Gårdsbyggnader och benämningar (utbruten från ödehus)

Min enda erfarenhet fran en gard ar att logen (inte isolerad) ar en stor oppen area som ar ihopbyggd med ladugarden (som ar isolerad) och dar man har bade hastar, kor, getter, hons, och vilka djur man nu har. Sedan kan man ocksa ha mjolkrum och andra isolerade utrymmen lite har och var och dar man gar genom logen for att komma in och ut.
Vasterbotten.
Logar och lagårdar är i min värld på just jordbruksfastigheter. Ett vanligt hus, där man aldrig haft djur, har ett uthus. Uthuset är en långsmal byggnad med flera dörrar, förr i tiden hyrdes de i regel ut, så delar av uthuset har i regel varit inredda som bostad. Härikring har nog varenda hus uthus, det hör som till. Skillnaden på uthus och t ex vedbod eller förråd är just att uthuset har flera rum med varsin dörr, så att man kan ha flera olika funktioner där. Vedbod, garage och gästlägenhet, t ex.
 
Jag som är skåning hade nog också sagt uthus om byggnader utan specifika användningsområden. Innehåller uthuset en ateljé blir nog det namnet. Är det för förvaring av prylar blir det förråd. Ett jättestort förråd är ett magasin.

En vän hade ett uthus med en lägenhet i. Eller det var i alla fall en hall och ett rum, minns inte riktigt om det fanns vatten indraget. Utrymmet kallades Undantaget, någon som vet om det är ett vedertaget namn eller unikt för stället?
Är inte undantaget där t ex gamla föräldrar kan bo? Eller annan mindre bemedlad släkting. Jag antar att ordet kommer från att byggnaden är undantagen något, skatt kanske? Jag har ingen aning.
 
Logar och lagårdar är i min värld på just jordbruksfastigheter. Ett vanligt hus, där man aldrig haft djur, har ett uthus. Uthuset är en långsmal byggnad med flera dörrar, förr i tiden hyrdes de i regel ut, så delar av uthuset har i regel varit inredda som bostad. Härikring har nog varenda hus uthus, det hör som till. Skillnaden på uthus och t ex vedbod eller förråd är just att uthuset har flera rum med varsin dörr, så att man kan ha flera olika funktioner där. Vedbod, garage och gästlägenhet, t ex.
Det här låter som det jag har, utöver den inredda delen. Men en långsmal byggnad med många dörrar där varje rum har sin funktion. Varje rum i sig har något att kallas, t.ex. vedförrådet, förrådet, hundrunmet etc - men namnet på hela byggnaden. Det låter alltså som om uthus inte är helt fel.
 
Har också en gammal gård från jag vet inte exakt när men det nyaste bostadshuset är byggt på 1930-talet.

Här heter det: huset, lilla huset, bastun, jordkällaren, utedasset, verkstan, smedjan, vedbodan, återvinningscentralen (krångligt namn på ett magasin/lada), förrådet, logen, hörummet, mellanrummet, stallet, uteboxarna, ligghallarna, ridhuset, ridbanan och loftet. Känns som jag har glömt något.
 
Här kallade säljaren (gammal man) det för "magasinet" så det har vi anammat. Där förvaras allt möjligt. Delar av det är förråd med golv. En del är vedbod. Den har också ett loft där de haft större kalas och liknande förut.

Edit: Det kanske har varit spannmålsmagasin för länge sedan. Innan andra byggnader kom till. Tror jag.
 
Här kallade säljaren (gammal man) det för "magasinet" så det har vi anammat. Där förvaras allt möjligt. Delar av det är förråd med golv. En del är vedbod. Den har också ett loft där de haft större kalas och liknande förut.

Edit: Det kanske har varit spannmålsmagasin för länge sedan. Innan andra byggnader kom till. Tror jag.
Ja många spannmålsloft har blivit prima festlokaler. Och många festande har druttat i trappen som ju är utformad för att gå i med tunga säckar på ryggen. 😁
 
Skulle kalla det för gäststuga eller något annat som anspelar på till vad det används till.

Här är loge på markplan och loft/ränne där hö förr förvarades.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp