Ge mig rasförslag!

Sv: Ge mig rasförslag!

Jag har ju själv en sheltie (ägt en tidigare också) och köpte henne med tanke att hon skulle vara en allround hund i "portabel" storlek. ;)
De är otroligt duktiga på agility, väldigt nätta, snabba och förarbundna/förarvänliga hundar. När jag gick på kurs med vår äldre hane så var han så duktig att när alla andra tränade in slalom så hade jag redan börjat med att skicka honom framför mig i slalomet ;) Finns många av dem på högre nivå i tävlingarna också.
De är duktiga på lydnad och spår också.
De är livliga men behöver lagomt med motion. Gärna med på allting och klarar av att hänga med flera timmar i stallet, även vintertid. Funkar att ta med på ridturer också.
Pälsvård är inte direkt krävande, man ser bara till att hunden inte har några tovor (kanske ägnar sig att borsta hunden 5 min i veckan eller mindre) om man inte har intresse av att ställa ut.
De är enmanshundar som håller sig nära dig, lätta att träna och otroligt arbetsvilliga och lättlärda! Min lilla valp kan nu redan massor av tricks och hon lär sig nya hela tiden.
Man ska bara kolla noga på mentaliteten. Det finns en del hundar som är rädda av sig men hittar man bara en bra uppfödare så är det inget problem. :)

Annars slår jag ett slag för Eurasier, större något björniga hundar som är lite mer reserverade och hemmakära. Dock gärna vrånga och inte så arbetsvilliga om inte de motiveras ordentligt. Man får kolla noga även här på mentaliteten, vissa råkar vara lite för mycket reserverade.

Även vit herde hund kan jag tänka mig passar in. Inte lika skarpa som schäfer utan har lite mera vallhund i sättet. Dock är dem stora som björnar ibland. :o

Annars: du har inte tänkt på adoption? Finns massor med hemlösa hundar som vill ha en egen matte. Då vet du även vad du får och har gjort den god gärning :)
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Min uppfattning av jappar är att de inte är sådär superarbetsvilliga och behöver motiveras rätt bra till träning. PMa paradox här på buke, hon har en sådan som hon tävlar både lydnad och agility med :).

Jag tror nog att en sheltie ändå skulle passa dig bra. Inte så mkt pälsvård, grymt smidiga att ta med sig, otroligt lättlärda, trevliga och följsamma hundar som hänger med på allt och älskar att arbeta men samtidigt inte blir hysteriska om de inte får göra något på ett par dagar.

Min familjs hundar (mamma har två och jag en) är helt klart enmanshundar, men de går absolut att lämna bort till hundvakter osv. Även om de kanske inte älskar det ;). Min dam skulle dessutom kunna gå i döden för många av mina vänner, hon blir helt överlycklig när dom kommer. Bor dessutom med två tjejer som hon också avgudar. Älskar barn (små!) och hälsar jämt på folk när vi åker tåg/buss osv. Och hon är ändå väldigt rädd om sig och ärligt talat ganska dålig mentalt när det gäller den biten. Dock är hon total arbetsnarkoman och kampar som om hon var värsta terriern :p

Välj en kennel som har bra mentalitet på sina hundar och välj en valp som går åt det större hållet om du vill ha en rejälare hund. Tror du kommer bli supernöjd :).

Kan väl även tillägga att jag tävlar i högsta klassen i agility, tränar lydnad (har debuterat med bra resultat på de delar hon faktiskt genomförde :D) och spår som vi tänkte debutera i nästa år.
 
Senast ändrad:
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag tänker mig åtminstone en riktigt lång promenad om dagen, i skog och mark, där vi tränar lite vardagslydnad, den får gärna vara lös under större delen av promenaden när inkallning och sånt där sitter. På sommar och höst kanske det blir lite bär och svampplockande. Utöver det så flera kortare promenader, kanske 3 st runt en halvtimme var.

Jag vill också åka upp till brukshundsklubben här i stan och gå kurs. Först och främst valpkurs, sen någon kurs i agility, där jag även tränar agility självständigt utöver det några dagar i veckan. Sen vill jag gå nybörjarkurser i allt möjligt bara för att prova på och sen kanske köra lite halvt seriöst själv som omväxling. Sånt där kanske 4 dagar i veckan. Förmodligen mest på helgerna.

Även hänga med i stallet 2-3 dagar i veckan och då får hunden vara med bäst den vill när jag mockar och gör sånt där. Jag är i ett stall där jag kan ha hunden lös med mig, och det finns flera uppvärmda rum. Stallet är inte heller särskilt kallt för den delen. Om jag känner att det kommer funka så kan hunden säkert hänga med på lite lugnare ridturer nån gång.

Sen träffar vi mer än gärna andra hundar och sånt, men det blir nog mer sporadiskt.

Summa sumarum; En lång promenad och ca 3 st kortare om dagen. Varannan dag ungefär blir det agility, lite seriösare lydnad eller kanske lite spår/sök. Och 2-3 gånger i veckan får hunden hänga med i stallet, lös, och skrota runt där själv medan jag fixar. Kanske hänga med på lugnare ridturer.

Sen utöver det så kommer hunden garanterat få följa med på mer saker och även träffa andra hundar. Men det blir ju mer sporadiskt så exakt hur ofta kan jag inte säga.

Den aktivitetsnivån ungefär tycker jag känns lagom. Är det väldigt lågt?
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag har läst massor om Shelties och jag har verkligen fastnat för dom. Mycket tack vare dina poster :D.
Även Australisk Terrier har jag läst om och fastnat för.

Nu vart det helt plötsligt många raser som kanske till och med passar mina konstiga krav. Vad spännande det känns!

Hur tycker du det funkar att ha med dina Sheltisar i bil/buss/tåg samt ut i skog och mark? Gillar dom andra djur?
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag är nog ute efter en sällskapshund, absolut, en sporthund blir nog 'för mycket'. Åtminstone som första hund. :)

Jag är tveksam till olika terriers, men jag kanske bara är fördomsfull?

Om det ryker någon råtta i stallet gör ingenting, men jag vill att hunden
ska gå ihop med många sorters djur, eller åtminstone tolerera en katt utan att vråla ihjäl sig. Ja ni kanske förstår.

Jag var totalt anti-terrier men sitter nu som lycklig ägare till en cairn :) . Alla måste ju så klart inte skaffa terrier men de är faktiskt väldigt trevliga, robusta sällskapshundar som man kan ha till lite av varje. Och Leia är nog den lättaste hund jag haft, just för att hon är så stabil mentalt och lätt går att släpa med på de flesta aktiviteter.
Katter funkar hon bra med, visst skulle hon gärna jaga stallkatterna om hon fick men hon gör det inte. Vi har å andra sidan tränat på det redan från början eftersom jag ville att hon skulle funka problemfritt i stallet.
Hon har dock betydligt mer jaktlust än vad min isländska fårhund hade.
Pigg och ALLTID GLAD, hänger med på vad man än hittar på, funkar bra med både folk och fä. Faktiskt förvånansvärt följsam och villig att vara till lags även om hon inte har den där "mildheten" som tex sheltie ofta har.

Enda nackdelen som stallhund som just Leia har är att hon är lite för orädd runt hästarna; hon jagar dem absolut inte men man får se upp så hon inte ränner runt fötterna på dem. Hon har sas ingen naturlig respekt för dem vilket min islandshund hade.

Pälsen skall ju trimmas men det är inte så svårt att lära sig göra själv (såvida man inte siktar på topp-placeringar på utställning), annars lämnar man bort dem för att fixas till. däremellan behöver pälsen inte mycket skötsel alls och i alla fall Leias päls funkar bra i "svenskt väder" (dvs kyla, regn och någon gång lite värme).
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Hur tycker du det funkar att ha med dina Sheltisar i bil/buss/tåg samt ut i skog och mark? Gillar dom andra djur?

Trots att detta inte var riktat till mig så svarar jag också, lite fler åsikter skadar inte :D

Mina hundar har alltid varit jättegoa i folk och även barn. Lilla valpen älskar barn faktiskt! Andra djur är lika lattjolajbans ;) jag har två katter hemma, en till hund och en häst som hon tycker om. Hon hänger med massor i stallet, trots hennes ålder. Hälsar på hästar och andra hundar. Dessutom är hon redan väldigt lydig, kan stanna utanför hagen, kommer på inkallning med glädje, håller sig i närheten o.s.v. och jag kan stänga in henne en stund i sadelkammaren när jag ska släppa in hästar utan att hon tycker att det är trist.

Ut i skog och mark har varit absoluta favoriten :D och bil/buss/tåg o.s.v. har aldrig varit ett problem. Den äldre hade lite problem med att han blev åksjuk och bilen var bra tråkig ett tag men han växte ifrån det. Lillan som är nu 18 veckor tycker det är helt ok att åka bil, hon ligger och sover i sin bur utan problem när vi åker till Dalarna (en resa på 2,5 h).
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Bild på lillan

rag-doll1.jpg
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag har läst massor om Shelties och jag har verkligen fastnat för dom. Mycket tack vare dina poster :D.
Även Australisk Terrier har jag läst om och fastnat för.

Nu vart det helt plötsligt många raser som kanske till och med passar mina konstiga krav. Vad spännande det känns!

Hur tycker du det funkar att ha med dina Sheltisar i bil/buss/tåg samt ut i skog och mark? Gillar dom andra djur?

Haha de ÄR verkligen helt underbara :D. Har inga önskemål om att byta ras! Det som jag framförallt tycker är underbart med min tjej är att det FINNS ingen stress i henne trots att jag kör agility där jag verkligen triggar henne till tusen. Hon har en enorm av-och-på knapp :)

Det funkar hur bra som helst att ha med henne överallt skulle jag säga. Hon ligger i mitt knä eller på sätet bredvid och flirtar med folk och ev andra hundar :p. Vi går mycket i skogen på sommaren och 1,5 timme i rask takt klarar hon absolut utan att bli alltför trött och då är hon ändå en liiiten sheltie. Tyvärr jagar hon en del om hon "får" och framförallt så tar hon upp spår. Men det får jag nästan helt ta på mig själv.

Katten hemma har hon enorm respekt för (det har alla våra hundar...) förutom inne då han ska tuktas en del (man får ju för bövelen inte vara på diskbänken!!) men ingen av hundarna skulle drömma om att vara elaka mot något annat djur. Sheltiens livsfilosofi är verkligen "bättre fly än illa fäkta". De leker bäst och gärna med sina artfränder men det funkar även med andra hundar, då helst i samma storlek.

Det ska dock sägas att min hund är väldigt reserverad mot andra hundar och blir lätt trängd (förutom med just shelties). Iofs är hon som sagt rätt skräpig när det gäller vissa mentala delar och att hon dessutom blev ordentligt påhoppad av två stora hundar när hon var liten gjorde inte saken bättre. Som valp älskade hon allt och alla och vände man bort blicken för en sekund ute på stan så satt hon helt plötsligt i någon intet ont anande människas knä :D


Belethien; när du nu också kommer från Uppsala måste jag ju fråga varifrån din lilla madame kommer? Ursöt :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 277
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 645
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 432
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp