Ge mig tips!!!

E

elinxelin

Kan ni ge mig förslag på:
*En häst som gärna drar upp huvudet.
*Rusar in i galopen.
*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?
* Springer in mot mig när jag longerar.?
Någon som kan ge förslag och tïps på detta? :confused:
 
Sv: Ge mig tips!!!

kan väll svara lite.
Drar upp huvet: skaffa martingal eller gramantygel.
Springer in när du longerar: Sluta longera, tömkör istället. Då kan du jobba hästen på riktigt och styra vart du vill.
 
Sv: Ge mig tips!!!

hjälp hästen att hitta sin balans. lär den lyssna på små hjälper. Är den spänd i traven eller har den bara en stor trav?

Du kan bara fatta en vettig galopp om du har kontroll på hästen. Ta det från skritt om du inte klarar att få en lugn fattning från trav. Fastna inte i tyglarna , ge eftergift så hästen har en chans att slappna av. Träna att göra halt från skritt och ge efter helt på tyglarna. (fram med handen så tygeln hänger) Hästen ska stå still tills den får kommando att gå fram.

Löslongera hästen så att den får hitta sin egen balans och lära sig lyssna på dig, longera bara i skritt och trav först.
 
Sv: Ge mig tips!!!

elinxelin skrev:
Kan ni ge mig förslag på:
*En häst som gärna drar upp huvudet.
lösgörande arbete, är lugn och konsekvent, dra inte i tyglarna så fort den höjer huvudet om det är en "stress" häst. Led till i inner tygeln lägg på skänkeln och för därefte tillbaka handen i normalt läge. beröm med rösten om den ändrar huvud läge men kom ihåg bakben och rygg ;)... hjälptyglar skulle rekomendera martingal i all ridning till det "värsta" försvunnit och vid longering en chambong för den motarbetar just ditt problem och är inte ngn som drar nosen bakom lod.

*Rusar in i galopen.
det låter som du måste stärka galoppen, tempoväxlingar, galoppfattningar fr halt, skritt, trav, ur en ryggning, i en uppförsbacke i skritt etc. Är tydlig och konsekvent!

*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?
pressa ned dig med hjälp av magen.. fram med mage bak med axlar.. känn sittbenen under dig, rid utan stigbyglar, låt ngn annan longera och du ha sits träning (då kan du samtidigt ha tyglarna och lära hästen hur man ska göra vid longering)

* Springer in mot mig när jag longerar.?
stå alltid vid longergjordenvarken bakom eller framför. Longerspöet är den drivande och sidförande hjälpen, vill du ha den på större volt höj spöet, gå ngt mot hästen ngr cm bakom longergjorden, händer inget rör spöet.. snärta vid behov.. ha alltid sträkt longerlina och är beredd på länga så den har möjlighet att göra det du kräver...

lägger den sig inåt när ni jobbar eller vill den komma in till dig och få uppmärksamhet o slippa arbeta?
 
Sv: Ge mig tips!!!

Longeringen
Ha en lina vanligt på insidan och en sätter du på utsidan, knäpper fast i ringen på sidan, fram till bettet o ´runt baken, då kan du hålla ut baken o då kan ju inte hästen vända inåt, samtidigt har du en vanlig lina i andra handen som vanligt.

Tänk bara på att hålla ytterlinan sträckt så hästen inte trampar på den, samtidigt som du inte får hålla för hårt..

När hästen lyssar på detta kan du börja släppa allt eftersom, o tillslut kan du nog ta av linan helt..

Annars e tömmkörning ett alternativ..
 
Sv: Ge mig tips!!!

jag skulle rekomendera
hjälptyglar i stället för graman eller en gummisnodd
det är inte heltlätt att rida med gramantygel
 
Sv: Ge mig tips!!!

Hur länge är hästen riden? Nyligen igångsatt?

Jag tycker det låter som att hästen helt enkelt inte orkar med det du vill att hästen ska göra.
 
Sv: Ge mig tips!!!

*En häst som gärna drar upp huvudet:
martingal och mycket lösgörande arbete. kolla så hästan inte har ont
*Rusar in i galopen.
tempoväxlingar, volter, så hästen är lösgjord och orkar bära sig själv. den kan rusa in i galoppen för den inte orkar bära upp sig själv. träna upp kondition och muskler genom bla klättring och varierande markarbete
*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?
pressa ner höften/bäckenet och slappna av. det är en vanesak, bara att träna iupp
* Springer in mot mig när jag longerar.?
ta hjälp av en kunnig person.
 
Sv: Ge mig tips!!!

Först och främst håller jag med Immer - skaffa en vettig tränare!


*En häst som gärna drar upp huvudet.

Det har en orsak. Har du en mjuk och stilla hand? Är hästen lugn i munnen, passar bettet storleksmässigt och är det rätt modell för den hästen? Ett smalt tredelat är ett bra grundbett, pessoa o liknande är skit som hör hemma på skroten...

*Rusar in i galopen.

Detta beror på att styrkan och musklerna fattas. Träna hästen i skritt tills du har koll på den där, dvs öppnor, slutor (inte dra i munnen modellen) fungerar, du kan reglera hästens steglängd osv. Då gör man samma sak i trav. Om du har en travare så kan du räkna med minst sex månader skritt och trav innan du ens tänker tanken galopp om du vill ha den bra. Sedan kan man med fördel träna fattningar ur skritt för att stärka hästen och minska risken att de rusar.

*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?

Sitsträning, kroppskontroll. En häst som arbetar bra med bakdelen, ryggmusklerna och är avslappnad är lättare att sitta på än en spänd, och den ska ha muskler att orka bära sig, se ovan.

* Springer in mot mig när jag longerar.?

Den kanske inte trivs i lina, du kanske inte uttrycker dig tydligt. Varför veva runt hästen i lina? Tömkör istället, och ta hjälp av någon som är duktig!
 
Sv: Ge mig tips!!!

elinxelin skrev:
Kan ni ge mig förslag på:
*En häst som gärna drar upp huvudet.
*Rusar in i galopen.
*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?
* Springer in mot mig när jag longerar.?
Någon som kan ge förslag och tïps på detta? :confused:

*En häst som gärna drar upp huvudet.:
Om det är rätt bett och sadel du har och hästen är fullt frisk skulle jag rekomendera att du blir mjukare i handen, rider mer med röst, vikt och skänkel och att du är tydlig i dina tygelhjälper men mjuk i handen.

*Rusar in i galopen.
Träna galoppfattningar! Använd tydliga hjälper och gärna en rösthjälp också. Jag gör ett Pussljud. :)

*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?
Träna balansen. Rid mycke barbacka eller utan stigbyglar. Testa att blunda när du rider och lär dej känna hur hästen rör sej. Styrketräning är aldrig fel heller. Ut och spring lite! ;)

* Springer in mot mig när jag longerar.?
Använd kroppsspråk. Gå mot hästens bog eller mittparti och försök få den att gå undan för dej.

Här sitter jag mitt i natten och ska försöka ge råd. :rofl:
Ja ja. Hoppas att du får ordning på det och Lycka Till.
Skaffa dej en tränare så ska du se att du får hjälp och kommer vidare.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Hästhantering Jag ska försöka få in en mycket reaktiv häst som jag haft på foder, i en transport. Han är ganska van vid att åka och enligt ägaren går...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: inaa
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 192
Senast: Ramona
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp