Gel seat-saver?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mumlan82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 217
M

Mumlan82

Någon som har erfarenhet av dessa? Tänkte köpa en dels pga av min känsliga rygg men även för att skydda sätet på min nya sadel.
Är framförallt nyfiken på om den kan "skada" sadeln så att säga? Vill inte riskera några skav eller liknande. Det skulle ju även vara intressant att veta om folk med ryggproblem upplever att de får någon lindring med hjälp av den.
Tacksam för svar!

Sv: Gel seat-saver?

Jag använder gelseat för att skona min känsliga ;) rumpa. På vintern använder jag rumpvärmare i fårskinn. Har aldrig märkt att det skadat sadeln på något vis, snarare tvärtom.

Om det hjälper mot ryggont har jag inte en aning om men iom att man sitter mjukare och då mer avslappnat så borde det rimligtvis hjälpa.

Jag använde en Gel seat saver när jag hade problem med ryggen och tyckte absolut att det hjälpte! Jag fick ont i ryggen om jag red mkt dressyr, alltså satt ner mkt, men när jag använde den kunde jag "nöta" på mkt mer utan att få ont ;)

Så länge det är rent under gelseaten så skyddar den nog fint. Jag gillar min som 17, men använder den främst för min ömtåliga bakdel :P

Se till att sadeln är rengjord och torr innan du sätter på gelsitsen.

Har man en sadel med mjukt skinn i sitsen typ kalvskinn är det ett måste för den typen av skinn får småskador av nästan ingenting...

Ta helst av den och låt siitsen på sadeln torka ordentligt åtmindstånde 1 ggn/v för fukt kan göra att det kan börja mögla på sitsen annars.

Är toppen mot onda ryggar, bäcken och höfter används ofta av reumatiker och av ryttare som sitter många timmar i sadeln.

Älskar mina :love:

Tack för svaren... Tror det blir till att köpa en!!

Jag vet inte men du kan ju kolla om det är någon skillnad i tjocklek och känna efter om de är olika mjuka osv. Jag har en från Hööks men har inte jämfört den med någon annan.

Nopp, det är ingen skillnad.

Det finns bara fabriker som tillverkar gelsitsar och gelpaddar.
Dom görs enligt löpande bandet principen och sen sorteras dom och "namn-märks" innan dom skickas ut till beställaren.

Enda skillnaden är att man i den ena fabriken syr i paddarna så gelen är där det är meningen att den ska vara. Den andra fabriken pressar med tryck och värme i stället.

Priset baseras också på hur många som beställts av varje beställare.

Exempelvis så beställer H**ks och B***es flera kontainrar varje gång och får då ett bättre pris än dom som beställt mindre kvantitet.
Sen beror priset också på beställarens och butikens avans............

Jag har flera sådana paddar från olika ställen men det enda jag har märkt är att på den ena har tråden nötts av på ett ställe, men då är den använd i säkert 10 år eller så och flera gånger i veckan....

Se upp så att det inte är något tryck på undersidan av den bara. Hade en för en massa år sedan och den hade ett blått tryck som färgade över på sadelsitsen.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 844
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 336
Senast: EmmaW
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 541
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Det finns garanterat oändligt med trådar här om liknande saker, kanske framförallt "har jag förutsättningarna för att skaffa egen...
Svar
10
· Visningar
1 491
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka