Ge sig ut med hästtransport i halka

Crash

Trådstartare
*Ursäkta om tråden hamnar fel eller om ämnet inte är tillåtet*

Jag har en fundering!

Är makalöst trött på skrittarbete på hemmaplan (stenhårt i marken nu) och tänkte trottsa min halk-rädsla och packa in pålle och bege mig till ridhus (ca 2 mils körväg)

Turen är inplanerad till söndag och det beräknas då vara mellan 5-10 minusgrader. Finns inte mycket snö att tala om och inte skulle de komma mer innan dess heller och de större vägarna är saltade (i hope!!)

Bilen är framhjulsdriven och motorn är 2,0 stark (säger man ens så?) Har aldrig varit några problem för den att orka transport + häst så antar att det inte är det nu heller bara den får fäste. nya dubbdäck av bra kvalite finns på både bil och transport, hästen står som ett ljus.

Så till frågan, skulle ni våga? är det nått speciellt man måste tänka på när man kör i halt väglag med släp?

Tacksam för svar :bump:
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Förutom god framförhållning i trafiken, lite lägre hastighet och extra mjuk körning så skulle jag också se till att jag var helt säker på att kunna backa. Jag har varit med om att det blivit så halt innan hemkörning att bilen haft svårt att ta sig upp för en liten backe (innan vi kommit ut på större väg). Jag kan backa men var glad att jag inte satt bakom ratten den gången. Det tog några försök innan chauffören hittade några gruskorn i vägkanten som räckte till. Sedan gick resan bra.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag personligen är anti till framhjulsdrift, men är det en bil som du är van vid att köra i olika väglag så är det säkert inga problem. Kör lugnt och stadigt, växla ner om du behöver för att få bättre driv och glöm inte att andas. Två mil är inte långt, så ta dig tid att sänka tempot så att du känner dig säker.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag har alltid med spade och en hink sand när jag kör på vintern. Är det 5-10 minus bör det inte vara så halt. Ta det bara lugnt.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag skulle vilja säga att det är katastrofalt att det ens ska behöva nämnas. ang att kunna backa. Men jag förstår vart du kommer ifrån för det verkar vara mer regel än undantag med folk som kör transport och häst som inte kan backa! Helt horribelt, och jag förstår inte hur folk tänker. Men det är vanligt som sagt.

TS: jag hade inte varit orolig under såna väderförhållanden och med rustad bil och släp. ta det lugnt och kör mjukt och sakta bara.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Tack alla! Känner mig lite säkrare nu :)

Har alltid sand och spade i bilen, även när jag åker utan transport. Och backa kan jag :)
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag skulle vilja säga att det är katastrofalt att det ens ska behöva nämnas. ang att kunna backa. Men jag förstår vart du kommer ifrån för det verkar vara mer regel än undantag med folk som kör transport och häst som inte kan backa! Helt horribelt, och jag förstår inte hur folk tänker. Men det är vanligt som sagt.

O ja! Jag har till och med hört talas om de som åkt och "rekat" på platsen de ska innan de åker, för att veta hur de ska köra för att slippa baka, för att de helt enkelt inte kan!

Jag skulle känna mig rätt livrädd att ge mig ut om jag visste att jag inte kunde backa!

HAr själv fastnat i hala backar, där man snällt och trevligt fått backa försiktigt mellan två krondiken på smal krokig grusväg... Då är jag mycket glad att jag kan behärska mitt ekipage...
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag kör i alla väglag med släp om jag ska någonstans, det enda jag undviker om jag kan är hård vind eller typ över 30+ värme (längre resor då) då jag tycker synd om hästen.

Jag har iofs en gammal bakhjulsdriven volvo som oftast tar sig fram, men tror att om man bara kör klokt och väljer ställen där man stannar på med omsorg så går det bra även om det är snö och is.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag har också framhjulsdriven bil. Undvika att stanna i uppförsbacke är ett tips. Min bil iaf har väldigt svårt att få grepp då. Den backar däremot ganska bra uppför backar.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Detta är anledningen till varför det borde vara krav på minst BE för att ens få lasta en hamster i transporten. Enligt mig är alla djur i släp en risk och eftersom BE-uppkörningen innehåller vad alla borde kunna innan man ens får dra något släp (backa ett släp in i en parkeringsplats, runt ett hörn och veta hur dess konstruktion påverkar bromsförmågan vid olika underlag) skulle ett sådant krav rensa bort de sämsta förarna...

Tyvärr finns det ett kompakt motstånd mot allt som berör trafiksäkerhet inom hästbranschen, vilken bara kan bero på den stora delen ponnyföräldrar som vet med sig att de aldrig skulle klara kraven eftersom de är så värdelösa bakom ratten.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Här resonerar vi precis tvärt om. För är det dåligt väglag så transporteras inga hästar som inte absolut behöver det. Träning eller ridhus är ju inget som man absolut måste, utan det är veterinärbesök och liknade.
Händer så många olyckor ändå p g a inte minst andra bilförare som absolut måste om hästtransporter m m. Så vi bedömer det inte som värt risken att ge sig ut med släp i vinterväglag. Lite annorlunda om man har lastbil men våra hästar betyder mer för oss än att ta onödiga risker med släp på vintern.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag resonerar på samma vis. För mig är det inte nödvändigt att åka till ridhus. Nu bor jag dessutom långt ut på vischan, snösvängen är inte den bästa, ofta väldigt halt, mycket snö, höga snövallar och alla dessa backar är ett gissel. Snöslungan får jobba hårt med att hålla en plan öppen så jag kan jobba hästarna ;)

//Kicki som inte fått *tummen ur* när det gäller BE men som får hjälpa BE-innehavare med backning:cool:
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Å andra sidan är det inte konstigt, med tanke på att Trafikverkets regler gör att man inte behöver kunna backa för att köra ekipage upp till 3,5 ton. Backa dragfordonet, visst, men ingen kontroll av körningen görs med släp. Jag tycker att det vore bra om ett tillägg till B-kortet fanns, som skulle krävas för att få köra med (lätt) släp. Alltså att man gör en till uppkörning, med släp, för att få köra med släp på B-kortet.

Jag har dessutom kommit fram till att min åsikt är att man borde göra om uppkörningen, säg var 10e år (för att inte göra det alltför krångligt), för att kontrollera att man fortfarande behärskar körningen. Upplever att det är alltför många som pluggar och tränar som tokar inför uppkörning och teoriprov, för att sedan släppa på det allteftersom (alla körkort). Nu är det väl knappast genomförbart, men ändå. :cool:
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Bara för att man har BE är det inte säkert att man kan backa bra med släp. Köra rakt fram o baka rakt bakåt är inte direkt jätteavancerat....
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jag har dessutom kommit fram till att min åsikt är att man borde göra om uppkörningen, säg var 10e år (för att inte göra det alltför krångligt), för att kontrollera att man fortfarande behärskar körningen. Upplever att det är alltför många som pluggar och tränar som tokar inför uppkörning och teoriprov, för att sedan släppa på det allteftersom (alla körkort). Nu är det väl knappast genomförbart, men ändå. :cool:

Jag tycker också det. Jag har väl nog tyckt det under alla år som jag haft körkort och ett intervall på 10 år tror jag är bra. Fram till dess är kunskaperna rätt fräscha men jag märker själv att man tappar kunskap med åren. Vardagskörningen funkar ju men så händer det att det uppstår frågor kring situationer som man inte är med om regelbundet. Regler ändras också allt eftersom o.s.v. Det är förvisso varje förares skyldighet att hålla sig uppdaterad, men handen på hjärtat, hur många gör det?

/Magiana, som noterat att även yrkeschaufförer blinkar vänster i rondeller.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Nej, att man har ett BE är inget som helst bevis att man kör bra eller ens vettigt. Likaså finns det många som kör väldigt bra som bara har B eller inget körkort alls. Men, med BE lägger man någon slags minstagräns, att den som drar släpan åtminstonde en gång i livet visat att den kan hantera de allra lättaste grunderna...
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Det går säkert bra! Jag är lite försiktig med att köra när det är halt, jag är helt enkelt för skraj för att något ska hända och att min jag ska orsaka en lasträdd häst sen. Så länge det är bra underlag kör jag gärna däremot :)

Det är kanske fånigt att behöva påpeka, men tänk på det vanliga:
- Inga broddar i transporten
- En hink med reflexer, ficklampa, första hjälpen o.s.v. är ju förstås alltid med :)
- Termobrallor till dig och täcke med till hästen, ifall man blir ståendes.


Här är det också hårt men det gör inte att jag bara skrittar. Det är ju mååånga hästar inom t.ex. distans som ständigt tränas på hårt underlag och klarar det fint. Jag ser det som en chans att under vinterhalvåret få stärka hästens ben. Senast idag var det en trav- och galopprunda på 45 minuter. Med broddar och en genomtänkt grundträning så går det mesta i alla väder :). Lite off the topic kanske...
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Fast, det här med vänsterblink i rondeller; det är ju knappast någon katastrof, så länge man placerar bilen och blinkar höger i god tid när man ska ut, så att andra trafikanter är med på noterna. Hellre blinka en gång för mycket än en gång för lite, så länge man inte blinkar så att det blir vilseledande för övrig trafik, som min körskolelärare skulle säga ;)
Men jag håller med dig, man lägger sig till med ovanor med tiden (precis som i ridningen, antar jag).

//Liten, som haft sitt körkort sedan Lucia och nu ska sluta gå OT :angel:
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Jo, jag vet att det inte är någon katastrof att blinka vänster men det var ett exempel som låg nära till hands. Däremot känner jag en person som varit yrkeschaufför i många år (med en massa bokstäver i körkortet) som blinkade vänster men inte höger, d.v.s. vänsterblink vid utkörning från rondellen :crazy:. Gissa om han blev sur när jag påpekade det efter andra gången det hände.
 
Sv: Ge sig ut med hästtransport i halka

Så till frågan, skulle ni våga? är det nått speciellt man måste tänka på när man kör i halt väglag med släp?

Tacksam för svar :bump:

Tycker du verkar ha bra förutsättningar för att våga dig ut.
Temperaturen tycker jag själv är idealisk, det är värre när det är plus minus 1 grad bara, då kan det bli riktigt halt !

Medhjälpare är bra att ha med sig, även om det inte händer något så blir iallafall jag lugnare att veta att man inte är ensam om det skulle hända något.
Kör lugnt och försiktigt, bromsa i tid, använd sunda förnuftet helt enkelt så går det fint :)

Jag var ut och körde i torsdags (ca 4-5 minusgrader) med framhjulsdriven bil, bra däck på släp och bil. Var inga som helst problem trots att jag bor på ett berg med jävulska backar :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp