Sv: gegga for ever eller blir det gräs igen?
Vi som är "nya" bâde i landet och "pâ" landet undrar sâ här i geggans tider vad som händer med vâra vackra gräshagar. Maken är övertygad om att det aldrig kommer att växa gräs igen....men som svensk har man ju hört uytrycket "växer som gräs"......det gäller väl även hästhagar. Sâ ni med mer erfarenhet än vi.....hur brukar det bli efter gegget?
Personligen tycker jag att detta är ett stort missförstånd. Att det ska vara lerigt och att det är ok.
Det är en okunskap som tydligt syns i det mer och mer kompetensbefriande hästlandet Sverige. Där man kan mindre och mindre om hästen och dess behov. Möjligen att man lärt sej förmänskliga hästen mer.
Hagar med rätt antal hästar efter storlek och med väldränerade in/ut-släpp ger inte gegga.
Hagar är speciellt. Det är tillåtet att ha väldigt små "boxhagar" och geggigt medan det finns många regler för inneboxen. Inte klokt!
de stackars hästarna tvingas ofta tillbringa mer tid i sin "geggiga utebox" men det är klart de andas frisk luft.
Nu tog jag väl i lite men jag är så trött på att folk accepterar att deras hage är geggig och inte gör något åt det. Ibland är det svårt, jag vet, men i 95% av fallen kan man göra något.
Att det är ett lager med lera på 5 cm är en sak i ett "förflyttningsområde" men inte i hagen!
De 5 % som inte går att göra mer åt, brukar vara bekymrade.
Bor i Skåne så jag har stor erfarenhet av gegga och hagar.