Ge lugnande vid skoning?

dreamhorse

Trådstartare
Köpte min häst i höstas och då var han bara skodd fram. Skodde honom bak andra gången när vintern kom för att han skulle kunna ha broddar, men han var ganska svårskodd bak. Han var ganska tunn och omusklad när han kom och misstänkte att han hade en låsning någonstans ont i ryggen eftersom han var lite ojämn i ridningen, ville tex inte ta höger galopp. sedan förra skoningen ridit honom haft ute equiterapeut och även bytt till en annan hovslagare som jag vet är lugnare. Har tränat på att slå med hovkratsen i sömmarna varje dag. Bör jag ge honom lugnade vid nästa skoning?
 
Köpte min häst i höstas och då var han bara skodd fram. Skodde honom bak andra gången när vintern kom för att han skulle kunna ha broddar, men han var ganska svårskodd bak. Han var ganska tunn och omusklad när han kom och misstänkte att han hade en låsning någonstans ont i ryggen eftersom han var lite ojämn i ridningen, ville tex inte ta höger galopp. sedan förra skoningen ridit honom haft ute equiterapeut och även bytt till en annan hovslagare som jag vet är lugnare. Har tränat på att slå med hovkratsen i sömmarna varje dag. Bör jag ge honom lugnade vid nästa skoning?

Att den är så pass svårskodd, muskelfattig, ojämn i ridning etc är rejäla varningsklockor för smärtproblematik. Att de bara är skodda fram med sån problematik gör också att man misstänker att problemet funnits innan den kom till dig.
Besiktigades den ordentligt vid köp?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 763
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp