Bukefalos 28 år!

Geckon är här! :-) Med tusen frågor...

Sv: Geckon är här! :-) Med tusen frågor...

Jag hänger inte med på frågan riktigt. Bara den är tillräckligt stark för att uppnå rätt temperatur, tycker jag. Svårt att säga hur starkt det behöver vara utan att veta hur bra terrariet ventilerar och hur kallt det är i rummet mm. Jag tror inte de störs av det röda ljuset.
Jag hade använt ett låg UVA och UVB-rör till en gecko, finns speciella rör till dem.
 
Sv: Geckon är här! :-) Med tusen frågor...

(hade en hel kackerlacksodling som strök med pågrund av en bit äppel :crazy: )

Hm ... Är det alltså detta jag ska tipsa anticimex om nästa gång de kommer?? För mina kackerlackor dör inte ens när de kommer och giftsprutar hela huset :cool:

Det finns alltså de som ODLAR kackerlackor? Ni får gärna komma hit och plocka, helt gratis!
 
Sv: Geckon är här! :-) Med tusen frågor...

jag fick två "omplacerings"-geckos som en vän inte ville ha. Jag gav dem syrsor eller mjölmask/zafobas lite verierande, tyckte dock att syrsorna var knepigare än maskarna. maskarna åt grönsaker och dog inte lika ofta :S maskarna rymde dock ibland...någon gång hittade jag en i sängen (!) vet inte hur det gick till för de var i en försluten burk men små andningshål. Var alltid nog att ta ut dem om de inte åts upp relativt snabbt. Att den inte ätit på länge är ingen fara, mina åt max en varannan dag. Ibalnd ville de inte äta på ett par veckor, utan att ta skada av detta. Mina var i stort sett ohanterade när jag fick dem, ingen idigare ägare hade eg. intresserat sig för dem. De var dock inte så rädda för mig ens i början, men när jag vande dem vid klappar och att hålla dem i handen så lärde de sig att tycka om det. När jag kom in i rummet med terrariet så kom de fram och tittade vad som skulle hända, speciellt om de var hungriga. De gillade att rulla-ihop sig i min hand. Kan tänka mig att det är varmt och mysig.
De är ju lite annorlunda med reptiler mot andra djur, rent allmänt, så min rekomendation är att du fortsätter med att läsa på internet, fråga här och så när du undrar ngt. Själv hade jag det lite knepigt i början då den jag fick dem av inte hade ngn aning om hur de skulle skötas, så jag fick läsa och läsa. Visade sig snart att den utrustning de hade (som de hade haft hela livet) inte var i närheten av va de behövde...
saknar mina små ödlor, de är bra sällskap och personliga varelser som är mkt vackra att se på. :')
 
Sv: Geckon är här! :-) Med tusen frågor...

mja, tyvärr är det inte riktigt så enkelt ;) mina kackerlackor va argentinska (b. dubia) dom är alltså vana vid ett helt annat klimat än de som vi får inomhus här. Sådana kackerlackor brukar sällan ens klara sig om dom skulle rymma från en odling. Jag hade dubia för att dom inte klättrar (lättare att hålla i lådor) samt föder levande ungar.

Kackerlackor är vanlig mat till diverse ödlor och sägs ha bättre näringsinnehåll än syrsor. Och man slipper spelande :p dock är det sällan "vanliga svensson" som föder upp, det gör man nog snarare när man har flera ödlor och tröttnar på syrsorna. Själv tycker jag att syrsor är bland det äckligaste som finns :crazy: kackerlackorna gick bra dock (fast jag tog inte i dom med händerna)
 
Sv: Geckon är här! :-) Med tusen frågor...

Föreslår att du läser roslagstulls skötselråd om leopardgecko, där står en hel del nyttigt om deras behov.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_leopardgecko.htm

För att geckon ska få i sig optimalt med näring så "gutloadar" man foderinsekterna dvs matar dem med näringsrik mat. Försök varva med lite olika insekter, syrsor är bra som grundfoder men också kackerlackor, gräshoppor mm funkar. Någon gång ibland brukar jag mata med sk pinkies(musbebisar). Viktigt är såklart att kalka foderdjuren med kalk och ibland multivitamin.

Ang UV-ljus så säger många att det är onödigt men jag skulle använda det ändå eftersom även vissa nattaktiva djur solar vid skymning vilket hjälper dem att bilda D-vitamin.

En väldigt bra och billig grej är att tillverka en sk fuktlåda. Man tar en plastlåda typ glasslåda, fyller den med mossa och sprayar på lite vatten såatt mossan håller sig fuktig och klipper ett hål såatt ödlan kan krypa in. Det hjälper ödlan att hålla skinnet fuktigt och det gör att ömsningen går mycket lättare(de trivs verkligen med de små lådorna också, mina brukar ligga där stora delar av dygnet).

Det var lite att tänka på iallafall, men som sagt är roslagstull väldigt bra, det står i princip det viktigaste man behöver veta där ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp