Bukefalos 28 år!

Gaser i magen?!!

S

Solfari

Hej!
Jag undrar om det finns någon som har något förslag på vad vi kan ge vår islännig för att minska hans fisande:o?..

Har börjat märka att han fiser betydligt mer nu sista månaderna än vad han gjort tidigare. Han verkar inte direkt påverkad av det men jag börjar fundera på vad det kan vara som ger mer gaser för honom.

Han är 21 år, går fortfarande i vinterhagen som det börjar att sticka upp lite grönt i vilket han gärna snaskar på, men så var det ju förra året oxå.
Det enda som skiljer sig är att förra året fick han Krafft Rehab då han inte gick så mycket, men nu har han Krafft Grov 60 (tror jag att det var) plus att han får B-vitamin och linfröpellets.
Han får bra hö, har inga sjukdommar, fång eller exsem. Har lagt in en växel till i träningen för säsongen. Kort sagt en glad man i sina bästa år!

Har läst om att man kan ge Linfröolja eller vanlig bakjäst typ 1/4pkt- kan det vara ngt?

Tacksam för svar om det är någon som haft något liknande och fått bukt med det. ( inga kontakta vet. inlägg då det ännu inte är ett stort problem och skulle det bli det kontaktar jag givetvis veterinären...)

Hoppåhej!
 
Sv: Gaser i magen?!!

Hej!
Jag undrar om det finns någon som har något förslag på vad vi kan ge vår islännig för att minska hans fisande:o?..

Har börjat märka att han fiser betydligt mer nu sista månaderna än vad han gjort tidigare. Han verkar inte direkt påverkad av det men jag börjar fundera på vad det kan vara som ger mer gaser för honom.

Han är 21 år, går fortfarande i vinterhagen som det börjar att sticka upp lite grönt i vilket han gärna snaskar på, men så var det ju förra året oxå.
Det enda som skiljer sig är att förra året fick han Krafft Rehab då han inte gick så mycket, men nu har han Krafft Grov 60 (tror jag att det var) plus att han får B-vitamin och linfröpellets.
Han får bra hö, har inga sjukdommar, fång eller exsem. Har lagt in en växel till i träningen för säsongen. Kort sagt en glad man i sina bästa år!

Har läst om att man kan ge Linfröolja eller vanlig bakjäst typ 1/4pkt- kan det vara ngt?

Tacksam för svar om det är någon som haft något liknande och fått bukt med det. ( inga kontakta vet. inlägg då det ännu inte är ett stort problem och skulle det bli det kontaktar jag givetvis veterinären...)

Hoppåhej!


hej hej!
måste verkligen bara fråga om din häst heter solfari som ditt bukenamn?
Min kompis ägde nämligen en islandshäst som heter solfari och han borde vara runt 21 i år =) din polle kommer möljigtvis inte från ytterby/kungälv? =)
 
Sv: Gaser i magen?!!

Nu är jag ju människa o inte häst men när jag opererades för tarmvred så
sa läkaren att fisar var ett hälsotecken! Kan man gå på toa samt fisa så
behövde man inte vara rädd för tarmvred i alla fall. Ju fler fisar desto bättre!
Vet inte om det är så för hästar men varför inte?!?
 
Sv: Gaser i magen?!!

Ja, han heter Solfari men kommer tyvärr inte från det hållet...
 
Sv: Gaser i magen?!!

Ja, han heter Solfari men kommer tyvärr inte från det hållet...

okok =)

kan även tillägga ang gaser i magen att våran polle var jättefet när vi köpte henne, då fes hon mkt. men slutade så fort hon kom ner i vikt och träning sattes igång. Var likadant med en annan polle i stallet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: russinbulle
·
Foder & Strö Har lite funderingar , Har en valack på 2,½ år som har en krasslig mage. Problemen började för ca 5-6 veckor sedan . Men "normal"...
Svar
8
· Visningar
1 520
Senast: kitty79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp