Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Det tror jag, i alla fall de nyare modellerna!
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Varma, tåliga kläder med reflexer.
Många dagis tar promenader med ungarna och det är super med reflexer även om det är ljust ute. Var ute och åkte förut och såg en dagisklass på promenad. Alla ungar hade gula reflexvästar på sig och vi såg dem på långt håll. Såg även ett gäng andra ungar (inte från dagis) som inte hade såna och dem syntes inte alls lika bra.
Det var mitt på dan nu under sommaren.

Vantar som sas sitter ihop med band är suveräna.
Dem kan inte tappa dem då. Dem har bandet innanför overollen/jackan och vantarna sitter där dem ska.

Kängor bör väl vara vattentäta, fodrade och lätta att få av och på.
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

I årets modeller av Reimatec overallerna står det "nyhet - kan torkas i torkskåp" så det verkar inte som du behöver släppa på det kravet om du väljer en Reimatec :)
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Ok, då har jag recognoserat...

Insåg snabbt att Reima tec-overall (som jag nog bestämt mig för) inte bara var en enda. I butiken jag var i fanns minst 2 modeller. På hemsidan verkar det finnas mängder (se här: http://www.reima.fi/collection/C37/ )

Vilken ska man köpa till en 1,5-åring?

Var köper ni Kouma-skorna?
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Pop:s klassiska bävernylon blir bara bättre av torkskåp. De nya "matta" tål inte torkskåp men jag har haft en sån också och skitit i det och det har gått bra ändå :o

Jag vet inte hur de gör testerna men mina har hängt med två barn som bott i dem utomhus i slask utan att ungarna någonsin blivit blöta/frusna.

Men barnen växer fort och det finns ingen poäng med att köpa NYTT.

Kuomastövlar och overaller finns på blocket och tradera.

Vill du köpa nytt kan du ringa och kolla när de har det inne du vill ha på tex Pop:s outlet i Barkarby. Köpte tre nya overaller för 600 spänn totalt där en gång :cool:
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Jag skulle satsa på Dellen eller Golo, ballongmodell med rumpvärmare (insulated seat) och lång dragkedja som barnet lätt får tag på tycker jag är toppen!
Kuomaskorna brukar finnas på nästan alla skoaffärer.
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Tack för svar!

Ballongmodell - blir det inte lite "bylsigt" (inte tjockt, men mycket tyg liksom...)?

Annars verkar de du nämnde bra med tanke på rumpvärmaren och långa dragkedjan. Den ena står emot vattenpelare på 5000 meter och den andra (Dellen) står emot 10' - bör man ta den sistnämnda då alltså?

Någon annan med Reima som också vill delge tips?
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Ballongmodell är toppen på små barn, det ger dem rörelsefrihet trots blöja och extra byxor tröja under kalla dagar. Men nu ska jag sluta ockupera din tråd och ge andra en chans att svara!:p
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Du okuperar inte tråden. Absolut inte! Jag är tacksam för det du skriver.

Igår fick jag en släng av osäkerhet igen och kollade upp PoP skidoverall som ju fått nästan lika bra i test men kostar mindre (jag fick dessutom en rabattkupong på 15% i dagarna). Men efter att ha läst runt lite så är jag tillbaka på Reima. Återstår bara att hitta rätt modell som sagt.

Lutar just nu åt Dellen.

Någon skrev att årets Reima ska gå att köra i torkskåp förresten, men när klickade på lite olika modeller på hemsidan såg jag ingen som fick gå i torkskåpet (nu kommer det inte avgöra mitt val, men det skulle ju vara bra så att inte ett personalmisstag förstör overallen...).
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Ett bra tips för att undvika personalmisstag är att sätta en lapp med foto på barnet i overallen på torkskåpet och skriva "får ej vara i torkskåp".
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Det var ett bra tips!

Ska fotot var där för att få personalen verkligen ska se meddelandet, för annars räcker det väl med en stor lapp där det står att den inte får vara i torkskåp?
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Jag tänkte att det kunde vara smart om det är vikarier som ännu inte vet vad barnet heter och vilken overall den har.
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Hur är Reima i storlekarna? PoP brukar vara stora i storlekarna..
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Tack för den infon (jag bor ca 1 mil från fältöversten :)).
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Om man bor norr om Sveriges mittpunkt kanske.

Min närmaste butik är i Fältöversten i Stockholm :cool:

Aha, då rekommenderar jag annars Blocket eller Tradera om man har svårt att få tag på grejerna och kan tänka sig handla begagnat. Det säljs en del helt nya skor i fel storlek där också.
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Ja jag har så klart köpt mina på tradera efter tips i en annan sån här tråd för något år sedan :bow:

Men på Fältöversten provade jag ut storlek till mig själv :D, de dyker dock sällan upp beg i de storlekarna när de inte blir urväxta - då vill väl ingen skiljas från dem :p
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

Jag köper Reima Tec + , jag tycker att "ballongmodellen" blir lite klumpig.
Har haft Reima till mina barn sedan de föddes ( nu är de 5 och snart 3), och de är helt suveräna. Barnen blir inte blöta och om man har bra kläder under ( vi som bor här uppe måste det) så fryser de inte heller.
Det finns Reima som går att torka i torkskåp.
Reimas och Rasavils handskar är mycket bra.(Rasavils overaller är också mycket bra!)

Vad gäller skor så använder jag "luddor" när det är riktigt kallt, och mina barn har inte sagt att de fryser om fötterna. Vi har ju normalt kring -20-25 här....
Mindre kalla dagar har de pax-kängor el likn. Tänk på att de inte är för "platta" i tårna, (utan att det finns lite plats för sockar och att vifta på tårna...)
Har köpt Reimakängor till större pojken på rean förra året, ska bli intr. att se om de är lika bra.
 
Sv: Ge tips om vinterkläder för dagisbarn!

En Reima Liro inköptes igår. Väl hemkommen blev jag dock osäker på storleksvalet (har inte lyckats testa så bra än, dottern gillar inte overaller... :)).

Dottern är 19 månader nu och 84-85 cm lång. Enligt kurvan kommer hon vara 90 cm i februari.

Jag har köpte en 92:a men är orolig att den kommer vara alldeles för lång i ärmarna. Hade ni satsat på en 86:a eller blir den för liten i vår?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp