Garage på annans mark

Det var LRF-Konsult som borde vara ledande på just arrendeärenden.
Så jag är tämligen avtänd.

Jag hade en utbildad hovslagare som skodde förjävligt. Jag dömer inte ut alla hovslagare för det. Mött värdelösa läkare, men har förtroende för andra läkare ändå osv.

Jag tvingar varken dig eller annan att konsultera jurist/advokat om de inte vill. Men jag tycker illa om att döma en hel yrkesgrupp (oavsett vilken den är) för en - två representanters agerande.
 
Jag hade en utbildad hovslagare som skodde förjävligt.
Ja precis så.
Utbildad behöver inte alls betyda duktig.
Men jag tycker illa om att döma en hel yrkesgrupp (oavsett vilken den är) för en - två representanters agerande.
Visst men du dömde just ut Bukefalos som källa till goda råd.
Och det gillar inte jag.
Här finns både erfarenhet och utbildning.
Jag har mer erfarenhet än de flesta när det kommer till sådant och det finns flera jurister på forumet.
 
Ja precis så.
Utbildad behöver inte alls betyda duktig.

Visst men du dömde just ut Bukefalos som källa till goda råd.
Och det gillar inte jag.
Här finns både erfarenhet och utbildning.
Jag har mer erfarenhet än de flesta när det kommer till sådant och det finns flera jurister på forumet.

Nej då får du läsa igen. Sen kanske vi kan enas om att mitt svar var till TS och att hen själv får både värdera det och välja hur hen vill göra. Oavsett vad både du och jag tycker.
 
Du skrev.

Och det tycker jag var ett dåligt råd.
Vilket jag då skriver.
Nej du skrev att jag dömde ut Bukefalos som källa till goda råd.

Varför känner du ett behov av att strida i en tråd som handlar om att någon annan bett om hjälp, dra in dina åsikter mm i ett svar som inte ens var till dig? Det känns lite obegripligt.
 
Varför känner du ett behov av att strida i en tråd som handlar om att någon annan bett om hjälp, dra in dina åsikter mm i ett svar som inte ens var till dig?
Därför att jag tror att det gagnar TS att lyssna på mina Bukefalosråd.
Och att det inte gagnar TS att följa ditt råd om att "hoppa Buke!".
 
Jag håller med @Alexandra_W . Det bästa är att rådgöra med en jurist så man får det rätt från början.

Det finns, precis som nämnts, många jurister på detta forum men väldigt få av dem sitter och ger råd här vad jag sett. Det finns säkert många anledningar till det men för egen del är det t ex för att det är oerhört svårt att ge konkreta råd över ett forum genom att bara ha läst några rader text. Det säger liksom egentligen ingenting.
Risken är ju faktiskt att man stjälper istället. Jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga att "ja, men det är ett solklart fall - jag har pratat med min kusins svågers namnes fästman som är jurist och hen sa faktiskt att bla bla bla" och sen ska de driva ärendet som visar sig vara totalt omöjligt att få rätt i och sitter med motpartens rättegångskostnader eller dyl. och inget jag skulle vilja ha på mitt samvete iaf. Jag vet ingen seriös jurist som skulle råda så utan att ha alla fakta på bordet just för att det oftast inte alls är så solklart när det väl kommer till kritan. :cool:
Man kan ge generella råd såklart men de ska tas för just generella.

I det verkliga livet brukar jag inte ens nämna vad jag har för yrke just för att slippa alla dessa som ska ha "goda råd" om mormors arv, syrrans vårdnadstvist eller svärfars dolda fel i fastigheten han precis köpt. :D:p
 
Det bästa är att rådgöra med en jurist så man får det rätt från början.
Problemet är att det ändå kan gå fel.
Juridik är svårt på så vis att det handlar om tolkningar.
sen ska de driva ärendet som visar sig vara totalt omöjligt att få rätt i och sitter med motpartens rättegångskostnader eller dyl. och inget jag skulle vilja ha på mitt samvete iaf.
Där så är det litet annorlunda med just Hyresnämnden och Arrendenämnden, det är meningen att man skall kunna driva dessa fall själv.
Och det finns inga rättegångskostnader att bli sittande med.
Billigast är därför att på egen hand pröva sig fram.
Om det ändå skall bli fel, som för oss, så kan det lika gärna vara gratis.
Vad gäller Kronofogden så är en begäran om Handräckning en mycket begränsad kostnad som ger ett tydligt resultat.
Mycket kan man göra själv utan att riskera att hamna i klistret.

Men där finns inget inom juridiken som är något "solklart fall".
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: tara
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 027
Senast: athena
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 212
Senast: Korven
·
Äldre Grannproblem... :( Kortfattat: Vi har ägt vår fastighet sedan 2004. Strax efter köp upptäckte vi att en del av grannfastigheten låg...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
20 588
Senast: 20032003
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp