Monifa

Trådstartare
Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning, rör sig trevligt, lagom stor etc, trivs än så länge bra ihop med honom och allt fungerar bra.

Idag fick jag ett sms av ägaren som knåpat lite på det försenade kontraktet och frågade om jag var intresserad av senare köp vilket jag delvis är. Jag börjar plugga till hösten men var nyfiken på vad hon begärde.
Dum fråga. 35'000 skulle hon ha vilket är ett barnsligt pris för den hästen.

Nu är frågan, har man rent ekonomiskt råd att ha häst samtidigt som man pluggar? Ska läsa heltid i tre år.

Ekonomiskt sätt är min plan att lägga undan så pass med pengar att stallhyran är insparad. Har kollat på stallplatser, helinak. med kraftfoder och in/utsläptt, strö och grovfoder, paddock och nära till ridhus och kan fås för ungefär 1500-2500 kronor i månaden. De flesta ligger på 2000 kronor. De pengarna är nog inga problem att få undan om jag bara lever knapert fram till augusti när utbildningen börjar samt jobba extra på lov för att få ihop ett sparkonto.

Från csn kommer jag få ungefär 9000 med full lån och bidrag vilket är okej rent skuldmässigt.

Budgeten ser ut såhär (med förutsättningen att jag har stallhyran undanlagd för hela året á 24000:-)
Inkomst: 9000:-
Hyra: 2000:-
Mat: 1000:-
Katterna: 200:-
Studibös: 2000:-
Spara: 1000:-
Hästen (försäkring, hovslagare, skit): 2000:-
Övrigt: 800:-

Och då är det ganska tilltaget men det är hela bidraget. Kommer inte ha några problem att få extra jobb till lov och helger, har ganska bra cv. Tanken är att jag på lov jobba in pengar att lägga i ett sparkonto för just stallhyra, oberäkneliga utgifter såsom veterinär till exempel.
Är det idioti? Nått jag glömt som jag bör tänka på?
 
Senast ändrad:
Sv: Går det?

Jag har pluggat heltid under några år och försörjt häst samtidigt. Det blev inga lyxmiddagar eller utekvällar direkt, men det avstod jag gärna för att ha råd att ha hästen.

Har du tänkt på bensin (om du har bil) eller busskort?

Två tips för att tjäna/spara pengar: 1. Kanske kan du ta något eller några pass i stallet mot att hyran reduceras? 2. Jag vet inte om du har något extrajobb redan, men ett jobb där de ofta behöver studenter är lagerjobb genom bemanningsföretag. Du kan jobba udda tider och det brukar vara förhållandevis bra betalt (kvällar/helger/natt ger mer betalt). Vi hästtjejer/-killar är i regel rätt bra på sånt eftersom vi dels är vana att köra pallastare/hästtrailer/skottkärra/säckkärra och dels eftersom vi är vana från stallet att ha lite koll på läget. :angel:

När jag pluggade passade jag på att önska mig pengar till jul och födelsedag. Sen hade jag snälla föräldrar som skickade några hundralappar varje månad, ett mycket välkommet tillskott. :bow:
 
Sv: Går det?

Känns lovande :D Nä jag är inte så mycket för det. Men efter som att jag planerar att lägga undan stallhyran för ett år finns det utrymme för ett par sittningar osså. Dricker inte på krogen så kan gå ut määängder endå haha!

Bensin o busskort är inräknat i övrigt. Min bil planerar jag att låna ut till min bror, är ett gäng som pluggar på skolan som jag kan samåka med. Busskorten vet jag inte vad de ligger på riktigt. När jag kollar runt efter stallplats ska jag specifikt fråga det om det är möjligt att arbeta av så mycket av hyran som möjligt, kan ta morgonpass dagligen om det är så och helger bara jag kommer ner i pris. En som lånade ut stallplats ville ha hjälp med sina unghästar (vore ju en dröm att få rida av hyran haha) Men extra jobb ska jag kolla efter men har inom mitt yrke lätt att få jobb och lätt att få ihop pengar.
 
Sv: Går det?

Jag tycker du låter väldigt genomtänkt, och med din inställning blir det inga problem! Ta inte på dig för mycket bara, å andra sidan deltar du inte så mycket i studentlivet har du väldigt mycket av både tid och energi kvar till häst o jobb :laugh:
Jag har haft "båda" delar, när jag läste på universitet deltog jag fullt ut i studentliv och organisationer utan problem, och när jag senare genomförde en yrkesutbildning hade jag häst utan problem, pengar o tid är en prioriteringsfråga!
 
Sv: Går det?

Får ju prioritera, kommer inte välja bort studentlivet men behöver inte delta i allt allt allt utan välja :)
 
Sv: Går det?

Om du köper hästen, så försäkra den med fast självrisk, så vet du hur mycket som går åt om du behöver extra veterinärvård. Då blir det lättare att budgetera den biten också. Sveland har fast självrisk på 1900 kr.
 
Sv: Går det?

Okej! Är det dyrare att försäkra med fast än rörlig? Ska kolla lite med bolaget jag använder... Tack för tipset!
 
Sv: Går det?

Okej! Är det dyrare att försäkra med fast än rörlig? Ska kolla lite med bolaget jag använder... Tack för tipset!

Har för mig att mitt bolag tar 700 hundra extra per år för det, men för min del var det helt klart värt det för att veta att det "aldrig" blev mer än så, visserligen så täcker inte försäkrinngen allt alltid, men det är fortfarande mycket värt att slippa de där procenten som finns annars speciellt när man har små marginaler i ekonomin redan innan.

/Camilla
 
Sv: Går det?

Okej! Är det dyrare att försäkra med fast än rörlig? Ska kolla lite med bolaget jag använder... Tack för tipset!

Det brukar kosta lite mer, men är helt klart värt det. Jag har If och den fasta självrisken är 2 700 kr. Men som jag skrev; Sveland har fast självrisk på 1900 kr, och på deras hemsida så kan man räkna på försäkringskostnaderna själv, så där är det lätt att jämföra vad det kostar med olika villkor.
 
Sv: Går det?

Jag vet inte om du har 35 000 i madrassen men jag som jobbar som vikarie sedan över 1 år tillbaka fick inte ta lån till min häst som kostar mindre än din då fast arbete krävdes sedan minst 6 månader tillbaka så jag fick låna av pappa. Och när du räknar på hästen så kanske stallhyran med full service och foder går på 2 500 som du skriver men räknad du sedan med försäkring, vaccinationer, avmaskningar, utrustning och hovslagare? Att få en häst skodd runt om går på runt 1 000 spänn varannan månad.. :cool:
 
Sv: Går det?

kl

Oj, endast 2000:- budgeterat till hästen? :crazy: Inte ens här där jag bor är det möjligt att gå runt på en sådan liten summa, möjligtvis sommartid när hästen äter gräs, men knappt då.

Edit: Eller nej, jag ångrar mig, det är inte möjligt att gå runt med 2000:- på sommaren ens eftersom försäkringen tillkommer som hästägare (vilket jag slapp som fodervärd).
 
Senast ändrad:
Sv: Går det?

kl

Oj, endast 2000:- budgeterat till hästen? :crazy: Inte ens här där jag bor är det möjligt att gå runt på en sådan liten summa, möjligtvis sommartid när hästen äter gräs, men knappt då.

Edit: Eller nej, jag ångrar mig, det är inte möjligt att gå runt med 2000:- på sommaren ens eftersom försäkringen tillkommer som hästägare (vilket jag slapp som fodervärd).


Men de 2000kr var väl till allt utöver stallhyra (där hö och strö ingår)? Jag betalar inte mer än 2000kr/månad utöver box, foder och strö. Räknar man 1000kr varannan månad för hovslagare så blir det 500kr/månad, och försäkring + övrigt klarar man gott och väl på 1500kr/månad.
 
Sv: Går det?

Oj, ja ok... missade visst att hon hade hyra undanlagt för ett år :D, men hur gör hon när året är slut då?
 
Sv: Går det?

Jag pluggar och jobbar liiite, det går ihop för oss. Det som drar iväg är träningar, åkning till träning/tävling osv... Och om hästen får för sig att ha sönder täcken eller annan utrustning ;) Annars går det ;)
 
Sv: Går det?

Jag tänker framförallt på vad som händer ekonomiskt när dina sparade stallhyrepengar tagit slut? Jag skulle inte ge mig på ett hästköp om jag inte hade en långsiktig plan för hur allt ska gå ihop. Själv har jag min häst uppstallad på ett relativt billigt ställe,1000 kr/mån för boxplats och fri tillgång till hö. Totalt i månaden går det väl på 2600 kr med allt annat,såsom foder,hovslagare och strö mm. Har dessutom bara en kvart med cykel dit,så har inga bensin eller busskostnader heller. Lever på csn (dvs 9000 kr/mån) och än så länge går allt ihop fint :) Tror att mycket hänger på vad du hittar för stallplats,för där i ligger den största månadskostnaden. Men som sagt,långsiktig plan innan du köper! För du ska väl ha hästen i mer än ett år? ;)
 
Sv: Går det?

Jobbar heltid, tjänar bra och kan lägga undan rätt mycket. Har inte heller plockat ut semester så de pengarna trillar ju in med. Kommer inte ta lån för att finansiera hästköpet, har som princip att inte handla något jag inte har råd med. Och att ta ett lån = en extra utgift varje månad förutom de rullande utgifterna för mig själv och hästen.

knapp.
Till er som tolkade mig som att min hästbudget i månaden var 2000 kr (för stallplats, vacc, avmaskning, foder, utrustning etc.)

Tanken är att jag fram till att skolan börjar hamstra på mig pengar dvs. 24000 kr som sedan blir stallplats budgeterat 2000 kr i månaden (har kollat runt lite på stallplatser och det finns mycket inom de områden jag kan tänka mig bo inom) ut över de kommer jag arbeta lov (och om jag finner så även extra jobb. Kommer skriva in mig i timpoolen inom kommunens äldreomsorg bland annat. Sen brukar det gå att lösa genom kontakter att få jobba lite extra på gårdarna i krokarna) de pengar som tjänas in under lov och extra jobb läggs i sparkontot för stallhyran. När året är slut och sommaren kommer igen läggs de pengarna som tjänas in under sommaren i stallhyrehögen (har garanterat sommarjobb och eventuellt även vinterlovsjobb där jag jobbar nu med en inkomst på omkring 35'000 på en sommar)

Kommer försöka finna mig en stallplats där jag kan sänka stallhyran genom att ta in/utsläpp, fodringar etc.

Mina föräldrar är beredda att kliva in om det skulle bli akut men det mesta går att lösa, det handlar bara om vad man vill offra för att hålla sig över vattenytan (låt säga att hästen blir sjuk till exempel).

De 2000 kronorna som är budgeterade enligt första inlägget är övriga utgifter såsom hovslagare, kraftfoder, vaccineringar etc. Har häst i dagsläget och är medveten om vad det kostar ;) Han är framskodd.

Saravi: Det är insparade pengar som blir stallhyran, kommer alltså ha ett tak på vad stallhyran får kosta max. Hästen ska jag ha i mer än ett år ;)

Lomuxx: Tävlingar är inte aktuellt (hästen fyller 5 nästa år) och jag har inget större intresse i att hänga på dörren. Träningar blir efter vad ekonomin tillåter. Har en duktig kompis som kommer kunna hjälpa mig nån gång i månaden (junior i svenska fälttävlanslandslaget) vilket får fungera :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 816
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Vad betyder jobb för dig? Att jobba. Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
9 907
Senast: aramis
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp