Gel-eze pad under bomfri sadel?

H

HrafnKatla

Hej,

Är det någon som känner till/använder "Gel-EZE wither pad" eller "Gel-Eze saddle pad" till sin sadel?
Länk; www.equineman.com

Paddarna såldes på en hingstvisning jag var.De verkar vara bra och vi vill veta mer. (Glada Hästen säljer en av dessa två typer.)
Vi är två i stallet som är intresserade av dessa sadelunderlägg. Våra sadlar (knights resp. Barefoot) har paddar som är lite lite glidiga, en skito och en equilizer. Sadeln ligger bra men padden har en förmåga att vilja flytta sig lite vid tuff skogsridning.

Båda paddarna är för antiglid men den stora padden fungerar också tryckavlastande :angel: och den andra funkar som en "upphöjande" paddning fram.

Obs! vi skulle alltså ha båda paddarna inte ta bort "ordinare" pad.
Catarina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Ingen som känner till padden?? :(
catarina
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

En annan sak du kan pröva, om du inte redan gjort det, är antihalkmatta att lägga mellan sadel och padd. Om du gör det, skriv gärna en rad hur det fungerade.
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Vad för antihalkmatta menar du. Ikeas stols o matt variant?
catarina
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Nu vet jag inte vad IKEA har för några. Jag själv provar Biltema's. Och det finns säkert varianter i närmaste välsorterade större matbutik oxå.
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Kan det inte bli skav av ett "antiglid" underlägg? Det är ju ganska "hård" gummi i mattunderlägg. Ruggar den inte upp pälsen?
Den gelpadden jag pratar om är hur mjuk och följdsam som helst. Den känns lite klibbig däremot.
catarina
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Aha, du skulle ha den direkt på hästen. Kan man ha det med den här gelen du undra över? Trodde du skulle ha mellan sadel och padd för att förhindra glidning av padden.
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

japp, det är det som är så bra. Kompisen har nu beställt sin så om några dagar kan jag informera om hur det gick.

Hon beställde den stora hela som fungerar som både anitglid och tryckavlastande. Blir nog perfekt under (närmast ryggen) bomfri sadel (tillsammans med skitopadden) ;)
catarina
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Du måste berätta om ni fick slut på "glidningen" med gelén. :bow:
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Hej,

Nu kommer resultatet från kompisen och mig gällande Gel-Eze padden.
Den är suverän på våra Bomfria sadlar. (en knights och en Barefoot)
Används nu dagligen på en stor connemara och testad på min islandshäst.


Padden är den "stora" typen (ser ut som ett litet chabrak, döljs av sadeln) dvs inte den som Glada hästen säljer utan den som säljs av ett islandshästföretag i Sala.

Den ligger bra, ger en stillhet/dämpning och hästen verkar trivas.
Den blir dock väldigt varm och svettig.

Engelska sadlar tycker jag inte man skall padda upp rent principiellt men vågar inte uttala mig om denna typ av pad. (är helt enkelt för dålig för att bedömma det :crazy: )

Bladsadlar är den säkert bra för också. Jag har en Hector också men den ligger så bra att jag knappt behöver spänna sadelgjorden. Jag har alltså inte testat med den.

Jag kommer att beställa en egen nu helt klart. :)

catarina
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

Jag har sadelpadden. Den är väldigt bra, glider inte och lätt att hålla ren (bara att skölja).
Kankse ska tillägga att jag har en pessoa flatback.
 
Sv: Gel-eze pad under bomfri sadel?

jag använder Gel-eze padd till min häst!! Den ser ut som en ost med alla hålen men den funkar verkligen :) !! Jag har märkt stor skillnad på min häst!! Min pålla hade problem med ryggen under en kort period (ca 4veckor) och då provade vi att bara ha schabrak och gel-eze padden och problemen försvann! Dock hade problemen uppstott för att vi använde en stor fluffig padd till en måttbeställd sadel :o
 

Liknande trådar

Utrustning Okej. Nu har jag bestämt mig för en bomlös Knight-sadel på EKO men de har inga sådana där Equilizer-paddar. Tycker att TN Equilizer...
2
Svar
38
· Visningar
2 737
Senast: lysingur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp