Sofie.S

Trådstartare
Jag har ett par märkeskängor som jag går antal mil i under en vecka. I somras gick skosnörena av så jag hörde av mig till återförsäljaren. De skickade ett par vanliga skosnören som kompensation men de skosnörena som gått sönder var sådana med reflex i och tillverkaren av skorna kunde inte skicka nya. Därför fick jag skicka tillbaka skorna och fick ett par nya. Men nu knappt 4 (!) månader senare börjar jag se att skosnörena börjar skava sönder på de nya skorna också.

Skosnörena går inte att använda när de är trasiga då de skalar av sig och innersnöret går inte att snöra skon med. Jag älskar verkligen dessa kängor! De är de skönaste skorna jag någonsin haft.

Så hur gör man i sånahär lägen? Har jag garanti på dessa nya skor? Ska man returnera de?
Känner mig som världens jobbigaste kund :o
 
Garanti är inte lagreglerat utan frivilligt från säljarens/tillverkarens sida. Det är alltså upp till dem om de vill lämna garanti, och vad för villkor de ska ha.

Reklamationsrätt har du däremot. Men sen är väl frågan hur länge ett par skosnören "ska" hålla. Går man ett antal mil i veckan får man ju ihop ganska många mil på fyra månader...

Men om du gillar kängorna men skosnörena uppenbarligen inte är bra är väl kanske bästa lösningen ändå att själv köpa andra skosnören som håller bättre? Ur miljösynpunkt känns det ju också helfel att kassera skor för att skosnörena är dåliga.
 
Och jag är av åsikten att man inte returnerar ett par skor för att skosnörena, som ju är lite av en förbrukningsvara, slits. Det är slöseri med jordens resurser eftersom man kan köpa nya andra snören oavsett reflex eller inte och då fungerar skorna utmärkt ju.
 
Jag har ett par märkeskängor som jag går antal mil i under en vecka. I somras gick skosnörena av så jag hörde av mig till återförsäljaren. De skickade ett par vanliga skosnören som kompensation men de skosnörena som gått sönder var sådana med reflex i och tillverkaren av skorna kunde inte skicka nya. Därför fick jag skicka tillbaka skorna och fick ett par nya. Men nu knappt 4 (!) månader senare börjar jag se att skosnörena börjar skava sönder på de nya skorna också.

Skosnörena går inte att använda när de är trasiga då de skalar av sig och innersnöret går inte att snöra skon med. Jag älskar verkligen dessa kängor! De är de skönaste skorna jag någonsin haft.

Så hur gör man i sånahär lägen? Har jag garanti på dessa nya skor? Ska man returnera de?
Känner mig som världens jobbigaste kund :o

Köp nya skosnören. Skosnören slits, särskilt om skorna/kängorna har snabbhakar. Snabbhakar kan ha av skosnören väldigt fort om man drar åt skosnörena ”fel”.

Dåligt sätt är att lägga snörena på hakarna och dra åt. Då drar man snörena genom hakarna och det sliter på snörena.

Bra sätt är att dra åt och sedan lägga snörena på hakarna. Detta för att minimera slitningar i skosnörena.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har de senaste tre månaderna reklamerat tre par asics och skickat tillbaka två par som varit felsydda. De jag har reklamerat har...
Svar
19
· Visningar
1 190
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag beställde ett par specialdesignade och måttbeställda dressyrstövlar i somras/höstas men nu när stövlarna levererades till...
Svar
7
· Visningar
1 639
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 150
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 310
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp