Gel inlägg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ljungkullen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 240
L

ljungkullen

Hej!

Jag har en bomlös sadel(freemax), och tyckte att sadeln låg lite i obalans när jag rider. Så jag köpte mig en tillhörande vojlock med gelinlägg.

So far so good, men när jag fick dessa så tyckte jag att dom var ganska tunna.

Jag skulle uppskatta om det finns någon som kan säga om dom räcker till eller om det är bättre att skicka tillbaka gelinläggen. Dom ska ju funka som en pad alltså. Hästen är nordsvensk, och syftet är att han ska tycka det är skönt och att sadeln ska ligga i balans. Jag hoppar inget utan det är mer bara skritt, lite trav och sen i framtiden nån hundra meters galopptur, när jag vågar på mig det :p

Kan man fylla på med lite extra av något, utöver gel?

Grymt tacksam för svar...

/Christine

Sv: Gel inlägg?

Du skulle kunna skära ut ett par likadana ilägg som geliläggen utav ett liggunderlag av bra kvalitet. Om du har gelunderläggen närmast hästen så är det bästa mot hästen men liggunderlaget lyfter ändå sadeln lite. Fast du får hålla koll bara så att liggunderlaget inte säckar med tiden, vet inte hur länge dom håller formen även om det är av bättre kvalitet. Annars köpte jag en westernpad av ett tjockt neoprenmaterial på Börjes, det var inte dyrt, som jag skar till ilägg av till min bomlöspad, har dubbelt lager men du har ju ändå gelpadden oxå.

Skulle satsa på en ordentlig pad, kostar men är lika viktig som sadeln då det är den som ska sköta tryckfördelningen.

Jag har haft Freemax och beställde oxå gelpaden. Jag skickade tillbaka den efter att ha pratat med butiken.
De tyckte själva att den var väldigt tunn.
Jag köpte en tjockare pad istället.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: AW
·
Äldre Jag var ute och röjde igår och tog med mig några funderingar hem från dansgolvet. Vi var ett gäng tjejer (möhippa) som roade oss, drack... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 535
Senast: Trani
·
Utrustning En av mina ponnyer är nu under igångsättning, då hon äntligen återfått lite normalt hull efter digivning. För tillfället rids hon med en...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S