gegga for ever eller blir det gräs igen?

F

fnorr

Vi som är "nya" bâde i landet och "pâ" landet undrar sâ här i geggans tider vad som händer med vâra vackra gräshagar. Maken är övertygad om att det aldrig kommer att växa gräs igen....men som svensk har man ju hört uytrycket "växer som gräs"......det gäller väl även hästhagar. Sâ ni med mer erfarenhet än vi.....hur brukar det bli efter gegget?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: gegga for ever eller blir det gräs igen?

Jodå, gräs i någon form blir det allt så snart marken får en chans att torka upp och vila. Våra vinterhagar får vila varje sommar, ju längre desto bättre och de repar sig förvånandsvärt bra varje år. Dock upplever jag att det blir mer ogräs där det har varit som lerigast, men orkar man hålla det kort kanske det riktiga gräset får en chans att komma fram. Hemsk period detta, i år är det ju lerigare än någonsin! :mad: Om det bara kunde frysa på snart..

Först fryser allt gegg till och det blir omöjligt att gå över allt knöggel! Sedan kommer snö och det blir fint en kort stund och har man tur hinner man galoppera över ett fält innan det börjar tina för att sedan frysa på igen och det blir istället snorhalt!
Snö och is löser av varann fram till runt mars-april då blir det en massa gegga igen.
Sedan säger det PANG och sommaren kommer med grönskande hagar!!!

Så, så ser det ut här i vackra Sverige! Men visst är det härligt att bo här!!! :D :D :D

Malin

Om mina vinterhagar är förstörda när våren kommer så harvar jag lite lätt, slänger ut gräsfrön, ringvältar, göder, låter det vila minst hela sommaren och betesputsar med jämna mellanrum. Vips!!! så har du en perfekt hage igen.

Mina vinter hagar blir alltid leriga på hösten/vintern. I mitten på maj slutar de gå där och ca en månad senare brukar det vara grönt igen. Ioch för sig mer ogräs än gräs.

Vi har 2 stora hagar som är nya....och en mindre vid stallet. Dom mâste funka bâde sommar och vinter....det är fortfarande gräs i dom men gräs växer väl inte sâ här ârs? Vi behöver ju inte klippa gräsmattan i alla fall. Vid grindarna är det "gegga de luxe"

Vi som är "nya" bâde i landet och "pâ" landet undrar sâ här i geggans tider vad som händer med vâra vackra gräshagar. Maken är övertygad om att det aldrig kommer att växa gräs igen....men som svensk har man ju hört uytrycket "växer som gräs"......det gäller väl även hästhagar. Sâ ni med mer erfarenhet än vi.....hur brukar det bli efter gegget?

Personligen tycker jag att detta är ett stort missförstånd. Att det ska vara lerigt och att det är ok.:eek:

Det är en okunskap som tydligt syns i det mer och mer kompetensbefriande hästlandet Sverige. Där man kan mindre och mindre om hästen och dess behov. Möjligen att man lärt sej förmänskliga hästen mer. :mad:

Hagar med rätt antal hästar efter storlek och med väldränerade in/ut-släpp ger inte gegga.

Hagar är speciellt. Det är tillåtet att ha väldigt små "boxhagar" och geggigt medan det finns många regler för inneboxen. Inte klokt! :devil:
de stackars hästarna tvingas ofta tillbringa mer tid i sin "geggiga utebox" men det är klart de andas frisk luft. :eek:

Nu tog jag väl i lite men jag är så trött på att folk accepterar att deras hage är geggig och inte gör något åt det. Ibland är det svårt, jag vet, men i 95% av fallen kan man göra något.
Att det är ett lager med lera på 5 cm är en sak i ett "förflyttningsområde" men inte i hagen!

De 5 % som inte går att göra mer åt, brukar vara bekymrade.

Bor i Skåne så jag har stor erfarenhet av gegga och hagar. :idea:

Mja, det handlar om 3 hästar och hagarna är nog 1,5 ha tillsammans, sâ i mitt fall har de tillräckligt med plats......gegget är framförallt vid grindarna...men även pâ en del andra platser

Om man vill ha "vanliga" gräshagar lerfria så är 1,5h för lite. Även om du skulle grusa vid ingången så är det mycket stor risk att hagarna blir söndertrampade. I ditt fall vorde nog det bästa att göra någon/några grushagar där hästarna kan gå när det är som söligast och i gräshagarna när det är tort/fruset.

Om man har normalt dränerade hagar så tycker jag nog att hagen får vara runt 1-2 ha per häst för att klara av att inte bli alltför upptrampad. Oftast brukar man behöva grusa vid ingången där hästarna hänger mycket (brukar alltid finnas en favoritplats) ändå för att det inte skall bli alltför lerigt.

Sen beror det mycket på hur hagen ser ut. Har man insläppet nedanför backen eller uppe på backen. Är hagen helt slät eller lutar den eller till och med är en dal. Har man sandjord eller lerjord osv.

Mvh

Tora

Kan tillägga att jag också har grushagar som används när det är extremt blött. Mina hagar är inte geggiga men unghästarna kan ju verkligen ta några rejäla rundor och då förstör de ju. Men då gör jag som jag skrev ovan så är hagarna ok igen.

mmm..skulle göra som Tora i det här fallet tror jag.. (sedan beror ju allt på mån om plats osv osv men fick jag välja själv så :p ) själv fastnade jag nästan med foten i lera i medryttarstallet när ja skulle plocka in en häst... måttligt kul för både häst o ryttare..

iof har det varit väldigt regningt här i höst....

Vad är det för fel på att det är lera i hagen?? :confused:

Hej,
Vi köpte vår gård förra året och det är mycket man upptäcker under tiden, om man säger så.
Den hage vi hadde som höst/vår hage förra året har nu plöjts, harvats och ska sås i vår. Upptäckte att vår mark består av blålera, dvs vattnet försvinner inte i första taget och det blir geggit! Det blir inte bättre av att man har unghästar som älskar att springa och busa.
Vi planerar att dränera någon gång i framtiden, men det kostar pengar och det är 1000 projekt innan som ska göras, så mina hästar får stå ut ett tag till. Vi planerar dock att lägga ett lass med grus/väggrus i en del av hagen så dom har något tort ställe att stå på.
Men det är nog som någon annan nämde bäst att harva och så för att hagen ska orka sig tillbaks ordentligt, om det är det man vill, annars blir det mest ogräs.
Lycka till med erat nya ställe!

Men titta!! En snäll och vänlig själ:)

För att reda ut en del missförstând?.....vi har fina hagar, det är fortfarande till större delen gräs utom vid grinden, men marken är gammal sjöbotten. Jag undrade mest om gräset kommer tillbaks pâ de platser det blivit förstört

För att reda ut en del missförstând?.....vi har fina hagar, det är fortfarande till större delen gräs utom vid grinden, men marken är gammal sjöbotten. Jag undrade mest om gräset kommer tillbaks pâ de platser det blivit förstört

Vist ska man vara vänliga mot varandra, detta forum är ju till för att hjälpa och dela med sig av erfarenheter.

Kan tala av egen erfarenhet att den hagen som blev upptrampad förra vintern, som jag nämnde tidigare, stod hela sommaren innan vi plöjde. Där kunde man se att dom delar som var värst upptrampade hade svårt med växtligheten, därför bestämde vi oss för att göra i ordning den hagen. Innsåg även att den var nog inte mest lämpad som vinterhage på grund av vatten som kom från skogen in i den. Vi har också gammal sjöbotten/havsbotten och vi ligger mellan bergs knallar så vi har en massa vatten som rinner igenom hagarna, inte roligt när vädret är så här. Den vinterhage vi har nu är en torrare del där det inte kommer vatten från något håll, men i och med att marken består av blålera så sjunker inte vattnet undan, inte kul, önskar att man hade sandjord.

Hoppas det gav lite stöd och svar i den hemska lerans-årstid och ännu en gång lycka till med ditt nya ställe!

Förutom mugg och rasp, så kan leriga hagar även orsaka senskador...:crazy:
Mugg har min redan, men det får hon varje år.
Det går ju att sköta om!
Senskador kan de väl lika gärna få i snön??

Det är ju naturligt med lera. Jag rider ute i skogen och där är det också lerigt på hösten, änsålänge ingen halt häst.

Nu är inte våran hage fylld med lera, det är mest vid grinden.

Då vill jag gärna klämma in med en fundering jag har.
Håller på å bygger och ska fixa hagar.

Har en stor äng på 2 hektar (2 isisar). Samt ett flertal lite mindre hagar.
Lurar på om jag ska jag ha den här stora ängen som en enda sommarhage, och ta någon av de mindre till vinterhage.

Eller dela den stora ängen på mitten, en vinterhage och en sommarhage och använda de mindre hagarna till höst och vår-slask-tiderna?

//Jezz

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka