Gårdsbyggnader och benämningar (utbruten från ödehus)

Ja, om det går att köra in med traktor. :) Då är det en skulle för mig. Men alla uthus på en gård har ju inte en sådan skulle?

Vi har en stor ladugård med skulle (övervåningen). Sen har vi ett fd spannmålsmagasin med loge. Och så ett grisstall med loge, en verkstad/hönshus med loge och en maskinhall. :)
Men så modern du är mänsscha :D

Jag har en skulle på mitt uthus. Dit lassade man höet för hand. Det finns rester av en dyngstack så på det här lilla stället fanns det nog bara plats för en gris, några höns och i bästa fall en enda ko.

Men skulle fanns :up: Så höet kom upp från markfukten.
 
Men så modern du är mänsscha :D

Jag har en skulle på mitt uthus. Dit lassade man höet för hand. Det finns rester av en dyngstack så på det här lilla stället fanns det nog bara plats för en gris, några höns och i bästa fall en enda ko.

Men skulle fanns :up: Så höet kom upp från markfukten.

Inte särskilt modern, gården är från 1800-tal fram till 1930 ca, men vi har många olika byggnader! Vår skulle är begränsad till stora ladugården, det är enda stället du kommer upp med traktor. På gården har det funnits både kor, hästar, får, grisar och höns. :)
 
Inte särskilt modern, gården är från 1800-tal fram till 1930 ca, men vi har många olika byggnader! Vår skulle är begränsad till stora ladugården, det är enda stället du kommer upp med traktor. På gården har det funnits både kor, hästar, får, grisar och höns. :)
Med andra ord större än mitt ställe. Mer av ett hemman då.
Jag har ägt ett hemman men det var förr. :)

...och roade mig med att ha titeln hemmansägare i dåtidens telefonkatalog. Jag ägde hemmanet men brukade inte, det var utarrenderat. Kul när jag pluggade i Uppsala
 
Tror att det kan finnas en dialektal aspekt på orden också men jag vet inte?

Vad är skillnaden på skulle och loft? Förutom att det bor tomtar på loftet, då?
 
Mitt i Småland där jag är uppväxt säger vi inte skulle, vi använder ränne istället.

Loge var på gården hemma ett oisolerat utrymme som hängde ihop med övriga ladugården. Där förvarades lite maskiner och annan bröte typ. Men på andra gårdar kunde loge vara ovanpå ladugården, om det fanns en bro upp. Bron kallades ibland för rännnebro… så loge för mig är nog inte helt glasklart inse jag :D
 
Jag kan ju tillägga att i mitt fall är det inte på något sätt möjligt att köra in med traktor eller hästkärra - det är mindre än så. Och det har aldrig varit gjort för att lagra spannmål eller liknande. Troligtvis är det ett litet gammalt stall eller liknande, när huset var ett torp, som sedan byggts ut och blivit större. Men idag används det inte som stall, utan det finns ett separat stall.
 
Tror att det kan finnas en dialektal aspekt på orden också men jag vet inte?

Vad är skillnaden på skulle och loft? Förutom att det bor tomtar på loftet, då?
För mig är skulle över uthus eller stall, iaf till för djuren och loft över huset där människorna bor. Jag är från Skåne men osäker på om jag fått det från någon av mina mor/farföräldrar som ingen av dom är/var skåningar 😅
 
För mig är skulle över uthus eller stall, iaf till för djuren och loft över huset där människorna bor. Jag är från Skåne men osäker på om jag fått det från någon av mina mor/farföräldrar som ingen av dom är/var skåningar 😅
Jag har hö på mitt loft, men jag vet inte om det är korrekt svenska?
 
Jag som är skåning hade nog också sagt uthus om byggnader utan specifika användningsområden. Innehåller uthuset en ateljé blir nog det namnet. Är det för förvaring av prylar blir det förråd. Ett jättestort förråd är ett magasin.

En vän hade ett uthus med en lägenhet i. Eller det var i alla fall en hall och ett rum, minns inte riktigt om det fanns vatten indraget. Utrymmet kallades Undantaget, någon som vet om det är ett vedertaget namn eller unikt för stället?
 
Jag som är skåning hade nog också sagt uthus om byggnader utan specifika användningsområden. Innehåller uthuset en ateljé blir nog det namnet. Är det för förvaring av prylar blir det förråd. Ett jättestort förråd är ett magasin.

En vän hade ett uthus med en lägenhet i. Eller det var i alla fall en hall och ett rum, minns inte riktigt om det fanns vatten indraget. Utrymmet kallades Undantaget, någon som vet om det är ett vedertaget namn eller unikt för stället?
https://slakthistoria.se/slaktforskning/arkiv/undantagen-berattar-om-livet-pa-alderns-host
 
Här blandar vi namnen mellan aktuella användningsområden och historiska användningsområden.

Garaget (vilket är en 2-platsers carport), fähuset, fähusvinden, vedboden, vagnshuset (vilket är ett pyttelitet garage), magasinet, sädesmagasinet, hundhuset (oanvänt nu), ligghallen, huset (bostaden), källaren (vilket är en oanvänd jordkällare som ibland kallas Fritzl-källaren), stugan, spindelkällaren (en oanvänd jordkällare till), vedboden vid stugan, förrådet, verktygsboden, utedasset.

Ni som tänker att oj, vad många byggnader att underhålla - tänker helt rätt.

Edit; glömde stallet (som i sin tur innehåller höloft, hötork, sadelkammare, boxar, ligghall 2, pingisrum, förråd, magasin och stalltoa med dusch)
 
Senast ändrad:
Här blandar vi namnen mellan aktuella användningsområden och historiska användningsområden.

Garaget (vilket är en 2-platsers carport), fähuset, fähusvinden, vedboden, vagnshuset (vilket är ett pyttelitet garage), magasinet, sädesmagasinet, hundhuset (oanvänt nu), ligghallen, huset (bostaden), källaren (vilket är en oanvänd jordkällare som ibland kallas Fritzl-källaren), stugan, spindelkällaren (en oanvänd jordkällare till), vedboden vid stugan, förrådet, verktygsboden, utedasset.

Ni som tänker att oj, vad många byggnader att underhålla - tänker helt rätt.
Jag tänkte mer på att jag undrar vilket användningsområde spindelkällaren hänvisar tillbaka till :cautious::D
 
Jag har lillstugan, auktionsladan, frysladan, snickeriet (gamla garaget), utedasset, vedskyvet, fallfärdiga vedskyvet, yttre auktionladan, rökväxthuset, sågförrådet, garaget, fallfärdiga ladan, slakteriet (som är... tada, en lada!) miniväxthuset samt två ej namngivna förråd (det ena är mammas gamla växthus). Dock sitter allt utom lillstugan, fallfärdiga ladan, slakteriet samt fallfärdiga vedskyvet ihop :D

Edit: Jag har ett boningshus med altan också :laugh:

Edit 2: Men garaget används inte som det utan jag har bilen i en av portarna i yttre auktionsladan :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp