterligare 2milj för att ens bli bebolig utan lyx och sen vara värd 2,5-3milj om man behöver sälja det.
Ja då har inte mäklaren gjort sitt jobb rätt.

Så vill du ha en snabb affär ja då får du nöja dig med ett ok pris för din gård alt vänta på rätt köpare som kan tänka sig att betala överpris.

Sen är det klart att 15% i insats + lagfarter mm är mkt att ta ur egen ficka om en gård börjar kosta några miljoner kronor.
Men man kan ta ett blanco lån för det men det är ju istället väldigt dyrt och inte alla som har råd med det heller..

Rätt prissatta hästgårdar går som smör i solsken.

Det största problemet är väl att folk tror att man ska kunna få flera miljoner för ett ruckel (säger inte att ditt hus är det).

Precis. Och eftersom priserna gått så starkt upp de senaste åren så är faktiskt väldigt många fastigheter rejält övervärderade. Så länge prisspiralen tydligt går upp har ju många köpare köpt hus som varit lite för dyra för dem- för de har tänkt att de alltid kan sälja med vinst ett par år senare.

Skulle tro att om vi sålde vår gård idag att vi skulle få en 4-5 ggr så mycket som vi köpte den för för 18 år sedan. Och detta trots att marknaden är aningen segare än för 2 år sedan.

Jag vet en del gårdar som varit till salu i flera år- tex vår ena "närmaste" grannes ställe som han försökt sälja i 4 års tid. Och dsedan finns det gårdar som är sålda på bara ett par veckor efter de kommit ut på marknaden- tex en kompis till mig som i samma trakt sålde sin gård på 3 veckor.

Är priset det rätta för vad man får så säljs det också ganska fort.

Huset är alldeles för stort, det är på 170 kvadrat, fyra stora rum och ett stort kök, vi använder inte ens hälften av utrymmet! Det är dyrt att hålla varmt trots att vi inte har värmen på i alla rum vintertid!

Funderar på att hyra ett litet ställe i stället, frågan är hur svårt det är att hitta ett ställe att hyra?

Skulle ni inte kunna hyra ut ett par av rummen? Det finns ju en hel del folk som vill bo i kollektivliknande form. OCH som är beredda att flytta på sig geografiskt.

Skulle ni inte kunna hyra ut ett par av rummen? Det finns ju en hel del folk som vill bo i kollektivliknande form. OCH som är beredda att flytta på sig geografiskt.

Jo jag har funderat på att hyra ut det största rummet som vi inte använder, det är på drygt 30 kvadrat! Å det finns ju möjlighet att ha häst här!:idea:

Kanske finns en student som ska plugga på Ö-bro universitet som vill bo där man kan ha hästen hos sig?:banana:

"Tur" det finns blancolån då... :p Kan vara saftigt att betala av men det är ju en bedömning var och en får göra. Så det är ju inte omöjligt för alla oss som inte har en fet VD-lön/arv att köpa hus, bara lite dyrare i längden...

är det inte bara att sälja sitt hus innan man betalar det nya eller nått :crazy:
eller är jag helt fel ute, då får man ju 15% förodligen :confused:

är det inte bara att sälja sitt hus innan man betalar det nya eller nått :crazy:
eller är jag helt fel ute, då får man ju 15% förodligen :confused:

Det beror ju på vad du säljer det gamla för och vad det nya kostar, samt vad du har för lån sen tidigare...

Jag tycker att du ser det på lite fel sätt faktiskt. Det handlar om att man måste klättra på bostadsstegen. Det är lite som jobb, man får börja lågt och jobba sig uppåt. Det är ingen som får chefsjobbet direkt.

Samma sak med bostäder. Man får bo litet först och sen klättra uppåt. Så tjänar man lite på en affär, flyttar in i lite större och gör lite pengar på den till slut osv. Till slut har man sina 400.000:- på kontot.

Sen handlar det ju om hur och vart man vill bo. I storstadstrakterna är det betydligt dyrare än runt mindre städer. Uppe i Norrland är det ännu billigare och man kan få stora fina gårdar för under miljonen på sina ställen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 011
Senast: ako
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 409
Senast: Raderad medlem 147980
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Rie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 998
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur